0

Biler som er dødsfeller i en kollisjon.

spurt 2022-07-01 11:41:04 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei

Dere opplyser fint om mange biler som man absolutt bør holde seg unna mht feil og problemer eller hva det kan koste å eie dem etter hvert. Det bør få mange til styre unna dem.

Noen er også skjeldne og man kan risikere enorme kostnader på å eie disse, selvom man skulle tro disse var bra og flotte biler. Feks en halvgammel Ferrari av noe slag, hvor man ikke har mange verksted å velge i. Eller bør velge hvem som helst.

Timespriser på verksted gjør også de fleste biler ganske dyre å eie uansett og noen meget dyre. Før man har verstingene i Ferrari gata mm for å det slik. Årlig service/oljeskift bør man ta uansett merke/alder. Men skjønner at mange dropper dette når man vet hva dette koster enkelte steder. Men man får bestemme selv hva man er villig til betale for det og hva det gir i verdi for en selv, absolutt.

Uansett, noe jeg syntes man leser lite om er hvor dårlig enkelte biler presterer i en kollisjon på veien mot andre personbiler mm. Dette syntes jeg alltid det har vært lite bilder fra, eller i værste fall at man fikk mere skriftlig informasjon om hva de som dør eller blir alvorlig skadet i trafikken faktisk kjører av bil. En stor tung bil mot en liten er i utgangspunktet gitt, at mere kraft rammer den lille bilen, men ikke nødvendigvis at personene i den lille bilen blir alvorligere skadet av den grunn.

Det kommer ann på hva slags bil de har og om den er gammel mm. Men mange biler fra tidlig 2000 tallet var vel selv da også ganske solide?

De fleste Italienske biler var vel meget dårlige i kollisjoner før kanskje ca 2006, med Alfa Romeo 159? Vet ikke. Mulig også noen idag eller enkelte Kinesiske biler?

Nye biler er jo generelt tryggere, men jeg tror mange med eldre biler kunne hatt fordel å få mere informasjon at bilen de kjører blir maltraktert i en kollisjon, men feks en annen som koster det samme, går man nærmest mulig uskadd ut av i samme kollisjon?

Vet ikke hva grunnen kan være at man altfor ofte hører om trafikk ulykker, men skjeldent hva de forulykkede kjører? Unntaket er ofte personbil mot vogntog, men også der kunne de muligens vært mange liv reddet, ved å unngå biler som ikke bare er et økonomisk mareritt når de blir eldre men også er en dødsfelle om man kolliderer.

Det var i sin tid vanskelig å skjønne hvorfor Saaber var så dyre før man krasjet dem, men også der var det feil mht det med feks NG900 og ratt ved kollisjon.

Mvh Trond

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-01 15:16:52 +0200

Først og fremst, en grei måte å redusere budsjettet for service og vedlikehold på, er å investere i litt verktøy og en verkstedshåndsbok, og rett og slett gjøre det sjæl! Begynne i det små med oljeskift, få gjerne litt hjelp og råd fra en god venn som kan det du ikke kan, og være nøyaktig, så kan det fort gå bra! Ha bare i bakhodet at da bør bilen være over 5 år - stikkord utenfor garanti!

Dernest er uavhengige, autoriserte verksteder en god ting. Som du er inne på, merkeverkstedene beregner seg timepriser som får en advokat til å rødme, i tillegg tar de blodpris for olja, opptil 2-3 ganger så mye som uavhengie verksteder. Greit nok at man ska dekke utgiftene til en hel gjeng med sikkert flinke gutter og jenter, noen har litt finere dress enn de andre også, men for noen av oss blir det liksom sånn at vi rett og slett ikke har anledning til å betale for alt dette! Da er det mye greiere med versktedet i bensinstasjonen i nabolaget, med en kjekk kar som har vært mekaniker hele sitt liv og litt til, og gjør like godt arbe' til typisk tredjeparten av timeprisen og har normal pris på olje og rekvisita. Ofte også rimeligere deler - rett nok ligger ikke delene i fine esker med ordet "originalteile" utenpå, men det hender at de faktisk er produsert på samme stedet! Et annet alternativ er Sverige og Danmark, ja sogar Tyskland. Billigere og minst like bra som i Norge! Men be advised: uansett hvem man slipper til for å skru på bilen sin: ha fokus på godt arbe'! Jeg pleier å ta en tur inn i verkstedshallen og se hvordan det er med HMS, renhold og generell orden, dernest hilser jeg på gutta som jobber der. Knurrer de - ja da går jeg bare videre, det er ikke rasjonering på gode verksteder der ute! Og når man finner en god samarbeidspartner, ja da tar man vare på dem og bygger en lang og god kunderelasjon!

Mhp "kollisjonsikkerhet" er du inne på en vesentlig ting: Newtons lov om massefart trumfer det meste. Mao er det rått parti om du kjører en veteran Fiat 500 og får en Tesla X i fleisen. Noe lignende blir det om du får et vogntog i fleisen, det gjør vondt! Trøsten er at det går fort, du får ikke sagt "kake" engang før du sitter på en sky og ser ned på deg sjæl! Men nå kan vi nå ikke kjøre rundt i en 50 tonns stridsvogn alle sammen for å ha "optimal" sikkerhet! Vi må pent kjøre de bilene vi har, evnt de vi har råd til, og om jeg skulle valgt noe annet enn den bilen jeg har i dag, med fokus på sikkerhet, ville det sannsynligvis stått "Volvo" eller vært en stjerne i grillen. Begge disse fabrikantene har klar og sterk filosofi når det gjelder sikkerhet, både passiv og aktiv, mens "de andre" er bop-bop. Men greit nok, den som leter ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-01 14:21:16 +0200

Det er så mange variabler i en trafikk ulykke Trond at å skulle lage en liste over dette ville krevd enormt med arbeid og sammling av uante mengder informasjon. Jo møte med et større kjøretøy er nesten alltid rått parti som det å kjøre inn i min Land Rover Discovery 4 med en Toyota Aygo i fks 80 km/h trolig kunne jeg gått ut av bilen men fører eller forby det passasjerer kunne trolig fått betydelig medfart her. Euro Ncap ble etablert i 1997 for nettopp å starte kampen med å få mere trafikksikre biler og ble senere oppdatert i 2006 for å gjøre det enda bedre. Vi vet alle at jo større kjøretøyet er dets sikrere er det og man hører alltid at fører av trailer fks går uskadd ut av bilen og da med sin vekt på opptil 50 tonn har en masse bevegelse som ikke bare stopper motgående kjøretøy men som oftest drar det med seg et godt stykke i motsatt rettning. Noen bilmerker begynte tdlig å ta sikkerhet på alvor fks Volvo og Saab samt endel andre fabrikanter men det var nok inntog av Airbager, aktive setebelter og selve bilen konstruksjon på sent 90 tallet og begynnelsen av 2000 tallet som virkelig satte fart på sikkerhets tenkingen blant produsentene. Joda det var masse biler på tidlig 2000 tallet som var sikre og som tilogmed i dag kan sies å være sikre biler men vi har kommet lengre nå der aktive sikkerhets systemer blir mere og mere vanlig og ja nettopp for å unngå ulykker for enhver pris fks, blindsone varslere, lane departure, aktive avstands sensorer, automatisk oppbremsing ved hindring når man rygger, overvåking av sjøførens oppmerksomhet, aktiv fotgjenger med airbager som blåses opp osv osv. Ulykker vil forekomme nesten uansett hvor mye utstyr for å forhindre det som er puttet inn i bilen eller hvor smart den er konstruert da fks en trailer på dårlige vinterdekk som kommer over i din kjørebane uansett vil gi dårlige odds. Mange bilmerker fks Volvo og kanskje Saab også sendte ut en av sine medarbeidere for å å samle informasjon etter ulykker deres biler var utsatt for, for ytterligere å kunne forbedre bilene deres ved konstruksjon av nye modeller men om det er praktisert idag vet jeg ikke.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger