Først og fremst, denne bilen er såvidt gammel at en betydelig del av verditapet er tatt. Bilen koster deg vel typisk 4-500.000 å kjøpe, det er en anseelig sum, men eier du bilen i si 10 år - tenk på et tall - og den er moden for skraphaugen, har du et verditap på 40-50.000 i året. Det er "greit" i den store sammenhengen. Eier du den i 5 år, er det overveiende sannsynlig at du får si 200.000 igjen for den gitt omtrent jevnt verdifall, kfr "Kapital" og andre som har gjort økonomiske vurderinger opp gjennom åra. At det kan skje dramatiske endringer som gjør bilen nærmest verdiløs? Tja, si det, Anna Elisabeth Westerlund har lagt på røret, og min krystallkule er ikke riktig like god. Det gode er at med en bybrid drivlinje har du så lavt drivstoffbudsjett som mulig for en såvidt stor og tung bil. Det dårlige er at en stor og tung bil bekrefter at det koster å være kar, du bør ha klart for deg at du får et vesentlig høyere service- og vedlikeholdsbudsjett enn for en mindre bil. At eieren har brukt 58.000 spenn - antagelig over en kort periode i senere tid - sier alt og ingenting. Ja, han har kanhende skiftet en håndfull slitasjedeler, men tro meg, det er fortsatt mye som kan og vil måtte vedlikeholdes fremover. Sånn er det bare.
Har du angst for verditap, har du kanhende også et budsjett som tilsier at du bør tenke nøye gjennom behov og kjøremønster: trenger du egentlig en så stor SUV, eller er det kanhende like greit med en noe mer fornuftig bil - underforstått litt mindre, litt enklere, men kanhende fortsatt med firehjulstrekk? Dette med bakkeklaring er også en ting du bør tenke over: om du ikke har en helt spesiell atkomstvei der hjemme eller til hytta, eller bor et sted med ufyselig mye snø og ubrøyta veier i vinterhalvåret, da trenger du egentlig ikke allverdens bakkeklaring: fremkommelighet har du uansett - gitt et normalt velfungerende firehjulstrekk og seriøse vinterdekk f.ex.. Alternativt kan du se hen til en Skoda Kodiaq eller Toyota RAV, du får veldig mye mer bil for samme pris her - og et veldig mye lavere budsjett for service og vedlikehold. Og bruksområdet er omtrent likt - ingen voldsomme forskjeller som tilsier at X5 er "bedre" om man er litt kynisk. Ja, du kan jo også se til en konvensjonell Volvo V90 med hybrid drivlinje og firehjulstrekk: også det er et seriøst alternativ.
Jeg regner ellers med at elbil av ulike grunner ikke er tingen for deg. Sånn er det for mange av oss, uten å rippe opp i gullrekka som gjør det uaktuelt for den enkelte.
Om det er et "lurt" kjøp? Vel, om prisen er grei og det dreier seg om en bil i alminnelig god stand - "best mulig stand" er alfa og omega når man velger bruktbil - er det jo greit nok, gitt at du tenker nøye gjennom premissene i forannevnte avsnitt og fremdeles tenker at X5 ... (more)