0

E220d T 4matic, taxikjørt, lurt valg?

spurt 2022-08-05 15:44:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Jeg bor i dag i Finnmark, nærmere bestemt Hammerfest. Med sine værharde dager, "flotte" vinterforhold (les; stengte veier, 4meter sikt, snøskavler store og harde nok til at selv forsvarets stridsvogner sliter). Kjører idag en 2017 Hilux 2,4l Dcab som jeg egentlig er veldig fornøyd med. Men når man tenker å kjøpe bolig og akkurat er nyutdannet blir dette en for dyr bil å ha i eie mtp drivstofforbruk samt at man savner både bagasjerom og 5 seter. Heldigvis synker lånet på den raskere enn verdien så man sitter igjen med ny egenkapital til bil.

Tenker rundt 250.000kr, vil jo ha så nytt som mulig, stasjonsvogn med god plass siden man både har hund og kjører både korte og lange turer. Da dukket taxikjørte mercedes frem og mer spesifikt E220D 4matic.

Ser flere som ligger rundt 300.000km og da til en pris på mellom 200 og 250.000kr. 2017/2018modeller.

Er dette skummelt? Hva bør jeg tenke på og hvilke fallgruver finnes det? Jeg ser jo for meg at taxikjørte biler ofte har god oppfølging mtp servicer og vedlikehold generelt

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-06 12:22:37 +0100

Med henblikk på din sjarmerende beskrivelse av Finnmark, er det jo visserlig sånn at en HiLux nok har bedre fremkommelighet enn forsvarets stridsvogner! Hvorfor de som leverer disse stridsvognene ikke lærte leksa om "brede belter" og et par ting til når de dreit på draget under fedrelandskrigen, er ikke godt å si, men den som har sett russiske stridsvogner i aksjon under ekstreme vinterforhold, vil vite at det er en forskjell!

Med min lett praktiske holdning til sånne forhold som det du nevner, ville jeg lett beholdt Toyotaen, drivstoff-forbruket er tross alt ikke den største utgiften med det å eie og bruke bil i Kongeriket Norge. Dette med bagasjerom kan du jo også kompensere for meg en glassfibergreie bak, ikke sant? Ellers er vel din bil to-seter, som typisk er i Norge, synd og skam, ellers hadde du hatt en skikkelig Ole Brumm! Men trenger du et konvensjonelt bagasjerom og 5-seter, ja da er det kanhende et klokt valg å konvertere til en konvensjonell stasjonsvogn. Og taxikjørte biler er som du sier, gjennomgående godt passet på og ikke bare det, det blir lite "kaldstarter" for en taxi! I Finmark blir det formodentlig også mye langkjøring, jeg ville ikke vært spesielt redd for å kjøpe en f.d taxi med verken 3, 4 eller 500.000 km på telleren. Med såvidt kompliserte biler ville jeg imidlertid tenkt tanken på en NAF-test FØR kjøpekontrakten underskrives, du vil aldri kunne klare å "sjekke" en bil godt nok sjæl. Ryddigere for både deg og selger, du får mer trygghet, selger får dokumentasjon for at opplysningsplikten er oppfylt. Koster litt, men det gjør et litt mindre "skummelt" for å si det sånn!

Om du da ikke kjenner den aktuelle bilens historikk og f.ex løyve-eieren veldig, veldig godt. Jeg har selv kjøpt en ex-taxi fra en jeg kjente veldig, veldig godt, det er den beste bilen jeg har hatt, den gikk og gikk og gikk, aldri problemer whatsoever, til jeg fikk den berømte idioten bak svingen i fleisen! Regn med at du kan ha en taxikjørt Mercedes med kjørelengde rundt de 300 minst 300' til uten nevneverdige problemer, med en viktig forutsetning: et normalt godt regime for service og vedlikehold, og selv om det normalt sett er greie "vinterforhold" i Finnmark, ville jeg tenkt tanken på jevnlig understellsbehandling med løpende etterbehandling. Ellers er dette en "passe stor" Mercedes, greie, gjennomprøvde løsninger, godt firehjulstrekk, med nordiske vinterdekk bør du komme frem om været ikke er sånn at du helst bør holde deg hjemme! Du får også en bil med høy sikkerhet på alle nivåer, inkludert stabilitet under alle forhold. Tenk dog tanken på å ha kjetting i bilen...det hjelper godt under virkelig ekstreme forhold!

At du vil bruke noe mindre drivstoff? Sannsynligvis. Men igjen, det er ikke der den største kostnaden ligger. Selv en Mercedes vil slite med å være like trofast, like pålitelig som en feiende flott HiLux. Men om kjøremønster, behov, livsituasjon tilsier noe annet - det er selvfølgelig en god nok grunn til ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-08-07 13:27:41 +0100

Som vår venn Norulf sier, bør drivstoffkostnadene neppe være utslagsgivende for om du skal bytte bil eller ikke. Behovet for baksete er kanskje viktigere ?
Når det gjelder MB - taxibiler har jeg i mange år gjort slik du vurderer. (før jeg "så lyset" og gikk over til elektrisk) Har hatt tre stk. X-taxi med stjerne i grillen etter hverandre. Alle har vært ca. tre år gamle og kjørt rundt 300.000 km ved kjøp. Har ikke hatt noen negative overraskelser med noen av de. Den siste kjørte jeg i omtrent 6 år - de to første i omtrent 3 år. MEN; jag var nøye med å undersøke hva slags forhold eier hadde til bil, og styrte unne de som aldri kjørte selv, bare hadde ansatte sjåfører på provisjon. Og jeg droppet biler som hadde gått i Oslo og andre store byer. Drosjer fra Utkant-Norge - og med eier som kjører selv er nok mye tryggere. Lykke til !

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger