Heisann – dette er et interessant dilemma som jeg kjente meg godt igjen i. Etter fire å med Tesla Model S, som jeg for øvrig var veldig fornøyd med, kjøpe jeg meg bensinbil igjen. En Porsche Panamera Sport Turismo, ladbar hybrid. Ikke for at den var ladbar, men for at det var det jeg hadde råd til. Jeg har ikke angret ett sekund. Selv etter å har kjørt Asker - Nordkapp i sommer og fylt drivstoff for sikkert 14-15.000 kroner.
Tanken bak bilbyttet var det samme som hos deg. Jeg hadde lyst på en skikkelig bensinbil – en som lager ordentlig god-lyd og som girer med super-presise skift og som byr på gode ytelser og skarpe kjøreegenskaper – før det var for sent. Rett og slett realisere en drøm før det blir sett på som totalt «galskap».
Så får man betale den prisen det koster. Det er et bevisst valg og man lever tross alt bare en gang.
De bilene du vurderer ligger i prissjiktet +/- 1 million kroner. Litt avhengig av modell. Det er mye penger.
Det er liten tvil om at en elbil er betydelig rimeligere i bruk enn en fossilbil. Både når det gjelder bompasseringer, parkering og en del andre fordeler. Også når det gjelder drivstoff er forskjellene store, selv med dagens strømpriser. Har man lademuligheter hjemme og lader smart, er besparelsene store.
Som kjent er ikke bensinprisene akkurat lave om dagen heller. Vegard hos oss i Broom-redaksjonen både har og har hatt flere BMW M-biler. Han bekrefter et forbruk på godt over literen i gjennomsnitt.
Når det gjelder den største utgiftsposten av dem alle, nemlig avskrivingen, så tør jeg ikke å ha noen mening om hva det kan beløpe seg til fem år fram i tid. Til det er markedet altfor mye i endring. Hvordan det ser ut om fem år vet ingen.
Én ting er nok sikker. Som du selv er inne på. Vi er i startgropen på dette med elbil. Både med batteriene og lading tror jeg vi vil se en betydelig utvikling framover.
Nå er det jo heller ikke slik at det vil bli noe forbud mot fossilbiler. De vil være med oss i overskuelig framtid, men i vesentlig mindre grad enn nå. Innen 2035 vil de nok, om det går som spådd, være en saga blott.
På den annen side ser vi at heftige M-modeller fra BMW, RS fra Audi og AMG-varianter selger som aldri før her i Norge. Det er nok flere enn deg og meg som har kjent litt på dette med å realisere bensinbil-drømmen nå. Jeg både tror og håper, også at disse bilene vil holde seg relativt godt i pris framover. Men at de blir enda dyrere i bruk, det kan nok skje.
Nå tror jeg nok også at det er slik at når man vurderer biler i dette segmentet, så er det ikke nødvendigvis pris og fornuft som betyr aller mest. Da hadde vi nok kjørt brukt Kia e-Niro. Det er en av de mest fornuftigste bilene jeg vet om, men ... (more)