0

Serviceheftet stemmer ikke med hva bilen sier

spurt 2022-07-28 16:33:39 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!

Jeg kjører en 2015 Civic 1.6 i-Dtec med komplett servicehistorikk (i følge serviceheftet). I følge Serviceheftet skal jeg ikke skifte olje- og oljefilter før om 10 000km, men på infotainment-skjermen i bilen står det at det skal skiftes nå. Hvilke av de skal jeg stole på?

Bilen er gått 74000km, og sist service ble utført på 64500km. Det var en komplett service.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-29 12:44:54 +0100

Hei. Det går absolutt an å forstå at du stusser litt på at serviceheftet og bilens egen serviceindikator ikke er helt samkjørte.

Det har nok en naturlig forklaring. Jeg var selv utsatt for akkurat det samme i vinter. Bilen min begynte plutselig å mase om service noen måneder før jeg hadde tenkt og trodd.

Jeg valgte å ta servicen og jeg valgte også å ta et oljeskift, selv om strengt tatt ikke var nødvendig. Forhandleren spurte pent om jeg ønsket det. Og med tanke på sommerens langtur gjorde jeg det.

Jeg mener at dette oppfølging av service er særlig viktig på biler som fortsatt har nybilgaranti. Slurv her kan gjøre at man mister garantien. Det kan blir veldig dyrt om ting går helt galt.

Det er nemlig slik at veldig mange nyere biler «teller» antall kaldstarter, registrerer kjøremønster (småkjøring) – og ut fra det kalkulerer når det er tid for service og / eller oljeskift.

Jeg antar at det er det din Honda Civic også har gjort. Vi i Norge har jo det som kalles «krevende forhold» med blant annet vinter, lave temperaturer, mange kaldstarter og ofte mye småkjøring i forhold til en del andre land.

I ditt tilfelle ville jeg nok stolt på bilen. Jeg skal ikke påstå at det helt avgjørende å få tatt et nytt oljeskift etter «bare» 10.000 kilometer. Nyere oljer er jo gode og skal, i alle fall i teorien «tåle» høyere kilometer. Men jeg vil likevel anbefale et bytte nå. Sot, uforbrent drivstoff og kondens forringer oljen – og igjen dette med kaldstarter og småkjøring gjør det ikke bedre.

Dessuten er det en relativt beskjeden kostnad for å holde seg på den sikre siden. Honda er jo gode og driftssikre biler. Du underbygger dette ytterligere med et oljeskift, så kan du gå en ny vinter trygt i møte med forvissning om at oljen er frisk og fin.

Håper dette var oppklarende.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger