0

Hei, burde jeg kjøpe en bruktbil med rust på bakre hjulbuer til 17 000kr?

spurt 2022-06-24 16:05:24 +0100

anonym bruker

Anonym

Har funnet en Suzuki Liana til 17 000kr som er EU godkjent til 2024. Jeg og tre andre venner tenker å bruker den i Tromsø. Eier nevner at det ikker er noen kjente feil med bilen. Men jeg lurer på hvor farlig det er med rust på bakre hjulbuer? Det er ikke planlagt å eie bilen i mange år.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-24 20:29:09 +0100

Vel, de fleste som selger bruktbiler, har ofte et langt og kjærlig forhold til bilen sin. Legg til at de samtidig vil ha mest mulig for bilen. Bevisst eller ubevist, det innebærer at den informasjonen du får, ikke nødvendigvis tar meg seg riktig alt. Nå sier du ingen ting om hvor gammel bilen er, hvor langt den skal være kjørt og ikke minst, hvilket inntrykk du selv har gjort deg opp om bilens stand. Om jeg ikke tar helt feil, er dette en relativt liten bil, antagelig en sedan, som ble produsert fra 2001 til 2007. Det innebærer at bilen er mellom 22 og 15 år gammel. Gitt at bilen skulle være i alminnelig grei brukstand, dvs dekk som er gode nok for et par år - ikke minst vinterdekk - og ellers i en slik stand at du slipper utlegg før neste EU-kontroll - vil den antagelig kunne være verdt de 17000.

Noe kynisk sett, du skal ikke se bort fra at skiltene ryker ved neste EU-kontroll, om den er januar 2024, ja da har du bil halvannet år for de 17000. Og jo eldre bilen er i intervallet mellom 22 og 15 år, jo større sannsynlighet er det for at det er et par spennende overraskelser: antall år på veien har ofte større betydning enn kjørelengde. og når du refererer til rust i bakre hjulbuer, vær du sikker på at det er mer rust på bilen. Nå har vel Suzuki stort sett blitt understellsbehandlet av importøren når bilene kommer til Norge, men altfor mange eiere gir beng i etterbehandling. Rust i hjulbuene indikerer nettopp dette, og som vi vet, rust er en elektrogalvanisk prosess. Dvs at den sprer seg som selve pesten. Er det langt fremkreden rust i hele radien på hjulbuen, kan du være rimelig sikker på at det også er langt fremskreden kritisk rust i bærende konstruksjoner, kfr at bla festene til bakakslingen ligger lagelig til ifht hjulbuene - likeså de bærende konstruksjonene som holder bakakslingen. Mao er dette en bil du IKKE kjøper bare på selgers ord, du må som et minimum ha med deg en god venn som kan det du ikke kan. Og er det en Troms- eller Finnmarkskjørt bil - der er det normalt sett ikke ovseleg mye salt. Rust i hjulbuene er altså et blinkende rødt lys her! Og jada, det er så og så lenge til neste EU-kontoll, men en bil med kritisk rust - den betaler du IKKE 17000 spenn for - og du kjører IKKE med deg selv og de tre bukkene bruse i en trafikkfarlig bil!

Derfor....grundig sjekk ifht rust! Og er det mer rust - gå videre - det er ikke rasjonering på nogenlunde gode, rimelige bruktbiler der ute. Kanhend du må bruke litt tid på å finne dem, men det er som regel verdt tiden. Lykke til dere opp i Tromsø, det er en fin by!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-25 12:08:52 +0100

updated 2022-06-25 12:50:14 +0100

Må bare tilføye for orden skyld at rust er en elektrokjemisk prosess der stålet reagerer med oksygen og ikke en elektro galvanisk prosess som dreier seg mere om at et metall ofrer seg for et annet metall i en spenningsrekke. Flisespikkeri ja jo men rett skal jo være rett. Sorry for det Mr N Wolf, uansett så er kampen mot rust en nesten umulig oppgave da stål alltid vil forsøke å komme tilbake til sin opprinnelige form nemelig jernoksyd. Skal man fjerne rust så er det nesten samme prosedyre som med en kreft svulst at det angrepene området må fjernes pluss litt til for å være sikker på at det ikke sprer seg og så felle inn nytt materiale. Det blir ofselig dyrt så lønner seg ikke på skrote ferdige biler men på verdifulle veteran biler kan det være god butikk. Vi andre må kjøpe en boks med sparkel fra Biltema, slipe det angrepene området som best vi kan og pusse, grunne og lakke slik at vi kamuflerer det for en stund men vi kommer aldri til fra begge sider så prosessen går videre og videre til det er all over. Nå er jo ikke 17000 kr spesiellt mye og er bilen godkjent i 2 år så kan det lett være mye billig bil for pengene her.

Hilsen Mr Car Wizar

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger