0

Volvo XC70 2006 oljelekkasje

spurt 2022-06-23 19:44:19 +0200

lekk mellom motor og gir. Hva ca koster en slik jobb og lønner det seg å skifte clutchen samtidig? Vh Thore Skar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-24 10:13:35 +0200

Når jeg lukker øyene ser jeg for meg min f.d firkant-Lada: der var som kjent den originale clutchen i perioder av spennende kvalitet: den holdt typisk 30.000 km. På min Laddis holdt den 120.000 km, mye langkjøring osv har sine fordeler. Når clutchen ble skiftet, glemte vi å skifte simmeringen på innsiden liksom, det kom vi på akkurat litt for sent. Greit nok, vi tenkte som så at det fikk vente til neste gang det var på tide å skifte clutch, det er jo på sett og vis samme jobben og litt til, ikke sant?

Men det varte og det rakk, for ikke å si at det lakk - en liten oljesvette de første par hundre tusen kilometerne ble til det jeg kalte "automatisk oljebehandling" av understellet. Greit nok, litt avfetting før man var innom Biltilsynet innimellom løste problemet etterhvert som miljøkravene ved datidens kontroller etterhvert ble skjerpet. Ved rundt 425.000 km ble bilen solgt og re-eksportert til den russiske føderasjon, når jeg så bilen igjen der borte i øst mange år etter, var det tydelige spor av - hvilken overraskelse - olje under bilen :-)

Poenget? Dersom den lekkasjen du referer til er knyttet til samme sted og samme simmerringen, er det helt sikkert minst like mye arbe' involvert ifht både girkasse, firehjulstrekket og clutchen, at det iallefall vil være veldig fornuftig å sjekke clutchen samtidig. Du har sikkert nogenlunde kontroll på hvor lenge clutchen har stått der og hvor mange kilometer bilen har tilbakelagt ila den tiden. Du har også kontroll med om du f.ex kjører mye med slep, om du sporadisk låner bilen til din gamle tunghørte far og så videre, alt i alt vil jeg si at 100.000 km give or take er en situasjon der du sjekker og kontrollmåler, mens 200.000 give or take tilsier at du like gjerne kan ha en clutch klar når du går i gang med å fikse lekkasjen. Og overlater du jobben til et verksted, ja da er kostnadene forbundet ved en ny clutch knapt nok en pølse i slaktetiden, det er arbeidstimene som koster penger, og denne jobben er ikke gjort på en halvtime. I ditt sted ville jeg lett tatt en telefon til et autorisert verksted - evnt et merkeversksted - i Sverige eller Danmark og fått en pris der. Dels fordi deler til Volvo er noe rimeligere der, ikke minst i Sverige, dels fordi timeprisen er grunnleggende forskjellig. Ha også klart for deg at du må sammenligne epler mot epler, pærer mot pærer: gjør deg opp en mening om hvor mye du vil skifte samtidig: det er kanhende flere pakninger med i bildet, og nei, det er slett ikke dumt å innhente prisen på clutchbytte samtidig. Lykjke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-25 12:31:04 +0200

updated 2022-06-25 12:31:28 +0200

Tror ikke det er simmeringen mellom motor og girkasse som lekker snarere er det et lite lokk i olje railen til veivlagere som lekker da o ringen slites over tid og mange med en 2006 model har samme problem som deg. Nei clutch og svinghjul er ikke nødvendig å bytte hvis de fungerer som de skal men jo er de slitt så hvorfor ikke men koster jo endel tusen ekstra. Et verksted kan få deler til en Volvo nesten like raskt som det tar å bestille en iskrem så er det slitasje å snakke om så kan man lett vente til det er er demontert og ta det derifra.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Hallo og takk for infoen. Oljen siver ut fra det lille hullet som er i bunn mellom girkasse og motor. Da lurer jeg på hvor lokket du nevner sitter, kan ikke finne dette i instruksjonsboka for V70. Vh Thore Skar

thoreska@online.no gravatarbildethoreska@online.no ( 2022-06-27 12:08:41 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger