Nå sier du ikke noe om når siste EU-kontroll er gjennomført, men gitt at blen har et år eller to å gå på før neste EU-kontroll, og den ikke ramler fra hverandre før den tid, kan du jo le hele veien til banken uansett. Som jeg pleide å formulere det når jeg selv kjørte biler i denne prisklassen og rimeligere opp gjennom åra: om jævla bilen ramler fra hverandre, kan jeg så alikevel bare gå fra den i grøfta uten å grine! Nå skal det sies at jeg har hatt mye flaks og vel også gjort en innsats for å forsikre meg om at bilene jeg har kjøpt, har vært i alminnelig grei brukstand, det er liksom det som betyr mest når man går hen og finner en grei bil som du kan tenke deg å kjøpe....eller noe mer presist sett: man velger en bil i best mulig stand gitt det budsjettet man har til rådighet. For min del ville jeg vel heller valgt en vesentlig enklere og greiere bil enn den du har sett deg ut, det skal visstnok være festlige tilfeller av kompressorhavarier innimellom, uten at det derved er sagt at det kommer til å skje for akkurat deg. Nå pleier ikke bruktbilbransjen å gi ved dørene, jeg ville nok fisket litt for å finne ut hvorfor nettopp denne bilen ligger relativt lavt i pris.
Ellers ruster også Mercedes, så jeg ville ikke kjøpt en slik bil uten å ta en grundig sjekk, gjerne også fått med en god venn som kan det jeg ikke kan, og tatt det derfra. Om magefølelsen var dårlig, ville jeg gått videre, om magefølelsen var litt bedre, men jeg fortsatt var i tvil, ville jeg gjort avtale om en 60-pkt NAF-test FØR jeg underskrev kjøpekontrakten. Selv en faglært bilmekaniker har ikke en sjans til å avdekke skjulte feil og mangler der ute på tunet hos selger, og du kan lese deg opp på "kjente feil" så mye du vil, det er en krevende oppgave å avdekke feil og mangler for oss vanlige dødelige. Ja, du kan gjøre en best mulig jobb, gjerne med en sjekkliste i hånden og krøsse av, men den endelige sjekken - den kritiske sjekken - den bør du overlate til de som virkelig kan det.
Egentlig win-win for begge parter, du får et minimum av trygghet, selger får dokumentert at opplysningsplikten er overholdt. Koster vel rundt 1500 spenn for medlemmer, også medlemskap uten veihjelp gir denne prisen. Og når vi snakker om trygghet: da tenker jeg også på at bilen er sånn nogenlunde trafikksikker. Kanhende selger vil godta en splitting av kostnaden. Men et NB: om selger motsetter seg NAF-test, rett og slett stiller seg på bakbeina, da er det en deal-breaker her, da vet selger noe som ikke tåler dagens lys. Da går du bare videre, plenty greie E-200 i markedet, denne kompressoren betyr lite og ingenting i positiv retning, det er egentlig bare en duppeditt som øker din økonomiske risiko her. Det jeg merker meg, er altså ... (more)