0

Takk for dagens artikkel om våre kjære Lada!

spurt 2022-07-19 14:40:48 +0100

updated 2022-07-19 14:41:19 +0100

For de av som har kjørt en stund med Lada, er det nesten så vi får tårer i øynene av å se bilder og ord om disse feiende flotte bilene! Enkle, robuste, greie å ha med å gjøre, billige deler, attpå til svært god tilgang på deler dengang da, for ikke å forglemme service og kundestøtte som matchet selveste Toyota og Lexus! Men egentlig trengte vi ikke verkstedet så ofte, bilene gikk og gikk og gikk, en bærepose med slitasjedeler gjennom bilens levetid, i praksis rundt 400.000 før den ble sendt tilbake til mor Russland og fant nye eiere! Og måtte man skru litt, ja da var det altså "greie biler", og det fulgte med nok verktøy til å åpne et mindre automobilverksted! Attpå til kvalitetsverktøy, i garasjen min har jeg fremdeles en gummiklubbe fra verktøysettet til min fars 1958 Moskwitch!

Når vi nå kan lese at det er problemer med å fremskaffe “utstyr”, derved må man bygge enklere biler! Nå er jo ikke dette et problem i det russiske markedet. Jeg har selv klart meg uten elektriske vinduer, ABS, AC og en del andre ting mesteparten av livet. Hvor nødvendig er egentlig dette? Passsiv og aktiv sikkerhet er viktigere, der var ikke hine dages Laddiser så steingærne. Bla var Lada den første bilen innenfor det vi kaller "vanlig" import som ble levert med stålbjelker i dørene i Norge. Rett nok var det biler som var spesifisert av den canadiske importøren med tanke på eksport til USA, det ble forpurret av noe greier i Afghanistan, derved havnet bilene med stålbjelker i dørene og US-støtfangere, sidemarkeringslys og det hele i Norge isteden! Lada hadde tidlig sikkerhetsbelter bak, H4-lykteinnsatser, lyktepussere, lyktespylere, full instrumentering og ikke minst, en svær tank for vindsuspylervæske. Det hadde IKKE vestlige biler i Norge dengang! Apropos: dårlig med AC, men varmeapparatet var dimensjonert for å gi pluss 28 grader inne i kupeen ved minus 40 grader.

Lada Granta er dagens “firkant-Lada”. Bilen ble fra utgangspunktet levert "med" og "uten" ABS, ESP og så videre. Helt greit for mangek under, der borte i øst er det fremdeles sån nat det enkle ofte er det beste! Bla fordi man har god tilgang på et rimelig kollektivtilbud.

The Bottom Line er at enklere biler med mindre utstyr er helt greit for den jevne russer. Og de som ønsker seg noe annet, ja de kan velge og vrake i et bredt spekter av kinesiske biler. Det er også sannsynlig at Kina kommer til å overta som leverandør til russisk bilindustri på sikt, kanhende også gå inn et samarbeid om å utvikle felles produksjonsplattformer. At det er mangel på elektroniske kretser hhv halvledere i dag? Joda, men det er det for resten av verden også. Gitt det faktum at RF er blant verdens største leverandører av flere kritiske innsatsfaktorer som nikkel, kobber, gull, palladium og neon, er det en fare for at det kan oppstå vedvarende forsyningsproblemer fremover. Her er det bare å krøsse fingra og håpe at ting roer seg etterhvert ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-19 20:16:47 +0100

updated 2022-07-20 12:55:04 +0100

Renault dro seg ut av Russland og solgte for 1 Rubel ja du ser riktig 1 Rubel eller 0,01 US$ så trolig heter ikke fabrikken Renault lengre da jeg tror de tok med seg navnet ut av Russland og ikke ville ha noe med dette diktaturet å gjøre. Jo bilforum men det får nå stå sin prøve det men arlig talt tenk deg selv Mr N Wolf at var du ikke fornøyd med størrelsen på tomten din så tok du bare naboens eiendom og gjorde til din egen eller at du var missfornøyd med tillgangen din ned til sjøen så du bare tok 30% av naboens eiendom slik at du hadde fri passasje ned til sjøen eller kanskje at han eide en øy i havet men du synes at du trengte den mere og hadde større glede av den enn naboen din hadde så du bare tok den fra han hm nei ville nok ikke fungert i lengden og ville blitt anarki i løpet av kort tid og hva er logikken oppi det hele?. Tror nok dette store landet øst om Sinsen krysset har tapt seg anseelig i troverdighet osv etter en helt meningsløs krig. så å begynne å briske opp Ladaer uten utstyr som ac,abs ol og at det er en grei ting for det klarte du jo deg uten da tror jeg nok at du lever i en helt egen drømmeverden men for å si det sånn så er jo Russland helt out der og har Putin fått en svulst på hjernen sin som fører til at han tror at han er Aleksander den store som gråt for at han ikke hadde mere land å innta så kanskje skulle settes av eller plasseres på et asyl.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-20 13:08:35 +0100

updated 2022-07-20 13:15:04 +0100

Klippet ut litt av teksten din her Norulf: . Jeg har selv klart meg uten elektriske vinduer, ABS, AC og en del andre ting mesteparten av livet. Hvor nødvendig er egentlig dette? Passsiv og aktiv sikkerhet er viktigere, Hvor har du det fra at ABS ikke er aktiv sikkerhet? og er vel største og viktigste oppfinnelsen sammen med airbager de seneste årene og der man også videre fra ABS ens elektronikk senere også utviklet ESP og anti spinn kontrol. Aktiv sikkerhet er å unngå ulykker mens passiv sikkerhet først kommer inn når ulykken har oppstått. Eller forskjellen mellom å sitte på en sky å spille harpe eller å spasere ut av bilen uskadd.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-20 13:46:25 +0100

Nei, de nye eierne har plukka frem det ærverdige merkenavnet "Moskwitch" igjen! Det er gullgjevt for de av oss som gikk våre barnesko i nettopp en feiende flott Moskwitch! Litt "RenoWitch" denne gang kanhende, men pytt-pytt, vi venter i spenning! Jeg har klart å sikre nyhetsinnalgene over dette temaet som videofiler på pc'en, men nettserveren min ligger nede akkurat nå, så jeg får ikke delt dem med meg sånn uten videre. Ellers er det jo faktisk sånn at problemene for russisk bilindustri er håndterbare: man børster bare støvet av gamle tegninger og gammelt produksjonsutstyr - russerne har like vondt for å hive noe som deg og meg - og vips - så har man egentlig underleverandører for det man måtte trenge! Det er så enkelt som at der borte i retning Izhevsk - som er en ganske så "tung" industriby - også har etablert produksjon av alt hva man måtte trenge til bilproduksjon, fra generatorer, elektronikk basert på mer eller mindre diskrete komponenter (halvledere og enklere ic'er som man jo også produserer i RF) og like til dekk, felger og så videre. Dette er ikke noe nytt, russisk bilproduksjon har tross alt holdt på en stund. Personbiler er faktisk bare et "biprodukt" som følger med på lasset, det er nyttekjøretøyer det har dreiet seg om de siste 70 årene eller deromkring. Noen unyttige også, for meg og deg som har sett lyset, er krig ganske meningsløst: og nettopp militære kjøretøyer har vært hovedproduktet fra f.ex GAZ. KAMAZ derimot har vært litt mer "sivilt" rettet. Og som nevnt over, for russiske kunder er det knekkende likegyldig om bilen har ditt eller datt, det er i stor grad andre preferanser der borte, og man har faktisk i store trekk et godt kollektivtilbud. Det hjelper!

Og for de som vil ha en noe mer moderne bil: Kina er rett nok også på sanksjonslista til vesten på sett og vis, men om du tar en titt på kinesiske biler, vil du se at man har veldig stor andel "egenproduksjon". Ja, det er litt gammelmodig her og der, ikke riktig like avansert, ikke riktig like "moderne", men det fungerer. Dessuten: RF og Kina har et ikke ubetydelig samarbeid. Dette er en kritisk faktor som er fort gjort å overse: begge er blant verdens største leverandører av kritiske innsatsfaktorer som danner grunnlaget for produksjonen av såvel halvledere generelt - altså VLSI-kretser osv - dernest kobber, nikkel, gull og palladium - og ikke minst: neon. Det siste fremstår som "ubetydelig", ikke sant? Tenk omigjen! Mellom 40 og 70% av denne gassen kommer østfra! Tallene spriker noe, det korrekte tallet ligger kanhende midt i mellom. Nettopp denne gasseb er helt essensiell for å kunne bruke laserne som er grunnlaget for all produksjon av det vi populært kaller "chip", altså VLSI-kretser!

Og der har vi et interessant poeng: det er vesentlig enklere for russisk bilindustri å snu 180 grader og ta noen skritt tilbake, enn det er for vesten å håndtere den problemstillingen vesten har i forhold til nettopp tilgangen på elektronikk. Om RF ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger