0

Overtrykk i kjølevæskebeholder

spurt 2022-08-01 19:46:19 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har i noen år hatt et problem med at bilen min (Audi A4 1.9 TDI 2008 modell) spytter ut kjøleveske fra kjøleveskebeholderen. Kjølevæske kommer ut via overtrykkskanalen i beholderen og jeg pleier å samle opp Kjølevæsken i en flaske som jeg henger under for å ungå så mye klin. Til daglig med korte små turer kan jeg kjøre ganske lenge uten at jeg må tømme flasken. Men ved turer som varer f.eks over 1 time så kan det brått hende den har klart å tømme hele tanken. Jeg har hele tiden regnet med at det er topp-pakningen som lekker luft inn i beholderen men jeg lukter ikke noe eksos fra beholderen. Det er heller ikke noen unormal hvit røyk. Har prøvd å bytte lokket til beholderen hvor overtrykksventilen sitter for ordens skyld.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-08-02 10:20:21 +0100

For meg fremstår det som om du har rett, du har en aldri så liten lekkasje i topppakningen, som igjen fører til i overkant med trykk i kjølesystemet. Når hele tanken er tømt etter en times tid, ja da har du en situasjon som tilsier at det rett og slett kan være fornuftig å få skiftet topppakningen før lekkasjen blir større. Og tro meg - det vil skje - når det aller minst passer - gjerne når du reiser på ferie med litt ekstra lass i bilen og hele familien!

Er du heldig, klarer du å berge topplokket og det som verre er ved å kjøre inn på første og beste lomme langs veien og la bilen gå på tomgang mens du mer eller mindre desperat forsøker å etterfylle med vann og/eller kjølevæske. Dette forutsetter at ikke beholderen bokstavelig talt er blåst i støkker! Er du uheldig, kjører du som et minimum i støkker topplokket (gjett hvor det er varmest). Og nei, det trenger ikke komme verken synlig hvit røyk eller spesiell lukt fra denne beholderen. Ofte kan man rett nok kjenne lukta av kjølevsæske som har vært utsatt for for meget varme - gassen som slipper ut fra topplokket og over i kjølesystemet er ovseleg varm må vite - og man kan sporadisk få mørkere kjølevæske, nærmest svart, og man kan få olje i kjølevæska. Det siste kan man se på overflaten, eller hele beholderen blir full av hvit gugge. Alt ettersom! Og i eksosrøret der bak kan det komme mer vanndamp ut enn det som er vanlig. Problemet er at litt kondens vil det alltid være, ikke sant?

Mao er det ingen egentlig absolutt "regel" som sier det ene eller andre. Bortsett fra de tingene du ganske så korrekt har observert, vil du kunne se at temperaturmåleren er mer livlig enn ellers, spesielt ved belastning som når du trekker en henger eller kjører opp en lang stigning. Uansett: ja, du har gjort noe klokt når du byttet lokket, om dette skulle tette, ja da blåser du beholderen på null komma null med påfølgende brå og brutale konsekvenser for kjølesystemets funksjon og derved motoren! Og tro meg, MacMurphy formelig ELSKER å sørge for at giveren i dette lokket - som skal sladre om at det ikke lenger er væske der - ikke lenger fungerer samtidig! Da går det noen sekunder ekstra før du forstår at dampskya som slår opp der fremme er veldig dårlig karma!

The Bottom Line er at du bør ta kontakt med et verksted snarest evnt finne frem verkstedshåndboka, verktøy, kjøpe delene du måtte trenge og få hjelp av en god venn. Det som er litt dumt, er at du nok bør få planslipa topplokket også, og glem nå ikke at du skal vite hva du gjør ifht både tannreima og et par ting til. Uansett: lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger