0

Led lys til bilen

spurt 2022-07-26 21:57:39 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg kjøpte meg en ledbar fra Valostore og skulle begynne å montere denne. Jeg har sett flere monterings videoer både på youtube og fra v-parts. Og alle henter styrestrømmen fra lampa der lang-lysene er. Altså en strøm tyv. Jeg monterte alt slik som blir vist i videoen, og brukte det lednings nettet som fulgte med led-baren. For å være på den sikre siden dro jeg til en Volvo-verksted for å høre hvilken ledning som gikk til lang-lyset. Dette for å spare meg for å koble feil, eller ødelegge noe unødvendig. Da begynte mekanikeren å snakke om at de brukte å hente strømmen inne fra et panel inne i bilen, og de måtte gjennom torpedoveggen? og det ble på ca 5000kr. Er det slik at de lager seg jobb for å tjene mer penger? Det virker jo helt utrolig tungvint å måtte demontere så mye først for å få plassert en ledning, for så å må skru sammen like mye. Da kunne jo bilprodusentene lege opp et komplett ledningsnett til om man trengte noen ekstra lys

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

Kommentarer

Volvoen er en 2013 modell

thorhelge gravatarbildethorhelge ( 2022-07-26 22:05:00 +0100 )rediger

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-27 08:27:02 +0100

Jeg ville kanhende spurt d'rede Volvo-gutta hvor man egentlig henter styrestrømmen fra og ikke minst, hvorfor. Dernest ville jeg nok spurt hvordan det kan ha seg at det som for meg fremstår som en relativt enkel jobb kan ta si et par timer. Må man demontere dashbordet for å komme til, er det umulig å trekke en enkel leder gjennom torpedoveggen uten masse dill og dall og så videre. Jeg tenker at ja, man har helt sikkert sine grunner for å gjøre ting sånn og sånn, men med min bakgrunn som halvstudert røver og noen tiårs erfaring med litt av hvert som har med strøm å gjøre, ville jeg nok spurt litt her, og forsøkt å finne en gyllen middelvei. Og nei, om pris stor kroner 5000 er gitt som et tilbud for montering av hele sulamitten, er det i og for seg greit nok, men om de 5000 er for å trekke en kabel for styrestrømmen fra si et relee der ute i motorrommet og inn til si styringsenheten for bilens lys der inne i dashbordet et sted, er det som antydet over, flere forhold som tilsier at man bør ha en plausibel forklaring. Da tenker jeg på at det kan være så enkelt som at Volvo har en prosedyre som sier at ting skal gjøre sånn og sånn. Nei, det er ikke rare strømtrekket når vi snakker styrestrøm til et relee, og sett i forhold til det totale strømtrekket til bilens frontlys er det bokstavelig talt ubetydelig.

Om du ikke får et noe mer utfyllende svar fra Volvo, og ellers er engstelig for å ta frem bilens kretskjema og forsøke å finne ut av det på egenhånd, ville jeg i ditt sted sett i retning av et bilelektrisk verksted, eventuelt et diesel-elektrisk verksted. Der har man som regel relevant kompetanse og erfaring. Det koster lite å spørre, og viser det seg at man også der anbefaler å hente styrestrømmen sånn og sånn, ja da er timeprisenvanligvis hyggeligere enn hos Volvo. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger