Dette er jo smaken og baken hele veien, dernest er det denne noe spesielle greia med at du bare MÅ HA en noe spesiell konfigurasjon i baksetet. Akkurat det ville jeg med letthet revurdert, bønnepallen midt i baksetet er normalt sett forbundet med en ikke ubetydelig sikkerehetsrisiko for voksne mennesker, noe avhengig av om det er et fullverdig trepunktsbelte der "på midten" og ikke minst, størrelsen og vekta på den som sitter her! Uansett, det er ikke kollisjonsputer her, så ærlig talt, jeg ville ikke engang tenkt tanken på å kjøre langtur med konemor i midten.
Jeg ville nok også tenkt i retning av mindre motor, noe mer kompakt bil og ikke minst: jeg ville prioritert en nyere bil fremfor en noe eldre "premiumbil". Mindre motor fordi jeg normalt sett ikke har behov for å trekke mer enn et drøyt tonn, dernest fordi jeg i store trekk kjører i Norge, i det norske veinettet er gjennomsnittshastigheten så lav at en den første 2CV med 11 hk ville vært mer enn nok. Når jeg i dag har en dieselbrenner med 150 hk, er det til og med nok til å følge trafikken uten problemer whatsoever i det store utland. Og der kommer dette med noe mindre bil inn i bildet: Octavia - eller for den sakens skyld BMW 3-serie - gir deg mindre dauvekt å dra på. Da trenger man ikke rekkesekser, og drivstofføkonomien matcher eller overgår en hvilken som helst hybrid. Vel og merke så lenge vi snakker diesel. En ekstra bonus er en mer "hendig" bil, og velger du en bil med firehjulstrekk med litt trekkkraft til bakhjula hele veien, ja da får du mer sikkerhet, bedre stabilitet i alle hastigheter, uansett føreforhold. Dette med bedre fremkommelighet, se det er en ekstra bonus som følger med. Og velger du Octavia har du faktisk et hav av plass også! "Komfort"? Mer enn godt nok. Men greit nok: BMW 3-serie er BMW på sitt beste. At det er "mer plass" i en større bil? Nja, kanhende, men mye forsvinner på magisk vis. Jeg tenker at en noe mindre bil og fornuftig pakking, eventuelt en takboks, er et bedre alternativ, iallefall om du snakker om "langtur" av og til, og ellers egentlig stort sett kjører kortere strekninger. Bare så det er sagt: jeg har selv kjørt lenger enn langt opp gjennom åra, på det verste logga jeg 70.000+ i året. Da kjørte jeg Lada, etterhvert VW diesel, fra Passat B2, B5 osv - jeg er blant de som tror på å ha bilene mine lenge og kjøre dem til typisk 4-500.000 før de går videre til neste lykkelige eier eller blir spiker, alt ettersom.
Her er også litt av bakgrunnen for at jeg mener "premiumbil" ikke nødvendigvis egner seg for det være seg en barnefamilie eller for oss vanlige dødelige. Da tenker jeg dels kjøremønster og behov, dernest tenker jeg økonomi: det har sin pris å være kar. At du liker "luksus" og "sportslighet" er liksom ikke grunn nok til å prioritere bil ... (more)