0

garanti og rettingheter

spurt 2022-07-12 08:32:54 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

vi har en bil som har AC oedelagt ( sorry engelsk tastatur ) Berg Auto klarer ikke aa skaffe dele pga krig i Ukraina

heller ikke villig til aa gi oss laane bil eller dekke utgiftene for leiebil - vi skal paa tur til europa og er ikke komfortable med aa kjoere bil i 30+ varme grader

hvilke rettigheter har vi

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-12 11:05:04 +0100

updated 2022-07-12 11:11:49 +0100

Er jo ikke mye å gjøre med at deler ikke kan skaffes, uansett har forhandler en garanti plikt i 5 år og kanskje 100 000 km der det som kommer først gjelder. Dette er jo ting som ligger utenfor forhandlerens rekkevidde og blir jo litt force majeure eller som Amerikanerene kaller det Act of God altså at fks krigshandlinger kan sette tilside deres garantier. Vil de da heller ikke låne dere en bil så er det jo trolig at Berg Auto ikke kan lastes eller være ansvarlig før nødvendige deler kommer. Jeg ville ikke kjørt rundt i en bil i hetebølge på 43 grader celsius uten ac så dere må kanskje se dere om etter fks en leiebil eller låne en fra familie eller venner. Alle saker kan selvfølgelig sendes til forbruker rådet for vurdering men ikke forvent allverden her. Det eneste jeg stusser litt på her er hvorfor deler til en Renault som trolig er produsert i Frankrike ikke kan leveres fordi om det er krig i Ukraina men det må jo bety at kanskje et råstoff eller emne som blir produsert der nå er mangelvare.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-12 12:25:53 +0100

Først og fremst, du har en kjøpekontrakt, og du har fabrikatens garantibestemmelser. Et sted derhjemme har du formodentlig kjøpekontrakten, nok også en kortversjon av garantibestemmelsene, subisiært en henvisning til hvor disse måtte finnes. Dernest kommer forbrukerlovgivningen inn i bildet, dette finner du HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Uten å fremstå som negativ, ja, en AC som går i støkker i garantitiden vil kunne tolkes som en "vesentlig mangel", men som du vil finne ut, forhandler må få en rimelig mulighet til å utbedre feilen før du slår på stortromma og f.ex forlanger kjøpet hevet. Det er jo egentlig det eneste alternativet når man ikke får tak i deler, ikke sant? Når det er sagt, det er rimelig sannsynlig at både kjøpekontrakten og garantibestemmelsene har avgrensninger ifht "force majeure", noe forenklet sett sånne bagateller som en artig liten proxy-krig som nok er en skikkelig showstopper for mangt og meget! Om vi er litt djevelens advokat her, et problem med en AC er egentlig en bagatell her. Rett nok er det kjipt å være uten AC midt på sommeren, men be advised, dersom du ikke kommer i havn med en grei løsning før ferien med forhandler, er det to ting som vil spille inn her: dels vil forhandler med stor sannsynlighet for å "bli hørt" kunne anføre at man gjør det man kan, men beklageligvis, denne krigsgreia gjør at "rimelig tid" plutselig vil kunne strekkes til "ganske lang tid".

Dernest vil forbrukertvistutvalget- som jo er en vei å gå om du synes det har gått for lang tid uten at forhandler får ordna opp her - ha en forpliktelse til å ta det vi noe forenklet kan kalle "rimelighetshensyn" her: man vil altså kunne gi forhandler medhold, kanhende med en form for tidsfrist. Bilen er jo kjørbar, ikke sant? Sånn bortsett fra at behandling i forbrukerorganene for å "stå på krava" og påberope seg rettiheter sånn og sånn vil ta noen måneder, er det altså flere grunner til å forsåke å få til en konstruktiv dialog med forhandler her. Nå er det jo sånn at "lånebil" eller dekning av leiebil til en Europaferie innebærer en ganske så betydelig kostnad, vi snakker i realiteten om titusenvis av kroner. Dernest er det overveiende sannsynlig at forhandler nok har en magefølelse som tilsier at det kan ta tid - laaaaaaaaaaaang tid - å få tak i deler. Det er jo ikke bare en ku som er løs her, det er hele fjøset! Med det mener jeg at "verdikjeden" som tryller frem delene forhandler måtte trenge for å løse ditt problem, er brutt flere steder. Det er altså med rette en situasjon der både forhandler og importør kan påberope seg "Force Majeure".

I og med at det fremstår som om bilen er godt kjørbar, antagelig snakker du om et problem knyttet til AC-kompressoren, dvs at alt unntatt kjølingen er på plass i klima-anlegget, har du neppe det vi kan kalle en "god sak". Ja, du kan endelig forsøke å gå i en hyggelig dialog med forhandler, det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger