Som Benny er inne på, lavt turtall på en dieselbrenner er ikke noe problem. Nå fremstår det turtallet du nevner, som noe lavere enn det jeg husker fra A6, men det er kanhende min hukommelse som svikter - eller kjører du kanhende i 60 oftere enn meg?
Uansett, VAG kan dette med dielmotorer, og mye langkjøring, der er dieselbilen din i sitt rette elelement! Nei, du trenger ikke å gi "full gass" i tide og utide, det å trekke turtall med en dieselbrenner, spesielt på kald motor, er noe styggeskap. Kjør som du pleier, utnytt momentet og la bilen jobbe lett og ledig i et optimalt turtallsområde, verre er det ikke! Tilsetningstoffer? Tja, egentlig unødvendig, selv har jeg imidlertid brukt dyserens fra tid tid til annen, typisk med 100.000 km mellom hver gang, eventuelt om jeg har kjørt mye på russisk diesel - i hine dage hadde jeg bla billig tilgang på noe som minner om fyringsolje når jeg var på tur østover. Det lukta brent asfalt fra eksosen, men du og du, så lavt forbruk jeg fikk med dette på tanken! Relativt tyktlfytende, antagelig høy brennverdi! Og der borte i øst koster også redex og andre kvalitetsprodukter vesentlig mindre enn her! I senere år har man da også fått samme kvalitet på dieselen på pumpene som i vesten, tiden da tungbilsjåfførene tok frem gassmaska når de fyllte, er long gone!
Dette med "kvalitetsprodukter" er viktig, dyser er dyser, jeg har god erfaring med Redex hhv STP, ellers har jeg også brukt et produkt som VW sine merkeverksteder anbefaler. Mao anerkjente produkter som har vært i markedet en stund. Men alt med måte, dette er IKKE noe man trenger å hiver på tanken i tide og utide! Kvaliteten på den dieselen vi fyller er normalt sett overveiende god, og det er da også tilsetningstoffer i denne som gjør at du som Beny sier, ikke trenger å ligge våken og bekymre deg for dette!
Jeg har også brukt DPF cleaner en gang eller to, dårlig helse medførte en lengre periode med mye småkjøring. DPF-cleaner er i korthet et produkt som får sot og koksavleiringer til å forbrenne ved lavere temperatur, derved ligger det i sakens natur at dette er ikke noe man trenger med et kjøremønster med et betydelig innslag av langkjøring. For min del har jeg merket meg at det i enden av eksosrøret der bak blir vakkert lysebrunt når jeg har vært på tur i det store utland, det mer enn antyder perfekte tilstander, fra forbrenningskammeret og like ut til endestasjonen der bak! Rett nok er det et annet tempo "der ute" enn her hjemme, men jeg har et kjøremønster der jeg legger vekt på å kjøre på momentet, jevnt og trutt. Her hjemme trekker jeg sjelden eller aldri turtall over 2000 o/min, de siste åra har jeg hatt en feiende flott ny bil med 2.0 TDI. Det gir rett nok mindre moment enn det du har og nok noe høyere turtall, men det er anvendbar kraft fra ... (more)