0

Oljeskift gearkasse

spurt 2022-07-19 09:16:12 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Har en Opel Corsa som jeg kjøpte ny i 2016 med manuell gearkasse. Bilen er lite kjørt på disse årene, pr. i dag ca. 36000 km Skal det skiftes olje på gearkassen? Forhandler / merkeverksted sier at det ikke skal gjøres, men jeg mener at den bør skiftes på lik linje som motoroljen om ikke med samme intervall

Reidar L.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-19 13:30:41 +0100

Etter 5 år kan det være fornuftig ja, det er så enkelt som at oljen degraderes over tid, selv om en manuell girkasse ikke er det verste stedet for olja i så måte. Nå skal det nevnes at jeg for min del bla kjørte min f.d Passat B5 med mnuallell kasse snaue 500.000 før den ble smadret rundt meg, i løpet av de åra fikk bilen et oljeskift på girkassa sånn circa med snaue 250.000 kms intervall. Hver gang var olja krystallklar, og oljemengden var den samme som den dagen den ble fyllt på. Nå skal det sies at man ikke girer stort med en TDI, og det ble uhorvelig mye langkjøring på denne feiende flotte bilen, men belastnignene er jo egentlig de samme, og jeg kjørte i tillegg mye med slep. Så joda, jeg skiftet olje - et par ganger. Men bla motorolje og filter, der var jeg svært nøye, pass på bilen og den passer på deg! Nei, du gjør ikke noen karndialsynd om du venter noen år til med å skifte girolja, men som et minimum bør oljenivået sjekkes, og det skader ikke at man samtidig gjør en ad-hoc vurdering av oljens beskaffenhet. Ikke fordi jeg tror at den er beksvart, men fordi det er en god regel at din forhåpentligvis faste verkstedsforbindelse følger litt med på sånne ting.

Hvilke intervall som gjelder for Opel, har jeg ikke oversikt over, mener det var snakk om et tall med rundt de 100 give or take på Passaten min. I hine dage var det kortere intervaller for mangt og meget, jeg er en av dem som mener at vår tids "longlife" intervaller burde vært forbudt ved lov. Men akkurat girolje på en manuell kasse - der er det som du forsåvidt antyder, et større spillerom ifht serviceintervallet. En av grunnene er at det ikke i samme grad oppstår kondens og akkumuleres vann i girolja. Det gjør det faktisk i motorolja, og vann, det smører helle dårlig! Det går belegget man til tider kan se under oljepåfyllingslokket, har med kondens og vann å gjøre. Ser man noe sånt, ja da er det en indikasjon på at "noen" nok har strukket intervallet for motorolja litt for langt! Glem heller ikke at oljeskift på motoren = alltid filterbytte! Lykke til videre med en flott liten tysker!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-19 15:43:38 +0100

updated 2022-07-19 19:34:16 +0100

Nope Reidar det har du ingen som helst behov for på din bil så spar de kronene og ta en ny runde med deg selv når bilen har 200 000 km på telleren hvis du kommer til å eie den så lenge. De fleste biler går til solfyllt plass på en bikirkegård med sin orginale olje i girkassen og på mange av disser har ikke fabrikanten engang brydd seg om å montere en avtappings plugg da det jo også koster penger når det blir mange nok. Brunvoll thrusters som produser gir og propellere er en av de som forsker på dette og undersøkelser over tid viser at olje eldes og mister noe av sin evne ti å klistre seg på drevene over lang tid men disse girene blir utsatt for ekstreme tempraturer, gjennommgående fuktige omgivelser og samtidig hard belastning så da blir situasjonen en ganske annen. De sender gjerne 750 kw eller nærmere 1000 hk gjennom den samme gir konstellasjonen du har på din bil der du tar ut kanskje 100 hk så ikke tenk på det er mitt råd.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger