0

Volvo XC60 service

spurt 2022-07-16 20:18:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Kjøpte for noen mnd siden en flott og velholdt Volvo XC60 2009. Veldig fin bil, gått nå rundt 250 000km. Og lurer på det med service.

Er første bilen min med AWD/diesel og vet de har Haldex 2 om jeg ikke tar feil. Så lurer jeg på hvor ofte det må ha service og hva må gjøres? (AWD/Haldexen) har hørt Haldex har egen olje og filter. Men må man bytte noen andre oljer som i diffen om bilen har en?. Og bilene er jo vanligvis FWD og AWD slår inn ved dårlig grep. Må de ha service ofte da? Finner heller ingen dokumentasjon at det noen gang er blitt gjort service på systemet…. Men vil finne ut hva jeg må ta først. For girkassa (auto) ble flusha for ca 150k siden, og tenker det er det første jeg må få ordna. Men hva er lurest her, flushing eller bare tapping?. Vet flushing får ut all olja og i convertern, men har lest at folk ikke alltid anbefaler det i biler med «høy» km stand. Svigerfar sverger til flushing. Men ønsker flere synspunkter.

Også en siste ting jeg må ha service snart på er varmeren, bilen maser alltid om at den må ha service. Volvo sier at varmer element må mest sannsynlig byttes. I verste fall hele eksosen, da baller det seg på med utgifter. Er det kritisk å bruke varmer i diesel bil? Leser jo at det er veldig lurt med tanke på slitasje og utslipp. Men tenker oljeskift av gir er viktigste jeg bør gjøre nå?

Og er det virkelig vanlig at diesel motor olje blir veldig svart rett etter oljeskift? Verksted mente ja, er vant til bensin motor og der er hvertfall olja mye blankere en stund etter skiftet.

Takker på forhånd for svar!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-17 08:45:06 +0100

Opp til Haldex 4 som jeg vet er i XC60 da alle XC60 hadde denne fra første produksjon dag. Haldex gen 5 har skift intervall på 60000 km eller 3 år. Men det er helt klart at mange Haldexer opp igjennom har blitt ødelagt fordi de ikke har hatt skift intervaller på oljen og filter, skitt samler seg i innvendige kanaler og filteret går tett da får ikke pumpen tak i oljen og skjærer seg eller slites ut. Så skal du ha bilen lenge så er nok 60000 km greit. Bakre diff er filled for life som de første Haldex generasjonene og vi ser jo hva som skjer da men en bakre diff har ingen lameller som avgir skitt og oljen varer mye lengre og ja faktisk hele bilens liv men et oljeskift hver 100000 km kan likevel være lurt da lager og drev alltis slites litt. Bakre diff har ikke avtappingsplugg og skal du bytte oljen her må du bruke en pumpe og en tynn slange som man dytter ned i fyllepluggen. Likevel er det lurt å ihvertfall toppe opp med ny olje da simmer ringer kan svette litt olje over tid når de blir gamle. Husk å etterfylle med helt korekt olje og kjøp den aller helst på Volvo så er du sikker, blanding av forskjellige oljer kan føre til skumming og ødelegge smøre evnen. Din bil har også en forre transfer kasse som som heller ikke har avtappingsplugg men man kan følge samme strategi som nevnt med bakre diff men mener at disse 2 ikke har samme oljen så sjekk dette ut med Volvo før du skifter eller etterfyller. Mange bruker nok såkalt Rover metoden på automat kassen der man tapper av og fyller på 3 ganger med ny olje og kjører en liten tur hver mellom hver gang, det går da med ca 12 liter olje og man har da ca 80% ny olje i kassen, flushing av kassen er greit det også og vet ikke noen åpenbar grunn til at man ikke skulle gjøre dette fordi om bilen har gått langt. Uansett begge metodene fungerer på hver sin måte og koster jo noen kroner da automat olje er dyrt. Webastoer krever jo litt vedlikehol og særlig er det rensing av brennkammeret som må gjøres og kan bli tidkrevende da det tar tid å demontere da dens sitter der gjemt under høyre forskjerm. Selve eksos røret lar seg bytte uten demontering av varmeren men koster jo noen kroner det også men jo jeg ville nok helst at den skulle virket hvis det var min bil og er jo der for en grunn men har du mulighet så er motorvarmer også et alternativ men koster jo også endel å montere. Ja desverre er det ikke lenge etter et oljeskift at oljen blir svart og faktisk nesten med en gang etter oppstart da olje rester som man ikke får tappet av og som ligger rundt i kriker og kroker nå blander seg med den nye oljen. Du kan ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger