Kloke ord fra Kamerat Wizard og Benny, må bare tilføye at det derre med 5 år ikke uten videre kan overføres til bildeler. Ja, bla Møller hadde iallefall tidligere en 3-års greie for enkeltdeler som kostet over ditt og datt....når delen ble skiftet ved merkeverksted. Men det har liksom vært merkelig stille omkring akkurat dette de siste åra! Ja, etter en famøs dom der Nokia gikk flere runder i retten og tapte så det suste, har det dukket opp en åpning for mobiltelefoner og lignende duppeditter, men to millisekunder etter at dommen ble publisert, fant Nokia Norge på en sleip måte å omgå dette på: man sendte ut et dekret til forhandlerne, som jo var "innfallsporten" og "nåløyet", der vannskader, støtskader og så videre seeeeeeeeeeeeeeeeeeeelvfølgelig innebar at garantien var null og niks! Og som ved et trylleslag ble "alle" problemer med Nokias telefoner knyttet til disse kategoriene! Det kan jeg alt om, døra bak meg hadde ikke engang lukket seg før mannen bak disken sa "vannskade" om den rådyre, halvsmarte Nokia-telefonen jeg hadde i lomma! Dritten slutta å fungere etter to-tre måneder...."bare å kjøpe ny telefon og så videre! Dette gjentok seg to ganger, rett nok var dette mine tjenestetelefoner, arbeidsgiver betalte og så videre, men et sted går grensen, jeg fikk nok og kjøpte min egen telefon som jeg brukte i jobben, en Sony Erichsson som nå har fungert prikkfritt i vel opp mot 14 år, jeg er pensjonist, men telefonen fungerer nok like lenge som jeg klarer å knote på en mobitelefon!
Poenget? Ja, man kan enedelig bruke mye energi og prøve seg, men den derre "5-års" greia må være rimelig opplagt for at det skal være noe poeng. Med "opplagt" mener jeg at man må kunne dokumentere at det er en fabrikasjonsfeil og ikke en av en million "nice excuse" som slitasje, vannskade, whatever. Dernest må man som et minimum sannsynliggjøre at duppedditten bør holde mer enn 5 år. Det er altså ikke nok å vise til mobildommen sånn uten videre. Og nei, selv om man får medhold hos forbrukermyndighetene, får man ikke nødvendigvis gjennomslag hos forhandler/importør, det er så enkelt som at enkelte har lagt seg til en uvane med å se en annen vei og gi beng. En annen stygg ting er som denne Nokia-saken: den gik kfra forbrukermyndighetene, der kunden fikk medhold, og en tre-fire gang i rettsapparatet.
Å prøve seg med en dynamo? Jeg hadde ikke tenkt tanken engang, jeg hadde sjekka prisen i Sverige eller Danmark, subisidiært hos en tr4edjepart som nevnte elektro-dieselverksted eller tilsvarende, og tatt det derfra. Det er irriterende at ting ikke holder, men du får satse på at det går bedre nesten gang, at det rett og slett var en MacMurphy som slo til.