Først og fremst, disesel er kongen på haugen ved langkjøring. Dernest er drivstoffbudsjettet hyggelig, ja ifølge elbilforeningen risikerer du å kjøre billigere med en dieselbil enn om du skal kjøre langt med elbil og derved må basere deg på kommersielle ladestasjoner! Det derre med 10 minutter til jobben er som du er inne på, ikke av det beste ifht DPF, men om du kjører til hytta med jevne mellomrom, burde det gå i likaste laget. Jeg bor selv på landet og har egentlig mest langkjøring, men i en periode der jeg var syk, ble det så mye småkjøring at DPF-varselet poppa opp. Tre mil landeveiskjøriing, hokus-pokus-vekk, ikke vist seg siden. Ellers finnes det jo DPF-cleaner på boks, det bidrar til at sot og sånt forbrenner ved lavere temperaturer. Det er grunn til å anta at det virker. jeg har spandert en boks i året etter den derre episoden jeg nevner. For meg er det altså diesel som gjelder, det gir uovertruffen komfort på langkjøring, og anvendbar kraft på lavere og midlere turtall som en tilsvarende benziner aldri kan matche.
Når det gjelder den bilen du nevner, mener jeg den er såpass ny at de tidligere problemene med kamkjedet burde være historie. Når det gjelder denne greia med kjente feil og sjekke ditt og datt: ja, du kan endelig "grovsortere" aktuelle biler, men vil selv en mekaniker klarer ikke å "sjekke" en bil godt nok der ute på tunet hos selger. Om du liker bilen såpass at kjøp er aktuelt, avtal en NAF-test med selger FØR du undertegner kjøpekontrakten og ta det derfra. Win-win for begge, du får et minimum av trygghet, selger får dokumentert at han har overholdt opplysningsplikten. Og som vi vet, det er enklere og ryddigere å avtale utbedring av evnt feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet, enn ETTER....alternativt et passende prisavslag. Når vi snakker BMW, er det forøvig EN TING som er en seriøs dealbreaker: ved den minste mistanke om "chipping", "optmialisering" eller tilsvarende "tukling", som IKKE er ført inn i bilens vognkort OG utført ved et BMW merkeverksted, ja da går du videre. Ut over muligheten for spennende motorhavarier, kvalifiserer slike modifikasjoner som ikke er godkjent, til bruksforbud. Og nei, det er IKKE enkelt og billig få bilen tilbake til "original stand" om du blir tatt med buksa nede. Og i vår tid har faktisk Biltilsynet og verkstedene som utfører EU-kontroll lært seg litt av hvert! Ellers er BMW 4-serie - og for den sakens skyld 3-serie - greie biler som virkelig kommer til sin rett der nede på kontinentet! Og som du sikkert vet, nasjonalveier er fri for bompenger, og gir deg mer kjøreglede, en bedre opplevelse, enn å kjøre på motorveiene! Og ikke minst: det tar egentlig ikke så mye mer tid heller! Lykke til med både bilkjøp og turene til Spania og andre steder! For ordens skyld: jeg er blant dem som har jobbet med luftfart, men som deg foretrekker jeg å kjøre bil så fremt det er mulig! Jeg har kjørt opp ... (more)