0

BMW x5 2016, ja eller nei?

spurt 2022-06-27 15:51:39 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Jeg driver å titter på en BMW X5 2016 modell som har kjørt 100000 km. Bilen har nylig vært på service og blitt EU godkjent og eieren har brukt 58 000,- på den! Det er hybrid utgaven. I forhold til markedet idag og dit veien går nå med tanke på El biler og slikt, er dette et lurt kjøpt? Vil verdien på bilen tape seg mye på kort tid, med tanke på at det er en fossilbil? Er det kjente feil og mangler jeg burde være obs på når det kommer til denne modellen?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-28 09:22:47 +0100

Først og fremst, denne bilen er såvidt gammel at en betydelig del av verditapet er tatt. Bilen koster deg vel typisk 4-500.000 å kjøpe, det er en anseelig sum, men eier du bilen i si 10 år - tenk på et tall - og den er moden for skraphaugen, har du et verditap på 40-50.000 i året. Det er "greit" i den store sammenhengen. Eier du den i 5 år, er det overveiende sannsynlig at du får si 200.000 igjen for den gitt omtrent jevnt verdifall, kfr "Kapital" og andre som har gjort økonomiske vurderinger opp gjennom åra. At det kan skje dramatiske endringer som gjør bilen nærmest verdiløs? Tja, si det, Anna Elisabeth Westerlund har lagt på røret, og min krystallkule er ikke riktig like god. Det gode er at med en bybrid drivlinje har du så lavt drivstoffbudsjett som mulig for en såvidt stor og tung bil. Det dårlige er at en stor og tung bil bekrefter at det koster å være kar, du bør ha klart for deg at du får et vesentlig høyere service- og vedlikeholdsbudsjett enn for en mindre bil. At eieren har brukt 58.000 spenn - antagelig over en kort periode i senere tid - sier alt og ingenting. Ja, han har kanhende skiftet en håndfull slitasjedeler, men tro meg, det er fortsatt mye som kan og vil måtte vedlikeholdes fremover. Sånn er det bare.

Har du angst for verditap, har du kanhende også et budsjett som tilsier at du bør tenke nøye gjennom behov og kjøremønster: trenger du egentlig en så stor SUV, eller er det kanhende like greit med en noe mer fornuftig bil - underforstått litt mindre, litt enklere, men kanhende fortsatt med firehjulstrekk? Dette med bakkeklaring er også en ting du bør tenke over: om du ikke har en helt spesiell atkomstvei der hjemme eller til hytta, eller bor et sted med ufyselig mye snø og ubrøyta veier i vinterhalvåret, da trenger du egentlig ikke allverdens bakkeklaring: fremkommelighet har du uansett - gitt et normalt velfungerende firehjulstrekk og seriøse vinterdekk f.ex.. Alternativt kan du se hen til en Skoda Kodiaq eller Toyota RAV, du får veldig mye mer bil for samme pris her - og et veldig mye lavere budsjett for service og vedlikehold. Og bruksområdet er omtrent likt - ingen voldsomme forskjeller som tilsier at X5 er "bedre" om man er litt kynisk. Ja, du kan jo også se til en konvensjonell Volvo V90 med hybrid drivlinje og firehjulstrekk: også det er et seriøst alternativ.

Jeg regner ellers med at elbil av ulike grunner ikke er tingen for deg. Sånn er det for mange av oss, uten å rippe opp i gullrekka som gjør det uaktuelt for den enkelte.

Om det er et "lurt" kjøp? Vel, om prisen er grei og det dreier seg om en bil i alminnelig god stand - "best mulig stand" er alfa og omega når man velger bruktbil - er det jo greit nok, gitt at du tenker nøye gjennom premissene i forannevnte avsnitt og fremdeles tenker at X5 ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger