0

Golf 1,4 TSI 140hk

spurt 2022-08-05 20:19:03 +0100

anonym bruker

Anonym

Har planer å kjøpe en stasjonsvogn som neste bil og har kommet over en golf 2014 som har gått 120 000 km, som ser hel og fin ut. Er det noe spesielt som er viktig å se på?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-06 10:38:18 +0100

Tidligere varianter over temaet små benzinere fra VAG hadde som kjent en spennende kamkjedestrammer. Fra 2013 and on ble kamkjedet erstattet med tannreim og en ny leamikk for strammemekanismen, da ble alt så meget bedre. 2014 burde være godt innafor, men det koster lite å sjekke - bilens registeringsnummer burde være tilstrekkelig til at en merkeforhandler eller Møller teknisk kan gi et klart og entydig svar her. Ellers snakker vi om en bil som etterhvert har 7 år på veien, jeg ville definitivt tatt på kjeledressen og tatt med lommelykt og rett og slett krøpet under bilen for å sett etter rust. Det er så enkelt som at nei, "fabrikkbeskyttelsen" mot rust er ikke i nærheten av å være "god nok" for norske vinterveier. På en ny VW vil du se at joda, bunnplata er forsåvidt "beskyttet" på et vis, men alt som er montert på denne, er i beste fall "beskyttet" med et tynt lag med lakk. Siden rust sprer seg som selve pesten, ja da vet du hvordan det kan gå, ikke sant? Og nei, "rustgarantien" er ikke verdt papiret den er skrevet på. Nok et nei, dette gjelder ikke kun Møllers bilmerker, det er en hel drøss med norske bilimportører som "synes" at fabrikkbehandlingen får være nok! Men så lever man da også av å selge nye biler år etter år, ikke sant? Ja, det er også bilimpotører som har fått med seg at den norske vinteren ennå ikke er avskaffet, og sørger for "norsk" understellsbehandling! Men som vi vet, "godstoffet" tørker inn etterhvert (det gjelder også fabrikkbeskyttelsen, f.ex i hulrommene), da har man det gående - altfor mange "sparer" og "glemmer" jevnlig etterbehandling.

Rett skal være rett, flere nybakte eiere kjører sine nye VW direkte til understellsbehandling, og sørger for jevnlig etterbehandling. Og for all del, enkelte biler, spesielt biler som i alt det vesentlgste er kjørt i områder med lite salting f.ex, kan være helt greie! Det er ser du kommer inn i bildet: du sjekker bilen så godt du kan selv, og ser det fortsatt greit ut, ja da avtaler du en NAF-test med selger FØR kjøpekontrakten underskrives, mye ryddigere for begge parter, du får et minimum av trygghet og selger får grei dokumentasjon på at opplysningsplikten er overholdt. Og som vi vet, det er mye greiere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler, alternativt et passende prisavslag, FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn ETTER! Og nei, selv en erfaren bilmekaniker klarer ikke å "sjekke" en bruktbil godt nok der ute på tunet hos selger. "Tilstandsrapporter", "nyliig EU-kontroll"? Kjekt å ha, men sier egentlig alt og ingenting om bilens faktiske tilstand. Ja, NAF-test koster litt, men f.ex begynnende, kritisk rust er vesentlig dyrere på alle vis.

Ellers er jo Golf VII, som vi snakker om her, en feiende flott og veldig grei bil. Jeg hadde selv klar bestillinga på Passat CC "med alt" når Golf VII var på vei, når jeg som den første privatkunden i Norge prøvekjørte Golf VII - dagen før "frisleppet ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger