0

Bryter Merkeforhandlere loven?

spurt 2022-06-24 12:56:49 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.

Jeg har hatt en lang rekke med problemer med min Peugeot 308 sw (2016 mod.). En av de største problemene jeg har hatt er BOS i seg selv i løpet av tiden jeg har eid bilen (5 år). Men det er en lengre avhandling jeg ikke skal gå inn på her.

Det jeg egentlig lurer på i denne sammenheng er noe jeg opplevde i siste runde med bilen, i forbindelse med en (av de uhorvelig) mange kjente feilene som jeg skulle ha utbedret. Nemlig at det er to metallplater inne i bakstillingen på mange av denne bilmodellen som ikke er festet skikkelig, og med tiden lager en verre og verre metallisk lyd.

På det verste så kunne man nå høre meg langt vekke fra når jeg kom kjørende (også pga at potten rustet i stykker og at jeg hadde fri eksos i tillegg). Men når jeg da skulle ha dette utbedret, som jeg ble forklart var i seg selv en enkel sak av BOS. Nemlig å borre to hull i selve bakstillingen og fylle den med skum. Men de skulle da ha nærmere kr. 5000,- for denne enkle jobben, og med alt annet vi har hatt av utlegg på denne bilen, ville jeg undersøke om det ikke var rimeligere alternativ.

Derunder foreligger spørsmålet om lovligheten innad bilbransjen på det som da fulgte. Jeg var i kontakt med en lang rekke verksted, ingen ville røre dette, pga at de ikke hadde kjennskap til det fra før ja, men når dem tok kontakt med BOS, så ville ikke de dele informasjon til de enkelte verksted hvis ikke dem forpliktet seg til å kjøpe skummet via dem, for så å ringe dem mens de da hadde startet på arbeidet med bilen for å få forklart hvordan dem skulle utføre jobben. Dette gjorde at ingen ville gi meg en pris (forståelig nok), da de ikke kunne vite omfanget av jobben, tiden det ville ta, når de ikke hadde begrep på hvordan de skulle gå fram.

Forklaringen jeg ble gitt av BOS var at dette var en reparasjons løsning dem hadde fått fra Peugeot, og da var konfidensielt materiale som de ikke kunne dele med andre verksted uten minimum en forpliktelse for innkjøp av materiale, og da en begrenset forklaring over telefon med verkstedet det måtte gjelde. Dette kan umulig være lovlig?

Jeg er veldig klar over at slike reparasjons løsninger ikke er unik for BOS, og at det gjelder for mange andre merkeverksted også. Men det eneste det resulterer i er at andre kan komme ut for det samme når det gjelder andre ting hos andre merkeverksted. Men dette ligger da til grunn en monopolisering av utføring av arbeid som jeg på ingen måte kan forstå skal være lovlig under konkurranse lovgivning?

Mvh.

Frode Bruland

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-24 20:57:40 +0100

Lovlig og lovlig, om du tenker på det vi vel kalle misbruk av konfidensialitetsbegrepet for å ha påskudd til å melke kundene ved eget verksted, er det i en gråsone, men strengt tatt, man har egentlig ikke noen opplysningsplikt overfor konkurrende verksteder. Det har man på sett og vis overfor deg som kunde, og du har etter hva jeg har forstått, fått en enkel, begrenset forklaring. Prisen antyder at man vil ha betalt for et par timers arbeid og si noen hundrelapper for dette skummet, det jeg stiller meg noe tvilende til, er hvor smart denne løsningen egentlig er. Som de verkstedene du har vært innom er inne på, her skal man virkelig vite hva man gjør. Dels hvor man skal borre for å unngå å skade edlere deler, dels ville jeg tenkt at dette skummet nødvendigvis må være 100% fritt for vann og korrosive forbindeler og sist, men ikke minst: hullene må tettes forsvarlig.

Nå har du jo åpenbart hatt nok problemer med bilen, i tillegg har du opplevd det samme som mange andre kunder hos BOS: kundestøtten og holdningene til såvel garantisaker som det som etter mitt hode er et problem som burde berettiget en innkalling og kostnadsfri utbedring, er under pari. Ja, rett ut sagt, BOS er alene god nok grunn til å sky både Mercedes og Peugeout i det norske markedet. Ikke mange andre importører som har vegret seg som i krampe og sogar saksøkt egne kunder for å unngå å måtte ta ansvar, kfr disse famøse rustsakene! Attpå til var det IKKE et engangstilfelle! Nå merker jeg meg at også Tesla Norge er av samme ulla, regner med at du noterer deg "BOS" og "Tesla" på veggen og velger et merke med bedre kundestøtte neste gang!

The Bottom Line er at det ikke er langt til verken Danmark eller Sverige om du bor i syd-Norge. Jeg ville tatt noen telefoner til svenske merkeverksteder, alternativt den svenske importøren, evnt Danmark, og tatt det derfra. Du kan regne med en vesentlig hyggeligere pris, ta gjerne en service samtidig, og kos deg litt, det virker det som om du kan trenge etter opplevelsene med BOS! Og nei, jeg ville heller ikke brukt BOS til denne jobben, ikke om det smalt! Om ikke annet, så bare på trass! Min subjektive oppfatning er at ja, din bil har ikke lenger fabrikkgaranti, men himmel og hav, her burde man pinadø tatt ansvar og utført det vi vel kan kalle en utbedring av en fabrikasjonsfeil på egen kappe! Til sammenligning fikk vi for rundt 40 år siden skiftet bremseslanger foran gratis på en Lada 1500S. Med bakgrunn i at slangene manglet en kappe som beskyttet dem, sendte Konela ut en innkalling, den gang var det som du sikkert kan erindre, et år garanti som gjaldt. Vår bil nærma seg vel 10 år dengang, med 300.000 km på kilometertelleren. Men ikke snakk om at merkeverkstedet ville ha betalt for verken bremseslangene eller jobben!

Sånn skal og må det være, og det skulle ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-25 15:34:09 +0100

Først og fremst er det jo ikke nødvendig for Bos å dele med seg av metoden som brukes og materialet som kreves for å utbedre dette problemet dette kostet sikker noen Ingeniør timer og prøve og feile taktikk før Peugot kunne gå til sine verksteder med en løsning her, kall det gjerne industri hemmeligheter men for deg var det irriterende og kunne løses for 5000 kr hos Bos. Stepper man opp et hakk ser man at 3dje part altså et utenforstående verksted ikke får noen som helst hjelp eller har krav hverken på instruksjoner eller tegninger når vi kommer til industrien forøvrig man må være selve eieren for å kunne rette slike krav til produsenten og slik må det være uansett om vi synes det er urimelig eller om vi tilogmed tror det strider mot loven men det gjør det ikke og er helt vanlig praksis. Bos får skikkelig med pepper på dette formet og har fått det i mange år og det meste fortjent som jeg ser det men det er et men her og det er jo at de strekker seg til at leverer de skummet og så instruerer gitt verksted i hvor de skal borre hullene så er det jo egentlig en bra ting fordi om jeg nok ønsker flere beviser før jeg tror at de har tenkt å forbedre sin kunde service. Er man litt fjorden cowboys så kan man jo jekke opp bilen selv og borre et par huller for deretter å dytte det fullt med byggeskum hm ja jeg ville gjort det og mekanikeren hos Bos fikk versegod si meg hvor hullene skulle borres da det jo tross alt er min bil. Om det funket kunne jo bare tiden ha vist.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger