Først og fremst, du har en kjøpekontrakt, og du har fabrikatens garantibestemmelser. Et sted derhjemme har du formodentlig kjøpekontrakten, nok også en kortversjon av garantibestemmelsene, subisiært en henvisning til hvor disse måtte finnes. Dernest kommer forbrukerlovgivningen inn i bildet, dette finner du HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...
Uten å fremstå som negativ, ja, en AC som går i støkker i garantitiden vil kunne tolkes som en "vesentlig mangel", men som du vil finne ut, forhandler må få en rimelig mulighet til å utbedre feilen før du slår på stortromma og f.ex forlanger kjøpet hevet. Det er jo egentlig det eneste alternativet når man ikke får tak i deler, ikke sant? Når det er sagt, det er rimelig sannsynlig at både kjøpekontrakten og garantibestemmelsene har avgrensninger ifht "force majeure", noe forenklet sett sånne bagateller som en artig liten proxy-krig som nok er en skikkelig showstopper for mangt og meget! Om vi er litt djevelens advokat her, et problem med en AC er egentlig en bagatell her. Rett nok er det kjipt å være uten AC midt på sommeren, men be advised, dersom du ikke kommer i havn med en grei løsning før ferien med forhandler, er det to ting som vil spille inn her: dels vil forhandler med stor sannsynlighet for å "bli hørt" kunne anføre at man gjør det man kan, men beklageligvis, denne krigsgreia gjør at "rimelig tid" plutselig vil kunne strekkes til "ganske lang tid".
Dernest vil forbrukertvistutvalget- som jo er en vei å gå om du synes det har gått for lang tid uten at forhandler får ordna opp her - ha en forpliktelse til å ta det vi noe forenklet kan kalle "rimelighetshensyn" her: man vil altså kunne gi forhandler medhold, kanhende med en form for tidsfrist. Bilen er jo kjørbar, ikke sant? Sånn bortsett fra at behandling i forbrukerorganene for å "stå på krava" og påberope seg rettiheter sånn og sånn vil ta noen måneder, er det altså flere grunner til å forsåke å få til en konstruktiv dialog med forhandler her. Nå er det jo sånn at "lånebil" eller dekning av leiebil til en Europaferie innebærer en ganske så betydelig kostnad, vi snakker i realiteten om titusenvis av kroner. Dernest er det overveiende sannsynlig at forhandler nok har en magefølelse som tilsier at det kan ta tid - laaaaaaaaaaaang tid - å få tak i deler. Det er jo ikke bare en ku som er løs her, det er hele fjøset! Med det mener jeg at "verdikjeden" som tryller frem delene forhandler måtte trenge for å løse ditt problem, er brutt flere steder. Det er altså med rette en situasjon der både forhandler og importør kan påberope seg "Force Majeure".
I og med at det fremstår som om bilen er godt kjørbar, antagelig snakker du om et problem knyttet til AC-kompressoren, dvs at alt unntatt kjølingen er på plass i klima-anlegget, har du neppe det vi kan kalle en "god sak". Ja, du kan endelig forsøke å gå i en hyggelig dialog med forhandler, det ... (more)