0

Geländewagen som godbil?

spurt 2022-07-22 16:44:52 +0100

anonym bruker

Anonym

Driver å titter på brukte veteran Geländewagener på Finn. Har peiling på å skru bil osv men ikke så god kjennskap til disse bilene.

Har noen kunnskap i denne seksjonen? Hva er kjente feil, hvilken motor er best og hva bør man styre unna? De jeg har sett på tidligere har hatt en eier de siste 12-17 årene som jeg mener er et tryggere kjøp. Dette er ikke en «daily driver» kun til kjøring innimellom/hobby, og kjøre skrot i ny og ne.

Bilene jeg snakker om er ofte 80/90 talls rammer med nyere chassie, som Fjellsta klarte å ordne i sin tid for å få ned avgiftene.

Har hørt at de med minst hk ikke er noe særlig, og de fleste er automat som er et pluss.

Ligger på rundt 150k i pris og har forstått at det ikke er mye å velge i. Men har tålmodighet.

Håper på gode råd! Takk på forhånd

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-23 11:17:14 +0100

Om du setter pris på å ha penger og tid til overs til andre ting enn bil, bør du vurdere en hvilken som helst annen bil der ute enn akkurat Gelendevagen. Med det budsjettet du beveger deg i, kan du nok saktsen finne et objekt, med trykk på ordet "objekt", men som en f.d kollega så treffende formulerte seg, han kjøpte likegodt to når han først var i gang! Stikkord: delelager! Og dette er IKKE en bil som gir deg "mye for pengene", det eneste du får "mye" av er rust og mer eller mindre spennende problemer. Om jeg hadde vært i markedet for en bil til det formålet du beskriver, ville jeg når som helst gått for si Landrover eller Landcruiser isteden.

Ja, kanhende inngangsbilletten faller noe dyrere, men det har du igjen i det lange løp. Og nei, det er ingen automatikk i at "en eier" over så og så mange år innebærer "tryggere" kjøp, det kan like gjerne være en mann som har kjøpt et objekt og oppdaget at moroa koster mer enn den smaker et sted på veien, hvorpå bilen står og samler støv noen år, før han resignerer og kanhende sminker et uferdig prosjekt bittelitt før han legger den ut på finn og håper på å få igjen iallefall litt av det han har brukt av penger og tid. Noen ganger kan du selvfølgelig ha flaks, andre ganger ligger den ultimate katastrofe på lur der inne i ramma et sted. Og nei, det er faktisk ikke sånn at man "tar" rust, det er rusta som tar deg - eller her: bilen!

En eldre gelendewagen, kanhende rundt 35 år gammel gitt det prisleiet du snakker om, er rett og slett ikke for hvemsomhelst! Du skal være langt over gjennomsnittet entusiast, du bør enten være ungkar og sprellemann med god jobb eller være en godt over gjennomsnittet garasjemekaniker med et velutstyrt verksted, du bør være sertifisert sveiser, og du må være villig til å gi avkall på ganske mange andre gleder i lovet for å ha et lykkelig liv med en gelenadewaten. Kan du ikke krøsse av for denne gullrekka, ja da bør du som nevnt over, vurdere å sette av et par hundre tusen til og skaffe deg en greiere bil! Det lønner seg på alle vis her!

HER finner du hva vårt store orakel Benny mener om denne meget, meget spesielle bilen: https://www.tv2.no/a/14303855/

Nå tenker du kanhende mest på den "sivile" versjonen, men ærlig talt, det gjør det ikke bedre, nøkkelordet her er "pris". Her får du rett og slett mindre enn det du betaler for!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger