Akkurat HVORFOR, og hva som er den offisielle grunnen er jeg ikke sikker på.
Men det er mange ulike faktorer som kan ligge til grunn for dette.
Dette med tilhenger er noe som primært vi nordmenn, danske og svensker driver med. Kanskje en og annen finne også.
Tesla er som kjent amerikansk. Også der borte har de behov for å hente en ny grill, kjøpe ny vaskemaskin og å kvitte seg med ulikt rusk og rask. Den store forskjellen der borte er der har man som regel en velvoksen pickup-truck til dette og andre forefallende og plasskrevende transportoppdrag som vi bruker tilhenger til.
Model S er også en bil utviklet i elbilens «barndom». Det er straks ti år siden modellen gjorde sitt inntog med brask og bram. Neppe visste ingeniørene i California at bilen skulle ta fullstendig av på et knøttlite sted oppunder Nordpolen. Attpåtil et av stedene i verden som er minst egnet for nettopp elbil. Og hvor innbyggerne bruker tilhenger.
Kanskje var de usikre på teknologien – rett og slett om den ville tåle det både i forhold til varmgang i motorene. I tillegg hadde de en rekkevidde å forsvare. Tung tilhenger trekker mye ekstra strøm.
Og igjen, kulturforskjeller. En campingvogn i Norge behøver ikke være stort større enn en eggekartong. I USA er det mobile-homes, på størrelse med et husbank-hus og man bør ha en truck på minst syv tonn for å flytte greiene. Tesla hadde uansett ikke dugd til den oppgaven.
Det kan sikker også være rent teknisk begrunnet. I forhold til konstruksjonen, plassen under bilen (hvor jo batteriet bor) og ikke minst dette med vekt og totalvekt. Det selv om den mat tanke på ytelser og størrelse, i alle fall på papiret, ser ut som en grei trekkbil.
Å utvikle et tilhengerfeste, få typegodkjent dette med alle mulige belastningsprøver og det som skal til er heller ikke et lite stykke arbeide, verken i tid eller penger. Om det har vært mulig å gjøre det, så kan det hende at de rett og slett ikke prioriterte dette.
Jeg vet at det har vært gjort ulike forsøk på dett med tilhengerfeste på Model S, men etter det jeg kjenner til er det i privat regi og ikke noe Tesla står bak.
Det var hektiske og usikre Tesla-tider på den tiden. Selskapet var truet av konkurs mer enn en gang. På børsen gikk de opp og ned som sur melk i en kattunge. Dessuten jobbet de både med Model X og Model 3 den gangen også. Det fikk nok rett og slett ikke prioritet, er min personlige teori.
For man skulle jo tro at det var mulig å hekte på en 750 kilos alminnelig «hage-tilhenger» her også. Men slik er det altså ikke og slik kommer det nok også til å forbli.
Skal du ha Tesla og samtidig muligheten til å trekke tilhenger er det litt nyere Model 3, Y og X som gjelder.