Det viktigste for å gjøre et godt valg når du skal bytte bil, er en grundig vurdering av familiens behov og kjøremønsteret. Om du "såvidt" får med barnevogna, vil jeg jo si at du like godt kan fortsete å kjøre med den feiende flotte bilen du har, om du hiver på et transportstativ evnt en bagasjeboks der oppe på taket, har du jo så alikevel mer en nok plass til familien, også på bilferien til Spania! Barnevognsperiodene er ikke SÅ langt, jentungen vår har klart seg med en helt vanlig Prius hun....med tre unger i variable stadier! Selv kjørte jeg Laddis i de åra barna var små, gikk som en drøm, det dreier seg bare om praktiske problemer, sånt er løsbart! Sier han som la i vei på Danmarksferie med en en-tonns henger med kapell på slep....på danske ferger betalte jeg kun en symbolsk pris for "bagasjehenger :-)
Men sånn bortsett fra det: vil du ha en større bil og mer plass, er Volvo som merke sett et veldig mye bedre valg enn det som ellers er i markedet, av to grunner: du har Volvo fra før, da blir f.ex Tesla en skikkelig nedtur! Dernest er Volvo ledende på sikkerhet, Jeg ille rett og slett ikke lurt et sekund her: V90 er en feiende flott bil på alle vis, tenk også tanken på å vurdere en vanlig stasjonsvogn, gjerne med AWD og en hybrid drivlinje, da får du ja takk, begge deler og litt til! Hvem trenger vel en "SUV"? Om du ikke kjører mye på skogsbilveier eller bor et sted med ovselege mengder med snø, er den høye bakkeklaringa noe du aldri har egentlig bruk for. Tvert om - en vanlig stasjonsvogn har mange fordeler - og som brukt er prisene også noe lavere - velger du "SUV" betaler du et "popularitetstillegg" som egentlig kke gir deg noe igjen for det du betaler mer.
Og ser du hen til en 8-års horisont, vil jeg hevde at det er knekkende likegyldig hvilken drivlinje du velger. Dagens batteriteknologi har en forventet levetid for batteripakka rundt 10 år, give or take. Det innebærer at markedsverdien på en elbil kan forventes å synke ganske så langt ned innenfor denne 8-års perioden. Hva som skjer med verdien på en dieselbrenner, er ikke godt å si, men det er overveiende sannsynlig at bilen uansett vil ha en restverdi - kanhende mer enn en elbil, kanhende mindre. Det betyr imidlertid lite, om du opplever verditapet som for stort, ja da beholder du bare bilen i 8 år til og kjører den ut, da blir verditapet pr år så alikevel så lavt at du kan le hele veien til banken. En forutsetning uansett hvilken bil du velger, er at du bør legge opp til et normalt godt service- og vedlikeholdregime, herunder jevnlig understellsbehanlding - også Volvo ruster! Den norske vinteren er ikke avskaffet, ei heller veivesenets evige bruk av kjemikalier!
Men hva du bør velge....diesel, elbil, hybrid...? Jeg ville valgt diesel, jeg har kjørt diesel noen tiår, bor på ... (more)