Ja, det er mangt og meget man kan undres på! I hine dage, med mekaniske bremser, var det helt klart en fordel å ha et "spillerom", altså litt "justeringsmonn" sånn at pedalen ikke bånna før bremseskoa var utslitt. Litt lenger ut på dagen fikk vi hydrauliske bremser, relativt enkle av sorten, også der kan det være en fordel med litt spillerom: kfr at systemet bygger på hydrauliske sylindre med et visst volum og trykkforhold: ikke minst for å kunne designe systemt slik at man kan dosere bremsekraften sånn nogenlunde - fra forsiktig oppbremsning til Bjartmar Bråstopp - er det en klar fordel å ha "litt å gå på". Vi er liksom ikke så veldig følsomme under foten når vi har sko på, ikke sant :-) ?
Underveis fikk vi også servobremser, altså litt "hjelp" til å tråkke på pedalen. Vi trengte ikke lenger å ta spenntak i rattet og bokstavelig talt stå på bremsen! Men fortsatt var det altså en fordel å ha litt "spillrom", den menneskelige hjerne er tross alt designet sånn at den knytter "kraft" til "arm" - her bevegelsen med foten. Dvs at vi må ha litt spillerom for å kunne dosere bremsekrafta - fortsatt!
Når vi i dag har elektronikk og ditt og datt med i bildet, kan man gjerne se for seg forskjellige måter å realisere en tilsvarende funksjonalitet på, men fortsatt er det førerens fot som er den "operative" delen her. Og det du omtaler som "høy pedal" - her i forhold til det vi kaller gasspedalen - gir det spillerommet som førerens fot forventer. Uten dette ville det meget, meget lett kunnet bli en av-på greie: altså at mange tok en Bjartmar Bråstopp i tide og utide! Litt som når man kjører bil med automatgir for første gang og tar feil av clutchen og bremsen som ikke er der, det gir mye spennende Kenguru-kjøring! Ellers er det også et psykisk element til med i bildet her: om du skal bremse, er det en klar fordel å fløtte foten OPP fra gassen og tråkke på bremsen. Om jeg skulle designet disse pedalene i dag, ville jeg tenkt sånn! Å flytte foten NED fra gasspedalen og trykke er IKKE en god ting! Ikke helt intiutivt, men denne lille tingen gjør det mye enklere å UNNGÅ at du tråkker på feil pedal: si at du tar FEIL av gass og brems og gir full gass istedetfor full brems - det er dårlig karma på sitt aller verste! Med en konfigurasjonen de fleste biler har i dag - og har hatt siden tidenes litt ut på dagen - blir det vanskeligere å gjør denne tabben!
Der har du et par plausible forklaringer, måtte det hjelpe på nattesøvnen! Ellers hadde jo vår alles kjære Citroen mange snedige løsninger opp gjennom årene, noen var langt forut for sin tid og utrolig smarte, andre var litt mindre smarte, de forsvant ganske kjapt! Ha en fortsatt god sommer!