Tja, det er ingen generell regel som sier at du får "ny" fabrikkgaranti på deler som blir skiftet sånn og sånn. Det er heller ikke rettsavgjørelser som sier at bildeler som bør kunne forventes å holde i mer enn fem år, faller inn under reklamasjonsfrist osv.. Om Tesla sier nei, nei, nei, ja da har du to muligheter: be om et kvalifisert råd fra forbrukermyndighetene og ta det derfra, eventuelt kan du ta lua i handa og oppsøke diin Tesla-forhandler og spørre fint om man kan møte deg på halvveien. Brukte deler? Tesla vil ikke vite av brukte deler, ut over eventuelle refurbished parts man måtte kunne tilby gjennom sitt eget system. Og dette er neppe en del du kan skifte sjæl eller få et tredjepartsverksted til å skifte om du skulle finne en hos "Høggern' fra Toten". Sånn er det bare.
At det er svindyrt? Ja, det koster å være kar, og som vi som kjører diesel forsøker å påpeke, elbil er verken feilfrie, gratis eller billig moro. Sånn bortsett fra den duppeditten du har hatt maksimal uflaks med, er det en drøss komponenter som er rådyre som reservedeler, om du i det hele tatt kan få tak i dem innenfor sånn nogenlunde rimelig tid. Og den skikkelige høydareren er og blir batteribanken. Poenget? Du får trøste deg med at det kunne vært verre. Og eier du bilen en stund til uten flere små eller litt større overraskelser, ja da kan du kanhende spare inn iallefall litt av disse 150.000 eller hva det nå ender opp med om du lader hjemme og kjører mye. Om du da ikke får til et greit kompromiss med Tesla Norge. Man burde jo kunne være litt grei med en god Tesla-ambassadør som du sikkert gjerne vil være, ikke sant? Lykke til, vi krøsser fingre og tær for at det ordner seg!