Lexus rx450
Hei. Jeg vurderer å kjøpe en brukt Lexus rx 450 til rundt 200-250 tusen. Er det noen gjenganger feil jeg skal se etter? Mvh Espen
Hei. Jeg vurderer å kjøpe en brukt Lexus rx 450 til rundt 200-250 tusen. Er det noen gjenganger feil jeg skal se etter? Mvh Espen
Er nok noen få ting du bør se etter men Lexus er jo selve reincarnasjonen på hvordan ting bør gjøres. Rust er det første du bør se etter og da først og fremst i bakre bærebru. Ellers er det bremseskiver og klosser som lett kan være bra rustne da de regenerer bremsekraften. Klunk fra understell i humper må også testes samt at skjev slitte dekk kan være tegn på at den har vært borti noe i sitt liv som fører til ujevn dekkslitasje. Ellers at den har fullgt opp servicer er også noe som bør sees på.
Hilsen Mr Car Wizard
Og med såpass mange tusenlapper i potten....når du finner en bil du kan tenke deg å kjøpe----avtal NAF-test med selger FØR kjøpekontrakten undertegnes. Det er så enkelt som at selv en faglært bilmekanikere ikke har sjanse til å "sjekke" en bil godt nok der ute på tunet hos selger. Det overlater man til proffesjonelle - win-win for både deg og selger. Du får et minimum av trygghet, selger får dokumentasjon for at opplysningsplikten er oppfylt. Og som vi vet, mye ryddigere og greiere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn ETTER. Eventuelt et passende prisavslag. Og er der for meget, ja da går du bare videre, det er ikek rasjonering på bode bruktbiler. Ja. NAF-test koster litt, men er du medlem, med eller uten veihjelp, får du en grei rabatt. og dere kan jo splitte kostnaden, ikke sant? Lykke til!
Hei Espen! Brukt premium-SUV til 200.000-250.000 kroner er noe vi har vært innom her på Broom mange ganger. Veldig ofte med noen advarende ord og en løftet pekefinger.
Dette kan nemlig være risikopsport. Vi snakker avanserte biler med mye og kostbart utstyr. De var utenfor rekkevidde for de fleste av oss da de var nye. Nå er de plutselig oppnåelige til en grei penge. Klart det frister ...
Men som jeg har skrevet mange ganger etter hvert: Du har kanskje råd til å kjøpe bilen – men har du råd til å eie den?
Godt voksne eksemplarer av biler som Range Rover Sport, BMW X5, Mercedes M-Klasse og Volvo XC90 har nemlig det til felles at det er MYE som kan gå i stykker. Da kan det også bli svært dyrt.
Det er mye som kan gå i stykker på en Lexus RX også, men byggekvaliteten her er legendarisk god. Slik sett er dette et tryggere kjøp enn de fleste av konkurrentene.
Lexus har også sjelden vært opptatt av å være først ute med så veldig mye. De synes det er viktigere å teste ut ting skikkelig (og da mener jeg skikkelig) – før de sender det ut til kundene. Det er en god forsikring mot problemer.
Dessuten tror jeg mage av de som kjøpte bilene nye, var voksne, fornuftige og trygghetssøkende mennesker, som ville har noe litt finere og mer påkostet, enn for eksempel Toyota – selv om unntak garantert finnes. Trygghetssøkende mennesker bruker bilene forsiktige og er nøye med vedlikehold og service også. Det er jo slike bruktbiler vi helst vil ha tak i.
Samtidig er det naturligvis slik at ting går i stykker også på en Lexus. For den prisen du antyder blir bilen fort ti år gammel og har som regel også rullet et godt stykke.
Du er dermed ikke på noen måte fritatt fra sjekke bilen. Spesielt typiske slitedeler som bremser, forstilling, hjuloppheng og dekk bør sjekkes nøye. Servicehistorikk er også viktig. Mitt inntrykk er, som nevnt, at mange Lexus-eierne er gode på følge opp det.
Du bør også sjekke bilene for rust. Særlig i hjulbuene bak og der fangertrekk møter bakskjerm, samt i traverser og bærebroer under bilen.
Hvis alt dette er på stell og du finner en bil som ser både hel og pen ut: Da tenker jeg dette sannsynligvis er et av klassens tryggeste bruktbilkjøp.
Lykke til med bilkjøp!
Spurt: 2022-07-20 11:21:17 +0100
Sett: 139 ganger
Sist oppdatert: Jul 22 '22