0

Reklamasjon på dynamo

spurt 2022-07-22 10:38:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. For 3 år side kjøpte jeg en C30 av forhandler. Bilen hadde komplett servicehistorikk dokumentert.

Det ble blant annet byttet dynamo av Volvoverksted i august 2017. Har papiret på dette. Nå har dynamoen røket. Bilen var ved byttet ruslet 130000, nå er kmstand 180000. Altså dynamo ryker før 5 år og knapt 50000km. I følge norsk reklamasjonslov har en 5 års reklamsjonsrett på deler som er er ment å vare mer enn 5 år. Dynamo er Volvo original. Hva mener du jeg har av sak her?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-22 11:25:41 +0100

Skjønner godt at du stusser litt på dette, men her må jeg skuffe deg. Alminnelig dele-reklamasjon er ett, eller maksimalt to år.

Dynamo er jo på sett og vis også en slitedel, med bevegelige deler, om ikke så mange. Volvo C30 er kule og morsomme biler. Om jeg kommer over et super-fint eksempler er det ikke utenkelig at jeg klinker til og kjøper en selv.

Men de begynner å trekke på årene og gamle biler går i stykker. Slik er det bare – enten man liker det eller ei.

Jeg er nok derfor redd du må ta denne kostnaden selv. Slik er, og skal vel strengt tatt, livet med gammel bil være. Selv om uforutsette utgifter ikke er så morsomme …

Ta godt vare på C30-en din og ha en fin sommer!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-22 17:23:14 +0100

Helt korrekt som Benny sier, ellers ville jeg vel tenkt tanken på å tatt en sånn jobb i Sverige, eventuelt brukt f.ex et diesel-elektrisk verksted fremfor et norsk merkeverskted. Som du jo har oppdaget, det er ikke gitt at merkeverkstedet gir deg en "merverdi" som forsvarer prisnivået man har lagt seg på i disse dager. Og jo, jeg er absolutt enig med deg i at en generator burde holde lenger enn det du referer til, men som vi vet, MacMurphy har mange ting å herje med i en generator! Det er dessverre ikke sånn at vi kan reparere ting lenger heller, skifte børster til et par kroner og sånt, nei, i beste fall endrer vi opp med å betale dyrt for fabrikkoverhalte byttedeler! Legg til at det bare blir mer og mer fomlete og tidkrevende å gjøre selv helt enkle ting som å bytte en generator! En ting du bør sjekke samtidig er forresten SPENNINGSNIVÅET - altså LADESPENININGEN. Om denne er FOR LAV kan det paradoksalt nok stresse generatoren noe mer enn ellers og påvirke levetiden i negativ retning.

Uten forkleinelse for Volvo, jeg kjørte min Passat B5 snaue 500.000 uten noensinne å tenke på verken generator eller regulator. Og før jeg konverterte til VW diesel kjørte jeg Lada i en årrekke, tre støkker på rekke og rad. Der kunne man rett nok skifte enkeltdeler og overhale både starter og generator der hjemme i garasjen, men jeg hadde etterhvert mitt eget lille delelager, jeg tok ut generatoren som trengte en enkel overhaling og satte inn min egen "byttedel". Overhalingen besto som regel i nye børster - noen sånn derre kullstifter montert i en fjærbelastet sak som kostet nopen få kroner. Enkelte ting var om ikke bedre, så iallefall greiere og billigere å ha med å gjøre før! Attpå til ga generatorene på Laddissene fryktelig mye strøm, så nei, de var ikke dårligere heller! Du får satse på at det går bedre denne gang, og at både bilen og generatoren holder noen hundre tusen! Lykke til videre med en feiende flott Volvo, ta godt vare på den!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-24 15:21:25 +0100

Hm vet ikke helt hvor du har det med at en generator skal vare i mere enn 5 år det er vel mest tenk på hvitevarer ol der hjemme i huset. Nei desverre delen har kanskje 2 års garanti mens jobben er kanskje garantert i 1 år så for deg er det tap tap her og du får ikke medhold uansett hvor og til hvem du hendvender deg til. En generators liv har så mange kriterier for sitt ve og vel at ingen kunne gitt en 5 års garanti her foruten at det var under nybilsgarantien på 5 år da ville de byttet den gratis. Tenk bare på at en motorvask kan kan være skadelig da en generator ligger helt åpen med sine viklinger og så sauser man på med avfettning som i utgangspunktet kan svekke isolasjons materialet i generatoren. Husk at ved motorvask så dekker man over ting som ikke bør ha for mye vann fks med cellofan plast men husk å fjerne den når man er ferdig.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-24 18:41:31 +0100

Kloke ord fra Kamerat Wizard og Benny, må bare tilføye at det derre med 5 år ikke uten videre kan overføres til bildeler. Ja, bla Møller hadde iallefall tidligere en 3-års greie for enkeltdeler som kostet over ditt og datt....når delen ble skiftet ved merkeverksted. Men det har liksom vært merkelig stille omkring akkurat dette de siste åra! Ja, etter en famøs dom der Nokia gikk flere runder i retten og tapte så det suste, har det dukket opp en åpning for mobiltelefoner og lignende duppeditter, men to millisekunder etter at dommen ble publisert, fant Nokia Norge på en sleip måte å omgå dette på: man sendte ut et dekret til forhandlerne, som jo var "innfallsporten" og "nåløyet", der vannskader, støtskader og så videre seeeeeeeeeeeeeeeeeeeelvfølgelig innebar at garantien var null og niks! Og som ved et trylleslag ble "alle" problemer med Nokias telefoner knyttet til disse kategoriene! Det kan jeg alt om, døra bak meg hadde ikke engang lukket seg før mannen bak disken sa "vannskade" om den rådyre, halvsmarte Nokia-telefonen jeg hadde i lomma! Dritten slutta å fungere etter to-tre måneder...."bare å kjøpe ny telefon og så videre! Dette gjentok seg to ganger, rett nok var dette mine tjenestetelefoner, arbeidsgiver betalte og så videre, men et sted går grensen, jeg fikk nok og kjøpte min egen telefon som jeg brukte i jobben, en Sony Erichsson som nå har fungert prikkfritt i vel opp mot 14 år, jeg er pensjonist, men telefonen fungerer nok like lenge som jeg klarer å knote på en mobitelefon!

Poenget? Ja, man kan enedelig bruke mye energi og prøve seg, men den derre "5-års" greia må være rimelig opplagt for at det skal være noe poeng. Med "opplagt" mener jeg at man må kunne dokumentere at det er en fabrikasjonsfeil og ikke en av en million "nice excuse" som slitasje, vannskade, whatever. Dernest må man som et minimum sannsynliggjøre at duppedditten bør holde mer enn 5 år. Det er altså ikke nok å vise til mobildommen sånn uten videre. Og nei, selv om man får medhold hos forbrukermyndighetene, får man ikke nødvendigvis gjennomslag hos forhandler/importør, det er så enkelt som at enkelte har lagt seg til en uvane med å se en annen vei og gi beng. En annen stygg ting er som denne Nokia-saken: den gik kfra forbrukermyndighetene, der kunden fikk medhold, og en tre-fire gang i rettsapparatet.

Å prøve seg med en dynamo? Jeg hadde ikke tenkt tanken engang, jeg hadde sjekka prisen i Sverige eller Danmark, subisidiært hos en tr4edjepart som nevnte elektro-dieselverksted eller tilsvarende, og tatt det derfra. Det er irriterende at ting ikke holder, men du får satse på at det går bedre nesten gang, at det rett og slett var en MacMurphy som slo til.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger