0

Safe Drive bortkastet?

spurt 2022-07-20 11:36:39 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg ser at det er stadig blir fler biler som får noe som ligner svarte bokser. Og at Politiet får tillatelse til å analysere disse boksene. Kan det bli slik i fremtiden at Politiet kan vinke deg inn for å analysere boksen og gi deg bot der etter? Hva er da poenget med å investere i SafeDrive? Mvh Ketil Kristensen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-20 21:19:00 +0100

Svært mange biler har hatt bokser som gir mulighet til å hente frem data som sladrer om både det ene og det andre, dette kan ha relevans ved ulykker der det er mistanke om uaktsomhet. Jeg har imldlertid ikke sett noe som tyder på at dette er i utstrakt bruk i Norge foreløbig. Me nat det er gjort i enkelte saker - bla i forbindelse med dødsulykken ved Arendal der det i ettertid ble dokumentert at en Tesla-fører hadde kjørt med bilens støttesystemer aktivert når han meiet ned en tungbilsjåfør som sto ved bilen sin på en lomme ved siden av veibanen. Noen snakker om "autopilot" i samme åndedrag som Tesla, denne ulykken viser med all tydelighet at bilens støttesystemer ikke er i nærheten av å kunne kalles "autopilot". Antagelig derfor Tesla Norge nektet å bistå, mener det var en svensk aktør som måtte trå til og analysere dataene for det norske politiet. Det er altså ingen enkel affære, dels er det ikke noen "standard" for verken hva som lagres, hvordan det lagres eller for den sakens skyld, hvordan man får tilgang til relevante data. Dernest kreves det spisskompetanse ikke bare får å få ut dataene, men også tolke og analysere dem. Legg til at rettspraksis i dag tilsier at det skal relativt alvorlige hendelser til før politiet får en rettslig kjennelse og legger ned ressurser i å gjør en slik jobb. Legg til at bevishåndtering, som dette jo er, i seg selv krever mer enn bare å "lese av" data.

Det er altså noe som kun er aktuelt i helt spesielle tilfeller. At vi alikevel før eller siden kan komme til å få en skjerpet overvåking av vår ferd hvor vi enn går, det skal du ikke se bort fra, Norge har jo alleree rekrodmange fotobokser langs veiene, og såvel trafikk-kameraer som overvåkingskameraer generelt og så den sorten som har ansiktsgjenkjenning, blir mer og mer brukt. Storebror ser oss vi er allerede langt forbi Orwells fremtidsvisjoner i boken "1984". Rett skal være rett, det er ikke så helt gærnt ' i Norge ennå! Ser vi hen til UK, snakker vi om snaue 5 millioner overvåkingskameraer, 6-700.000 i London alene. For ikke så lenge siden kom det forøvrig en kommentar i vestlige medier om hvor "ille" det var i Moskva, der man dengang hadde prosjektert et antall stort 100.000 overvåkingskameraer i en by som vel kan sammenlignes med London. Påfallende nok, ikke et ord o mat det var mange ganger flere slike kameraer i London. At det kan være på sin plass enkelte steder, for all del, men det er uheldig når man overvåkes hvor man går. Og hvem kontrolelrer egentlig hva alle disse ufattelige datamengende egentlig brukes til?

Se hen til f.ex bompengeinnnkrevingen i Norge, dette systemet logger samtidig hvor bilen - som jo eies av den og den f.ex - ferdes. Sted, tid og mye mer kan lagres for tid og evighet om så skulle være. Sammen med fartsboksene, som jo i stor utstrekning er digitale og etterhvert ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger