Huff da. Dette hørtes ikke noe hyggelig ut.
Det er dessverre ikke noen uvanlig feil på disse motorene.
Motoren har internbetegnelsen M47 og er dessverre belemret med problemer. BMW klarte ikke å løse dem før i 2012. Det vi snakker om er problemer med kamkjedene. Hvilket fort kan bli veldig dyrt. I verste fall må hele motoren byttes. Jeg tipper det er feilen i ditt tilfelle, med stålspon i motoroljen.
Disse feilene har nok i en del satt spikeren i kistelokket for en del BMW-er, med 2-liter dieselen.
Her nå du nok ta en vurdering på hva som lønner seg av reparasjoner / påkost, selge som delebil / rep. objekt til noen som skrur selv og mekker en del selv. Du vil ikke få godt betalt – men mer enn å levere den til «høgger`n»
Brukt motor tror jeg du skal slite med å få tak i, for de er det stor etterspørsel etter.
Kjedelig situasjon du har havnet i der, men ønsker deg all mulig hell og lykke til.