Tja, også jeg er "stor", med kroppsfasong og proporsjoner som mitt store forbilde og min gode venn Julius der nede i dyrehagen i Kristiandsand! Men jeg likevel klarte å sitte sånn passe godt i min gamle mors Skoda Pickup i hine dage, rett nok med setet i bakserte hakk og en pute bak ryggen. Men jeg kjørte altså denne bilen i dann og vann, til og med opp fra Spania til Norge ved en anledning, rundt 3300 km. Flyreisen ned var faktisk mye verre, jeg fikk det aller bakerste setet siden jeg måtte reise nedover i hui og hast for å hjelpe mutter oppover med bilen. Så joda, du kommer nok helt greit ut av det med de fleste pickuper i markedet. Det er så enkelt som å vurdere avstanden mellom seteeryggene og bakveggen, det finnes biler der ute som har null cm mellom bakveggen og setene i normal posisjon. Det er dårlig karma, da får du ikke tilta ryggen nok til at du kan sitte nogenlunde greit.
Men når til og med Skoda Favorit pickup hadde muligheten til dette, ja da er det mange andre som har det også! I ditt ste dville jeg likevel først og fremst sett på "dobbelcabinere", altså fire-femsetere med bakdører der baksetene er tatt ut i avgiftnasjonen Norge. Gjerne en VW Amorok eller Mitisbushi - tror sistnevnte finnes i en slik versjon også i Norge. Evnt Toyota HiLux - det er en av mine store favoritter, robust som få og med LITT plass bak forsetene, også i "kort" versjon. Hvlken du ellers velger, er en smaksak, men busk at biler som er bygd på ramme - som disse jo i stor grad er - er utsatt for kritisk rust. Med 200.000 i spill er en NAF-test obligatorisk - FØR kjøpekontrakten underskrives - uansett hvor mange "tilstandsrapporter" og EU-kontroller som måtte foreligge. Det er så enkelt som at sistnevnte sier alt og ingenting om bilens faktiske tilstand. Der er NAF-testen et vesentlig bedre alternativ. Koster litt, men det koster uendelig mye mer med skjulte feil og mangler.
Og nei, selv ikke en faglært bilmekaniker klarer å "sjekke" en bruktbil godt nok der ute på tunet hos selger. NAF-test er win-win for begge, du får et minimum av trygghet, selger får dokumenert at opplysningsplukten er overholdt, splitt gjerne regninga. Og som vi vet, det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn etter - evnt avtaler dere en passende prisreduksjon. Og er det begynnende kritisk rust, går du bare videre, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute.
Hva du bør velge? Amorok er noe mer komfortabel, mens Mitsibushi er sånn passe komforabel og sånn passe pålitelig. Toyota sin variant over temaeter grei nok mhp kompfort, men er med god margin en av verdens mest robuste og driftsikre biler. Og bare så det er sagt: firehjulstrekk er en god ting med en pickup, dels fordi det utvider bruksområdet, dels fordi du får økt sikkerhet, økt fremkommelighet. Det å trekke tunge slep med kun forhjulstrekk ... (more)