0

Bruktbilkjøp, 2018modell med 194 000km. Bør ein styre unda?

spurt 2022-07-27 13:31:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Heisann, Ligger ein Ford Ranger Wildtrack 2018 modell til salgs. Denne framstår som meget pen, med unntak i nokon bruksmerker her og der. Den har gått i eit transportfirma og kjørt omtrent berre langtur heile sitt liv, med og uten henger. Bilen skal ha fulgt serviceplan, og i følge annonsen er alt på stell. Nylig EU godkjent. Pris litt over 300 000. Bilen og prisen er eigentleg akkurat det eg ser etter, men kilometerstanden er litt bekymringsverdig. Er dette noko ein burde passe seg for? Det gjenstår nybilgaranti fram til 200 000km.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-27 17:37:26 +0100

Det som tar rotta på en god bil som blir passet normalt godt på, er ikke kjørelengde, men antall år på veien. Nå er jo heller ikke snaue 200.000 km spesielt lang kjørelengde, men dels er 300.000 en del penger, dels er det sånn at verken selgerens vakre ord og "nylig EU-kontroll" sier spesielt mye om bilens faktiske stand. Dernest har du i praksis svært begrenset gjenstående garanti. Og nei, selv ikke en faglært mekaniker har en snøballs sjanse på St Hansaften til å klare å "sjekke" bilen godt nok der ute på tunet hos selger!

The Bottom Line er at her er det en hel liten gullrekke som tilsier at joda, om bilen så langt fremstår som noe du kan tenke deg å kjøpe, bør du avtale en full NAF-test med selger FØR FØR FØR du undertegner kjøpekontrakten, og ta det derfra. Det er både ryddigere og enklere å avtale utbedring av fiel og mangler, evnt et passende prisavslag, FØR kjøpekontrakten er underskrevet, og nei, det er faktisk ikke sånn at alle feil og mangler kan sykves over på fabrikkgarantien! Win-win for både deg og selger, du får et minimum av trygghet, selger får dokumentasjon for at opplysningsplikten er oppfyllt. Dere kan gjerne splitte kostnaden, og kommer det frem svakheter som skremmer deg, går du bare videre, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute - heller ikke av denne sorten.

Det jeg merker meg, er at det ikke er nevneverdig større verdifall på denne bilen med sine snaue 200.000 kjørte km kontra tilsvarende biler med vesentlig kortere kjørelengde. Der ligger normalt sett det store fortrinnet ved å kjøpe en bil som er yrkeskjørt: den er passet godt på, greit nok, men kjørelengden gir et høyere verdifall = lavere pris for deg og mer "ny" bil for pengene. Rett skal være rett, prisene på biler av circus samme sorten spriker betydelig på finn, men jeg ville som et minimum forventet at bilen slapp gjennom en NAF-test med terningkast 6 til denne prisen. Mer komplisert er det ikke. Jeg har forøvrig selv overtatt biler med både 200' og 300' kjørte kilometer på telleren, og kjørt dem 2-300.000 til uten nevneverdige probllemer før de ved rundt 4-500.000 har funnet veien videre til neste lykkelige eier - eller blitt spiker - alt ettersom. Du kan vel si det sånn at en god bil smaker best etter 300.000. Men en ting skal du skrive på garasjeveggen: ta vare på bilen og den tar vare på deg. Aldri slarve med service og vedlikehold, og siden den norske vinteren og veivesenets syn på vintervedelikhold er "mest mulig kjemikalier", hører denne greia med understellsbehandling og jevnlig etterbehandling med, spesielt på en bil som dette.

Det "spesielle" du skal passe på, er altså NAF-test. Du kan lese deg opp på kjente fiel og ditt og datt til du blir grønn i trynet, og ja, du kan foreta en grovsjekk selv, gjerne få med deg en god venn som kan det du ikke kan, men ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger