0

Hvilken bil skal jeg velge?

spurt 2022-07-04 07:39:16 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Jeg skal kjøpe meg en LC120. Det står mellom to biler. Begge fra 2004: https://www.finn.no/262695208 https://www.finn.no/255604989 De skiller 100.000km. Den sorte har tatt alle servicer på Toyota verksted siden ny. Den grønne er noe tatt av mekanikersønn. Men selges av en entusiast. Hvilken vil du anbefale meg?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-04 09:30:04 +0100

Tja, slå mynt og kron, eller ta utskrift av en sjekkliste fra nett og sett av tid til å ta en nærmere titt på begge bilene. Poenget for deg er å velge en bil som er i best mulig stand, og ja, du kan gjøre en grov vurdering selv, men skal du ha en rimelig grad av trygghet, kommer du ikke utenom en NAF-test, og det er noe som bør ligger på bordet FØR kjøpekontrakten underskrives....det er så senkelt som at det meget enklere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler FØR du har kjøpt bilen, enn ETTER! Og er det kritiske problemstillinger, da da går du bare videre. NAF-test gir ellers selger dokumentasjon for at opplysningsplikten er oppfylt, win-win for begge. Og nei, selv ikke en faglært mekaniker klarer å "sjekke" en bruktbil godt nok der ute på tunet hos selger.

Fra mitt ståsted fremstården bruktimporterte bilen - den med lengst kjørelengde - som den jeg nok ville sett som mest aktuell sånn ved første og andre øyekast, men det har med smaken og baken å gjøre, bla fremstår dokumentert utført arbeid ved et autorisert verksted som vesentlig mer tillittvekkende enn "mekanikersønn" for meg. For å si det sånn, en bilselger har naturlig nok, alltid et ståsted som gjør at opplysningene han gir, påvirkes i en litt for positiv retning. Ikke et vondt ord om verken mekanikere eller sønnende deres, men min far lærte meg at man alltid måtte telle fingrene etter å ha håndhilste på hestehandlere og bruktbilselgere. Mao tar man ikke ting som IKKE kan dokumentertes på et eller annet vis, for god fisk sånn uten videre. Der kommer også NAF-testen inn i bildet, slarv har en tendens til å bli avslørt ved en mer grundig kontroll. Bare denne tingen med rust er grunn nok til å gjennomføre en slik test på en LC med såvidt mange år på veien. Ellers er dette fantastiske biler, en av få japanske biler som jeg kunne tenkt meg å ha i garasjen selv! Lykke til, det kan fort gå bra!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-04 10:29:31 +0100

Dette er det veldig vanskelig å mene noe om uten å ha sett bilene og dokumentasjon. Jeg kan forsikre deg om at dette generelt er gode biler. Jeg hadde selv en LC120 for noen år siden. Men ingenting varer evig. Ei heller en LC og de er ganske dyre å reparere når noe går i stykker.

Norulf har, som vanlig, menge gode poeng i sitt svar som jeg også stiller meg bak.

Om du har anledning bør du dra å se på / prøvekjøre og få dokumentasjon på begge bilene. Så får du gjøre en vurdering derfra. Jeg tipper du fort får en «mage-følelse» på hva disse to ulike bilene byr på og hvilken som passer deg og ditt bruk best.

100.000 kjøret kilometer er heller ikke ubetydelig med tanke på framtidig potensiell påkost – uten at jeg sak utrope den med kortest kjørelengde til «vinner» av den grunn.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger