0

En siste bensinbil

spurt 2022-07-04 10:09:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

Har veldig lyst på en ny bensinbil før det er for sent. Mange har et inntrykk av at det haster å kjøpe elbil, men det er vel egentlig en siste bil med forbrenningsmotor det haster med om man ønsker seg det? De er vel på sitt beste, mens elbiler bare blir bedre og bedre.

Uansett, hvis man kliner til med en splitter ny BMW M3 med et perspektiv på 5 år, tror du man økonomisk kommer dårligere ut av det enn feks en splitter ny Taycan?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-04 11:28:26 +0100

Om poenget er å komme best mulig ut av det økonomisk, kjøper du en 2 til 4 år gammel Skoda Fabia i god stand! Da er du 110 prosent sikker på å få lavest mulig verditap, både i kroner og øre og relativt sett. Med de to alternativene du sikter på, er du omtrent like sikker på at du får et årlig verditap på 100.000+. Hvilken bil som faller mest i verdi, er ikke godt å si, En M3 er en bil som først og fremst har sin målgruppe blant sanne entusiaster, og som sådan sett vil potensielle kjøpere i en fremtid der bilen ikke lenger produseres, kunne være villige til å betale mer. Men dels kommer det uansett ikke til å stå en kø av kjøpere utenfor døra og overby hverandre, dels er ikke 5 år tilstrekkelig tid til at bilen vil kunne ha en form for "samlerverdi" eller tilsvarende: det vil fortsatt være mange biler i markedet, og det er overveiende sannsynlig at en eller annen M-modell med skikkelig motor fremdeles vil være i produksjon. Mao regn med "normal" verdifall - og M-serien er en dyr bil, ikke sant - med heftige avgifter i Norge! Det bidrar til at verdifallet er like heftig!

En relativt dyr elbil - uansett om det står Tesla eller Porche eller Made-In-Kina i grillen - vil ha et betydelig verdifall uansett. Dels fordi dyre elbiler ikke nødvendigvis har spesielt mange potensielle interessenter i bruktmarkedet til enhver tid, dels fordi markedet har en formening om at elbiler faktisk har kortere levertid enn konvensjonelle biler. Uavhengig av hva man måtte tro eller synes om akkurat det, prisen kundene er villige til å betale påvirkes av dette. En joker er iøkte avgifter på elbiler, spesielt dyre elbiler, men som vi har sett tidligere, det er absolutt ingen automatikk i at eierne av biler som er kjøpt FØR vgiftsøkninger kan innkassere "avgiftsøkningen" som reinspikkka netto i økt salgspris i bruktmarkedet. Jeg ville uansett ikke gamblet på dette, eksempelvis vil en innføring av økte bruksavgifter - enn si full bompengesats - kunne påvirke den andre veien. Vær nøkternt realistisk og fornuftig, og regn med omtrent likt verdifall. Mao er det bop-bop hva du velger her, i ditt sted ville jeg valgt ut fra kjøremønster og behov, enn si hvilke prioriteringer du har ifht andre egenskaper enn akkurat dette med drivlinje.

Ja, det er billigere å fylle tanken på elbil derhjemme, om du har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader osv, men kjører du kun si 5000 km i året, tar det noen år å nedbetale hjemmeladeren gjennom innsparingen. Og må du "fylle" på kommersielle ladetilbud, ja da er det ikke fullt så greit med elbil lenger! Ellers har jo dette med "økonomi" underordnet betydning her - himmel og hav - om du legger 1.000.000+ i potten for å kjøpe en bil som i realiteten er et leketøy for kjekke gutar og jenter, ja da betyr det null og niks med kostnader på si 100.000+ i året. En ting du bør ofre ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-04 16:28:29 +0100

Heisann – dette er et interessant dilemma som jeg kjente meg godt igjen i. Etter fire å med Tesla Model S, som jeg for øvrig var veldig fornøyd med, kjøpe jeg meg bensinbil igjen. En Porsche Panamera Sport Turismo, ladbar hybrid. Ikke for at den var ladbar, men for at det var det jeg hadde råd til. Jeg har ikke angret ett sekund. Selv etter å har kjørt Asker - Nordkapp i sommer og fylt drivstoff for sikkert 14-15.000 kroner.

Tanken bak bilbyttet var det samme som hos deg. Jeg hadde lyst på en skikkelig bensinbil – en som lager ordentlig god-lyd og som girer med super-presise skift og som byr på gode ytelser og skarpe kjøreegenskaper – før det var for sent. Rett og slett realisere en drøm før det blir sett på som totalt «galskap». Så får man betale den prisen det koster. Det er et bevisst valg og man lever tross alt bare en gang.

De bilene du vurderer ligger i prissjiktet +/- 1 million kroner. Litt avhengig av modell. Det er mye penger.

Det er liten tvil om at en elbil er betydelig rimeligere i bruk enn en fossilbil. Både når det gjelder bompasseringer, parkering og en del andre fordeler. Også når det gjelder drivstoff er forskjellene store, selv med dagens strømpriser. Har man lademuligheter hjemme og lader smart, er besparelsene store.

Som kjent er ikke bensinprisene akkurat lave om dagen heller. Vegard hos oss i Broom-redaksjonen både har og har hatt flere BMW M-biler. Han bekrefter et forbruk på godt over literen i gjennomsnitt.

Når det gjelder den største utgiftsposten av dem alle, nemlig avskrivingen, så tør jeg ikke å ha noen mening om hva det kan beløpe seg til fem år fram i tid. Til det er markedet altfor mye i endring. Hvordan det ser ut om fem år vet ingen.

Én ting er nok sikker. Som du selv er inne på. Vi er i startgropen på dette med elbil. Både med batteriene og lading tror jeg vi vil se en betydelig utvikling framover. Nå er det jo heller ikke slik at det vil bli noe forbud mot fossilbiler. De vil være med oss i overskuelig framtid, men i vesentlig mindre grad enn nå. Innen 2035 vil de nok, om det går som spådd, være en saga blott.

På den annen side ser vi at heftige M-modeller fra BMW, RS fra Audi og AMG-varianter selger som aldri før her i Norge. Det er nok flere enn deg og meg som har kjent litt på dette med å realisere bensinbil-drømmen nå. Jeg både tror og håper, også at disse bilene vil holde seg relativt godt i pris framover. Men at de blir enda dyrere i bruk, det kan nok skje. Nå tror jeg nok også at det er slik at når man vurderer biler i dette segmentet, så er det ikke nødvendigvis pris og fornuft som betyr aller mest. Da hadde vi nok kjørt brukt Kia e-Niro. Det er en av de mest fornuftigste bilene jeg vet om, men ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger