0

Eie/leie, el/hybrid, ny/brukt

spurt 2022-08-04 18:35:29 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Har i dag en leasingavtale som går ut om tre måneder på min hybridbil. Vi er en familie på 4 som er aktive og trenger en bil som har greit med plass, god kvalitet og som egner seg like godt på fjellet som i byen. Ny eller brukt bil nærmer seg enten jeg vil eller ikke. Jeg synest det er vanskelig å velge. Har du noen forslag? Budsjett ca 550.000. Dersom man skal kjøpe ny bil, velger man da elektrisk? Er det dumt å kjøpe brukt hybrid?

Det er leveringsproblemer hos de fleste forhandlere og mine valgmuligheter blir færre og færre. Bør jeg heller kjøpe en veldig rimelig bil og vente til markedet bedrer seg? Alle forslag / ideer mottas med takk.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-05 11:32:02 +0100

Du er selv eksperten på behov og kjøremønster. Dette bør ligge i bunnen, dernest bør dere gjøre dere opp en mening om hvor mye plass dere egentlig trenger, om dere ønsker dere firehjulstrekk hhv adaptiv cruisekontroll og automat osv osv.. Et annet forhold som mange overser, er kunderstøtte: da tenker jeg på hele gullrekka fra tilgang på verkstedstjenester til reservedeler, både der du bor, og kanhende også der du ferdes - for meg som f.ex har kjørt en del utenfor Norges grenser, både mot syd og mot øst, er det viktig å velge en "grei" bil med et godt utbygd nettverk av merkeverksteder over hele Europa. Enn si et bilmerke der man ikke endrer på ting som fungerer, det gjør det veldig mye greiere å få deler, og ikke minst: det utvidere kundestøtten til også å omfatte de aller fleste autoriserte verksteder. Fort gjort å glemme, men der er det unevnelige elbilmerker som bør rykke langt ned på lista! Skulle jeg valgt elbil i dag, ville jeg nok stått igjen med VAG hhv PSA. Alternativt Nissan eller Hyundai - der forsøker man også å gjøre en god jobb.

Men elbil har bakdeler, den største bakdelen er og blir at man har rekkeviddeutfordringer som minner om det vi opplevde med enkelte familiebiler med bensinmotor og liten tank for si 40-50 år siden. En absolutt betingelse for at elbil skal være et alternativ, er at man har en viss andel småkjøring innenfor en radius der man kan klare seg med hjemmelading. I dette ligger selvfølgelig også at man må ha mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, det koster jo også litt. Samtidig koster service og løpende vedlikehold de facto tilnærmet det samme som med en konvensjonell bil, det er altså ikke "gratis" moro med elbil. Legg til et par jokere mhp fremtidige bruksavgifter, verditap og levetid, nøkternt realitisk sett vil det koste omtrent det samme som en hvilken som helst annen bil med en annen drivlinje over tid.

Nå sier du ikke spesielt mye om dette med "fjellet". Ja, firehjulstrekk er en klar fordel, det gir vesentlig bedre stabilitet uansett føreforhold, året rundt og derved høyere sikkerhetsnivå. Dette med bedre fremkommelighet - det er en ekstra bonus som følger med på kjøpet. Men der som ellers: seriøse vinterdekk er alfa og omega på fjellet. Jeg vlle valgt firehjulstrekk i en eller annen form, men det er ikke derved sagt at det bør komme like høyt på lista for dere. En bil med god ESP og det være seg bakhjulstrekk eller forhjulstrekk - dette er egentlig litt som smaken og baken - kan fungere greit nok gitt at dere er fornuftige til å unngå de dagene på vinteren der det er best å holde seg inne, enn si utsette fjellturen! Ellers er det dette med plassen: en vanlig stasjonsvogn gir normalt sett bedre plass enn mange SUV, dessuten slipper dere å betale "SUV" tillegget, SUV er liksom litt for populært! Og iden du nevner dette med brukt: nei, det er slett ikke dumt å kjøpe en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger