0

Longlife Olje service. 30 000km

spurt 2022-08-06 10:31:12 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei

På nyere biler så er det Longlife olje, som vel betyr att man kan kjøre lenger før oljeskift. På min skoda Superb, så er det oljeskift på kvar 30 000km. . Men siden eg skulle på Biltur i sommer til Danmark og Tyskland, så tok eg et oljeskift etter 1,5 år og ca 20 000 til ny Longlife olje. Er dette nødvendig.? Veit noen skifter olje kvart år, uansitt

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-06 10:44:37 +0100

Longlife er en dårlig ide og har ødelagt mange gode motorer, maks 20000 er snarere det vanlige da mye forurensinger havner i oljen og den smører da dårlig. Årlig ja jo men det spørs på kjøre lengden det da.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-06 12:52:17 +0100

nå sier du ikke noe om det sitter en benziner eller en dieselmotor under panseret på den feiende flotte bilen din, men generelt er oljeskift - med filterbytte - ALLTID filterbytte - hver 15.000 kjørte km - maks 20.000 - å anbefale. Begrepet "longlife" om oljen er etter mitt syn vllledende, den eneste forskjellen på "moderne" olje og det vi brukte før, er at vi ikke lenger ser at olja blir svart. Det har med tilsetningstoffer å gjøre, eller egentlig mangelen på sådanne, og årsaken til at vi står her med denne olja, er avgassrensing: den" gamle" olja er ikke spesielt gunstig for den gullrekka med Grenpeace-duppeditter mellom motoren og enden på eksosrøret der bak! Ja, det koster litt mer, men det er så enkelt som å skifte olje når man er på tur der utenfor Norges grenser, eventuelt benytte et uavhengig, autorisert verksted til service og vedlikehold! Merkelig nok koster samme olja sånn circa halvparten, sogar ned mot tredjeparten på et slikt verksted kontra merkeverkstedet.

At det er "nødvendig"? Tja, de fleste som kaster et blikk på en sprengskisse av det være seg en TSI eller TDI-motor, vil formelig rope ut et rungende "ja"! Som Kamerat Wizard så treffende sier, snafs og dritt samler seg like godt opp i olja som før, med de konsekvenser dette har for motorens levetid. Jeg vil si det så sterkt som at "longlife" intervaller på 30.000 km burde vært forbudt ved lov. For min del har dette med jevnlige oljeskift stått høyt på lista i alle år, det bør være en del av ethvert normalt godt regime for service og vedlikehold. At det er nødvendig? Tja, det er iallefall fornuftig på alle vis, jeg har gjennomgående kjørt mine biler opp gjennom livet typisk 4-500.000 km uten nevneverdige problemer før de har blitt spiker eller gått videre til neste lykkelige eier, alt ettersom. Rett nok tjener ikke bilbransjen like mye på meg som man ellers kunne ha gjort, men det får stå sin prøve :-)

En ting du bør være oppmerksom på med en bil som er levert fra Møller: "fabrikkbeskyttelsen" mot rust er ikke godt nok. Ja, jeg vet at Møller hevder det motsatte for å forsvare at man ikke understellsbehandler bilene når de kommer til Norge, men den som kaster et eneste blikk under en feiende flott ny Skoda, VW eller Audi, vil se at bånnplata forsåvidt er "beskyttet". Men alt som er montert i ettertid, er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag lakk. Rust sprer seg som selveste pesten når den først får tak, trenger jeg si mer? Ellers tørker godstoffet, spesilet hulromsbeskyttelsen, inn over tid. Nei, Møller er ikke alene om droppe understellsbehandling, men så ruster da også "moderne" biler minst like mye som før! Ja, mange importøerer rustbeskytter bilene når de kommer til landet, men altfor mange eiere gir beng i etterbehandling.

Om du skal eie bilen en stund, er det altså en god tanke å understellsbehandle bilen og sørge for jevnlig etterbehandling. Ellers alle gode ønsker, lykke til ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger