0

Elbil service intervall

spurt 2022-08-05 16:22:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg er en godt over gjennomsnittet bilkar. Og over gjennomsnittet aktiv med å lese spm på forumet her, og har ved flere tilfeller stussa over at noen her sier elbil vil koste det samme i det lange løp. Det syns jeg er ganske "feil". Som sakt av dere i forumet, elbil skal selvfølgelig ha service, men stusser over at det skal koste "like mye" eller omtrent det samme (stor/liten) service og at det normalt skal gjøres en gang i året, som på fossile biler. Da det er VESENTLIG færre ting å bytte, som f.eks. på fossile biler bytter man luft filter, kupefilter, skifte olje/filter og sjekk bytte av diverse væsker.

Poenget mitt er, hvordan kan forhandlere/verksted ta samme prisen på service av en elbil som på en bensin bil?? når på en elbil som jeg selv har som nr 2 bil kun er kupefilter som er egentlig det eneste som skal byttes hvert år, ingen olje, ingen luft filter å bytte, bremsevæske skal vel byttes hvert 2-4 år ca. Og kjølevæske (til batteriet) har jo ofte skifteintervall på 7-8 år. Da fatter jeg og begriper ikke at en "service" av elbil kan koste skjorta på lik linje som fossile biler... noen som skjønner poenget mitt?

Er selvfølgelig klar over at mannen/kvinnen i gata (som sjokkerer meg at ikke klarer å ta enkel service selv), leverer bilen på verksted hver bidige gang bilen skal ha service. Og at folk flest spesielt med elbil "glemmer" at bilen faktisk har bremser. Derfor ruster de, selv jeg kan kjøre ganske langt med i3-en min uten å bruke bremsene en eneste gang, da man rett og slett glemmer at de eksisterer når bilen har så sterk regenerering. Men når jeg da kommer på at de "eksisterer" passer jeg på å bremse med jevne mellomrom, så man faktisk har fungerende bremser når man trenger det ved en nødbrems!

Selv jeg syns det er "vanskelig" å faktisk gjøre en slik oppbremsing som man gjør når det har regna, og skivene er rustne osv. Da bilen regenerer så kraftig at man nesten må lage seg en teknikk for å få til at man har høy nok hastighet så man får bremsa med pedalen.

Åpen for synspunkter, har jeg ikke rett?

Hilsen bilkaren

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-06 11:56:53 +0100

Tja, om du sjekker prisnivået på liten hhv stor service sånn og sånn hos f.ex VAG, vil du oppdage at ja, prisnivået er tilnærmet likt. Det kan du like eller ikke like, med elbil er du i mye større grad enn ellers henvist til å benytte merkeverkstedet. Der er det som kjent flotte lokaler, blide gutter og jenter med dress og slips som tar i mot deg, "gartis" kaffi og en flott kundesofa også! Alt dette koster, og nei, det er faktisk ikke vesentlig mindre jobb å ta en service på en elbil kontra en konvensjonell bil. Ja, du har ikke registerreim, du slipper også å skifte olje her og der, og som vi vet, spesielt olja er prisa som om den skulle være flytende gull mange steder! Men andre ting er greiere med en konvensjonell bil, når du nevner dette med bremsene, er det jo sånn at en konvensjonell bil egentlig er ganske grei sånn sett! Med hybrider og elbiiler kan man like gjerne tegne abonnementsavtale på skifte av skiver, klosser, i noen tilfelle også calipere! Dernest er elbiler gjennomgående tyngre, dette gjør liksom noe med behovet for ettersyn og vedlikehold av hjulopphenget, ikke sant? Der ligger mye av forklaringen på at prisforskjellene faktisk ikke er så store som det enkelte elbileiere forventer! Som jeg alltid sier, ha en nøkternt realistisk oppfatning av hva ting koster FØR man velger bil, så går alt så meget bedre! Da kan man lett risikere å kjøre med et evig smil og være fornøyd, uansett hvilken drivlinje man måtte gå for!

En ting til som vi ikke skal stikke under stolen, er altså dette med at alt fra flotte lokaler til "gratis" kaffe koster! Om merkeverkstedene skal kunne følge med oss inn i fremtiden, må man opprettholde samme inntjening som før, også ETTER "elektrifiseringen"! Det kan vi selvfølgelig mene mye om, vi som kjører "greie" biler med konvensjonell drivlinje har forlengst blitt så forskrekket over prisnivået ved merkeverkstedene at vi har funnet oss andre samarbeidspartnere: for oss er det jo relativt kurrant å finne både deler og verksteder som gjør godt arbe' annetsteds, ikke sant? Da tenker jeg på uavhengige, autoriserte verksteder over hele landet, enn si hele Europa! Med min Wolfsburger med en kjedelig dieselmotor under panseret kan jeg få stjerneservice, godt arbe' og rimelige deler fra Honningsvåg og Murmansk i nord til min gode venn med garasjeverkstedet dypt inne i skogen der borte i russisk Karelia, til et unevnelig lite verksted der nede i San Miguel De Salinas i Spania! Helt "der" er man liksom ikke med elbil med det aller første!

Sånn er det bare, og det har - naturlig nok - sin pris. Hvorvidt EU vil gå i retning av en massiv elektrifisering av personbilparken, eller mer i retning av å innføre restriksjoner på privatbilisme og heller satse på elektrifisert kollektivtransport, er et åpent spørsmål. Gitt den massive energikrisen som EU har satt seg selv i ved å øke energiforbruket over alle grenser gjennom flere tiår osv osv, er det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-07 13:17:29 +0100

Etter å ha kjørt elektrisk bil i mer enn tre år - og fått utført tre servicer hos merkeforhandler, har jeg betalt godt under 3.000 kroner pr stk. Den første bilen var en Hyundai. Da jeg kjøpte den kjøpte jeg med tre servicer - og betalte 7.900,- til sammen. Den andre bilen, som jeg har nå - en MB EQA hadde første servise i mai - til en pris av 2.800,-
Kolleger og venner som fortsatt kjører fossile biler betaler vesentlig mer !! Ta en prissjekk med verksteder og forhandlere. Husk at på elbil er alle servicer like - du får ingen som er dyrere for å skifte olje på girkasse.. Når det gjelder kostnader ved å kjøre elektrisk finner du litt informasjon her; https://www.elbil24.no/nyttig/dette-k... Som du ser er det billigere å kjøre elektrisk - også når du lader langs vegen - enn det er å kjøre fossilt. Forskjellen er bare litt mindre !

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-08 07:02:15 +0100

One more thing that we shouldn't hide under the chair, is that everything from beautiful premises to "free" coffee costs money! If the brand workshops are to be able to follow us into the future, they must maintain the same earnings as before, also AFTER the "electrification"! Of course, we can think a lot about that, we who drive "decent" cars with conventional drivetrains have long been so horrified by the price level at brand workshops that we have found other partners: for us, it is relatively easy to find both parts and workshops that make good work elsewhere, right? Then I think of independent, authorized workshops all over the country, let alone all of Europe! With my Wolfsburger with a boring diesel engine under the hood I can get stellar service, good work and affordable parts from Honningsvåg and Murmansk in the north to my good friend with the garage workshop deep in the forest over there in Russian Karelia, to an unmentionable little workshop down there in San Miguel De Salinas In Spain! You're not completely "there" with an electric car right away! octordle

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger