0

Er dette en absolutt hold deg langt unna bil

spurt 2022-07-11 10:57:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Mercedes E-200 Compressor advantgarde 2003-mod (sedan). Automat girkasse. Kmstand: 168 000. Pen bil med god service historikk. Eldre eier siste 12 år. Bilen har i denne tiden alltid stått i garasje. Bilen har hengerfeste. Selger(bilforhandler/firma)vil ha 30 000kr. Det gies ikke garanti på bilen (outlet). Det er ingen synlig rust i karosseri, men jeg har ikke vært under bilen å sjekket. Typiske feil ved denne bilen? Hva bør man være ekstra oppmerksom på? Dyrt vedlikehold og dyre deler? Er dette en bil jeg bil jeg bør glemme?

Mvh Ronny

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-11 13:58:50 +0100

Tja Ronny det blir nok litt opp til deg selv, er du en habil garasjemekaniker så fikser du lett de vanlige tingene og faktisk benytter du deg av internett sidene som bildeler og skruvat så er deler ganske så rimelige. Men det sier seg vel nesten selv at skal du kjøre eller berge bilen hele tiden til et verksted så så kan kostnadene rulle kjapt. En 2003 model har jo akkurat passert veteranbil status i avgifts øyemed så man må nesten ta det derifra. Men at gubben med hatt har spylt bilen etter hver kjøretur og satt inn dørpakkningene med talcum er jo uvisst men om han lever så kan du jo lett ta en telefon til han for å spørre. Synlig rust ja jo men det er jo ikke den som er farlig men snarere omfattende angrep i de bærende konsruksjoner som er farlige. Du får nesten se hva du selv føler deg kompetent til å utføre som bør avgjøre valget ditt men ville nok sagt nei fra min side da det alltid, alltid står verre til med bilen enn det opplyses om. Normalt er det fks utslitt clutch som fremheves som problemet da det er årsaken til at den ike kan kjøres men selger opplyser skjeldent om de andre 10-15 probleene med bilen som man også får med på kjøpet slik at for alle parter ville vært mest naturlig å hugge bilen.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-11 14:15:16 +0100

Nå sier du ikke noe om når siste EU-kontroll er gjennomført, men gitt at blen har et år eller to å gå på før neste EU-kontroll, og den ikke ramler fra hverandre før den tid, kan du jo le hele veien til banken uansett. Som jeg pleide å formulere det når jeg selv kjørte biler i denne prisklassen og rimeligere opp gjennom åra: om jævla bilen ramler fra hverandre, kan jeg så alikevel bare gå fra den i grøfta uten å grine! Nå skal det sies at jeg har hatt mye flaks og vel også gjort en innsats for å forsikre meg om at bilene jeg har kjøpt, har vært i alminnelig grei brukstand, det er liksom det som betyr mest når man går hen og finner en grei bil som du kan tenke deg å kjøpe....eller noe mer presist sett: man velger en bil i best mulig stand gitt det budsjettet man har til rådighet. For min del ville jeg vel heller valgt en vesentlig enklere og greiere bil enn den du har sett deg ut, det skal visstnok være festlige tilfeller av kompressorhavarier innimellom, uten at det derved er sagt at det kommer til å skje for akkurat deg. Nå pleier ikke bruktbilbransjen å gi ved dørene, jeg ville nok fisket litt for å finne ut hvorfor nettopp denne bilen ligger relativt lavt i pris.

Ellers ruster også Mercedes, så jeg ville ikke kjøpt en slik bil uten å ta en grundig sjekk, gjerne også fått med en god venn som kan det jeg ikke kan, og tatt det derfra. Om magefølelsen var dårlig, ville jeg gått videre, om magefølelsen var litt bedre, men jeg fortsatt var i tvil, ville jeg gjort avtale om en 60-pkt NAF-test FØR jeg underskrev kjøpekontrakten. Selv en faglært bilmekaniker har ikke en sjans til å avdekke skjulte feil og mangler der ute på tunet hos selger, og du kan lese deg opp på "kjente feil" så mye du vil, det er en krevende oppgave å avdekke feil og mangler for oss vanlige dødelige. Ja, du kan gjøre en best mulig jobb, gjerne med en sjekkliste i hånden og krøsse av, men den endelige sjekken - den kritiske sjekken - den bør du overlate til de som virkelig kan det.

Egentlig win-win for begge parter, du får et minimum av trygghet, selger får dokumentert at opplysningsplikten er overholdt. Koster vel rundt 1500 spenn for medlemmer, også medlemskap uten veihjelp gir denne prisen. Og når vi snakker om trygghet: da tenker jeg også på at bilen er sånn nogenlunde trafikksikker. Kanhende selger vil godta en splitting av kostnaden. Men et NB: om selger motsetter seg NAF-test, rett og slett stiller seg på bakbeina, da er det en deal-breaker her, da vet selger noe som ikke tåler dagens lys. Da går du bare videre, plenty greie E-200 i markedet, denne kompressoren betyr lite og ingenting i positiv retning, det er egentlig bare en duppeditt som øker din økonomiske risiko her. Det jeg merker meg, er altså ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-11 19:58:27 +0100

Tusen takk for et grundig svar. Det var veldig bra å få en second opinion og gode råd fra deg som virkelig har peiling på bil. Det er jo en jungel av billige bruktbiler, så d er vanskelig å velge. Uansett så må man regne med flere problemer og verksted opphold kontra en mye nyere og dyrere bil. Nok en gang Tusen takk for veiledningen. Mvh Ronny

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger