0

Tesla model s 2018

spurt 2022-07-14 18:00:47 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Hvorfor kan man ikke trekke henger med denne bilen? Til tross for at man har hengerfeste. I vognkortet står det 0 kg. Er dette fordi innfestningen ikke er god nok for å dra henger? Eller der det noe annet?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-15 08:17:55 +0100

Du finner et rimelig grundig svar, bla fra selveste Benny himself, her: https://benny.tv2.no/question/88414/2...

Det fremstår kort og godt som om Tesla rett og slett ikke har tatt jobben - og kostnaden - ved å få modellen godkjent for hengerfeste. Som du vil se av ovenfornevnte link, jeg mener å ha sett "hengerfeste" på utstyrslista en gang i tiden, men Benny er en klok mann og har som regel rett: det hengerfestet Tesla leverer, er tilsynelatende et "ordentlig" hengerfeste, men når bilen ikke er godkjent for hengerfeste, ja da er det knapt nok egnet for et sykkelstativ, enn si denne famøse bagasjeboksen som en Petter Smart har funnet opp. Det springende punktet er hvor mye vekt du egentlig har lov til å belaste dette hengerfestet med når det står "0 kg" 9 vognkortet. Jeg ville altså bedt Biltilsynet om et råd, det normalt sett disse gutta du eventuelt får en diskusjon med om du møter dem langs veien med sykkelstativet - som visserlig veier mer enn ikkeno' - på dette hengerfestet. Og vær du sikker på at Biltilsynets kontrollærer er oppmerksom på dette forholdet!

Og som det er sagt i tråden nevnt over: du bør IKKE under noen omstendighet henge på en tilhenger på dette hengerfestet - ikke engang en henger av "trillebårtypen"! Jeg tenker da på begrepet "bagasjehenger" som var populært der nede i bla Danmark en gang i tiden, det var rett nok en ultra-lettvekts-tilhenger, litt som en sykkeltilhenger på stereoider. Problemet er at også disse har en tillatt totaltvekt, og den er altså mer enn "0 kg"! nå finnes jo heller ikke begrepet "bagasjehenger" det norske lovverket, knapt nok i EU lenger, flere tiår siden jeg har sett dem der nede i Europa også. Nå har vel heller ikke si 100 liter ekstra bagasjeplass og 45 kg ekstra bagasje noen mening med en Tesla S, etter mitt syn er det like meningsløst som bagasjeboksen for hengerfeste nevnt over.

For min del har jeg opplevd det motsatte "problemet", dengang jeg hadde en vanlig, liten sedan og reiste på ferie med familien der nede i Danmark, hekta jeg likegodt på min Brenderup 1-tonner som "campinghenger". Med danskebåten fra Norge kosta det jo like mye som bilen å drasse på hengeren, og der nede i Danmark var det fremdeles ferger som gjaldt, det var før disse fantastiske broene ble bygd! Greit nok, lommeboka hoppet av angst når jeg nærmet meg bilettluka, men det er "deilig å være norsk" i Danmark, snille damen sa ordet "bagasjehenger" når hun så min noe tilårskomne Lada med Brenderupen på slep, det var i praksis nærmest gratis, heia Danmark! Jeg betalte altså for "45 kg" og en henger på størrelse med en sykkelhenger, mye for pengene kan du si!

Ja, jeg forstår at det oppfattes som meningsløst at du ikke kan trekke henger med en feiende flott og blytung bil som Tesla S jo er, når du attpå til har hengerfeste! Men sånn er det bare, er det ikke godkjent ifht et ganske så omstendlig ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-15 11:11:38 +0100

Akkurat HVORFOR, og hva som er den offisielle grunnen er jeg ikke sikker på. Men det er mange ulike faktorer som kan ligge til grunn for dette.

Dette med tilhenger er noe som primært vi nordmenn, danske og svensker driver med. Kanskje en og annen finne også.

Tesla er som kjent amerikansk. Også der borte har de behov for å hente en ny grill, kjøpe ny vaskemaskin og å kvitte seg med ulikt rusk og rask. Den store forskjellen der borte er der har man som regel en velvoksen pickup-truck til dette og andre forefallende og plasskrevende transportoppdrag som vi bruker tilhenger til.

Model S er også en bil utviklet i elbilens «barndom». Det er straks ti år siden modellen gjorde sitt inntog med brask og bram. Neppe visste ingeniørene i California at bilen skulle ta fullstendig av på et knøttlite sted oppunder Nordpolen. Attpåtil et av stedene i verden som er minst egnet for nettopp elbil. Og hvor innbyggerne bruker tilhenger.

Kanskje var de usikre på teknologien – rett og slett om den ville tåle det både i forhold til varmgang i motorene. I tillegg hadde de en rekkevidde å forsvare. Tung tilhenger trekker mye ekstra strøm.

Og igjen, kulturforskjeller. En campingvogn i Norge behøver ikke være stort større enn en eggekartong. I USA er det mobile-homes, på størrelse med et husbank-hus og man bør ha en truck på minst syv tonn for å flytte greiene. Tesla hadde uansett ikke dugd til den oppgaven.

Det kan sikker også være rent teknisk begrunnet. I forhold til konstruksjonen, plassen under bilen (hvor jo batteriet bor) og ikke minst dette med vekt og totalvekt. Det selv om den mat tanke på ytelser og størrelse, i alle fall på papiret, ser ut som en grei trekkbil.

Å utvikle et tilhengerfeste, få typegodkjent dette med alle mulige belastningsprøver og det som skal til er heller ikke et lite stykke arbeide, verken i tid eller penger. Om det har vært mulig å gjøre det, så kan det hende at de rett og slett ikke prioriterte dette.

Jeg vet at det har vært gjort ulike forsøk på dett med tilhengerfeste på Model S, men etter det jeg kjenner til er det i privat regi og ikke noe Tesla står bak.

Det var hektiske og usikre Tesla-tider på den tiden. Selskapet var truet av konkurs mer enn en gang. På børsen gikk de opp og ned som sur melk i en kattunge. Dessuten jobbet de både med Model X og Model 3 den gangen også. Det fikk nok rett og slett ikke prioritet, er min personlige teori.

For man skulle jo tro at det var mulig å hekte på en 750 kilos alminnelig «hage-tilhenger» her også. Men slik er det altså ikke og slik kommer det nok også til å forbli.

Skal du ha Tesla og samtidig muligheten til å trekke tilhenger er det litt nyere Model 3, Y og X som gjelder.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger