0

Er det dumt å bruke 500k på dieselbil nå?

spurt 2022-06-29 06:15:23 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg har en Volvo v60 2017 hybrid (288hk) som var nylig på service hos forhandler. Ventetiden ble brukt på å se etter elbil med litt ekstra plass da det nettopp har blitt familie forøkelse og det er så vidt jeg får med barnevogna. Fant fort ut at elbilene til Volvo var for små de også. Så prøvde jeg V90 Cross-country.. Det var en drøm å kjøre, samt veldig god plass.

Så spørsmålet mitt er: Er det verd og bruke så mye penger på en diesel i disse tider og vil den være null verd om feks 8 år? Bør jeg heller fokusere på elbil\hybrid som neste investering?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-07-07 13:11:27 +0200

Takk for hyggelig tilbakemelding, lykke til videre med både den feiende flotte Volvoen, elbilen og lilla frun' og barna!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-07 06:38:16 +0200

Takk for veldig bra reflektering! Jeg endte opp med xc60 2019 med skiboks til samme pris. Da blir det fortsatt El til kjærringa og bensin til meg👍🏼

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-07-01 11:00:35 +0200

Volvo V90 CC er en glimrende bil med mange av de tradisjonelle Volvo-kvalitetene om bord. Dessuten har den et mye bedre firehjulsdriftsystem enn hva hybridene har.

Jeg tror fort du kjører billigere med en dieselbil enn en bensin / hybrid også. Så om du liker bilen og den passer dine og familiens behov – så tror jeg dette fortatt kan være et smart kjøp. Tommel opp fra meg!

Som de andre allerede har sagt: Restverdien om åtte år er det umulig å vite noe om.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-29 14:57:22 +0200

Å spå en restverdi på en bil 8 år frem i tid ville nok til og med Lilly Bendris slitt med uansett om hun fikk hjelp av trommene sine. Man kjøper bil basert på behovene sine her å nå og om man liker V90 ja så kjøper man den. Men såvidt man får plass til barnevogn betyr jo da ikke at det ikke går så du får jo bare en periode med dette problemet. Før i hine hårde dager på andre biler måtte man ta av understellet, demontere alle hjulene og så sette bagen i baksetet og skohorne understellet ned i bagasjerommet men men det gikk jo det også og vipps så var den perioden med bagvogn over og vi hadde ikke penger til å bytte biler etter behov men måtte gjøre det beste utifra situasjonene vi satte oss i. Men som alltid har man lyst og råd til det så kan man jo følge sine ønsker og lyster. Verdifallet er nok likevel trolig side om side mellom elbiler, diesel eller hybrider da normal avskriving på en bil er rundt 10 år mens vi i Norge har gjerne holdt liv i bilene våre en god stund lengre kanskje opp mot 18 år pga av høye avgifter.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-29 11:13:42 +0200

Det viktigste for å gjøre et godt valg når du skal bytte bil, er en grundig vurdering av familiens behov og kjøremønsteret. Om du "såvidt" får med barnevogna, vil jeg jo si at du like godt kan fortsete å kjøre med den feiende flotte bilen du har, om du hiver på et transportstativ evnt en bagasjeboks der oppe på taket, har du jo så alikevel mer en nok plass til familien, også på bilferien til Spania! Barnevognsperiodene er ikke SÅ langt, jentungen vår har klart seg med en helt vanlig Prius hun....med tre unger i variable stadier! Selv kjørte jeg Laddis i de åra barna var små, gikk som en drøm, det dreier seg bare om praktiske problemer, sånt er løsbart! Sier han som la i vei på Danmarksferie med en en-tonns henger med kapell på slep....på danske ferger betalte jeg kun en symbolsk pris for "bagasjehenger :-)

Men sånn bortsett fra det: vil du ha en større bil og mer plass, er Volvo som merke sett et veldig mye bedre valg enn det som ellers er i markedet, av to grunner: du har Volvo fra før, da blir f.ex Tesla en skikkelig nedtur! Dernest er Volvo ledende på sikkerhet, Jeg ille rett og slett ikke lurt et sekund her: V90 er en feiende flott bil på alle vis, tenk også tanken på å vurdere en vanlig stasjonsvogn, gjerne med AWD og en hybrid drivlinje, da får du ja takk, begge deler og litt til! Hvem trenger vel en "SUV"? Om du ikke kjører mye på skogsbilveier eller bor et sted med ovselege mengder med snø, er den høye bakkeklaringa noe du aldri har egentlig bruk for. Tvert om - en vanlig stasjonsvogn har mange fordeler - og som brukt er prisene også noe lavere - velger du "SUV" betaler du et "popularitetstillegg" som egentlig kke gir deg noe igjen for det du betaler mer.

Og ser du hen til en 8-års horisont, vil jeg hevde at det er knekkende likegyldig hvilken drivlinje du velger. Dagens batteriteknologi har en forventet levetid for batteripakka rundt 10 år, give or take. Det innebærer at markedsverdien på en elbil kan forventes å synke ganske så langt ned innenfor denne 8-års perioden. Hva som skjer med verdien på en dieselbrenner, er ikke godt å si, men det er overveiende sannsynlig at bilen uansett vil ha en restverdi - kanhende mer enn en elbil, kanhende mindre. Det betyr imidlertid lite, om du opplever verditapet som for stort, ja da beholder du bare bilen i 8 år til og kjører den ut, da blir verditapet pr år så alikevel så lavt at du kan le hele veien til banken. En forutsetning uansett hvilken bil du velger, er at du bør legge opp til et normalt godt service- og vedlikeholdregime, herunder jevnlig understellsbehanlding - også Volvo ruster! Den norske vinteren er ikke avskaffet, ei heller veivesenets evige bruk av kjemikalier!

Men hva du bør velge....diesel, elbil, hybrid...? Jeg ville valgt diesel, jeg har kjørt diesel noen tiår, bor på ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger