0

Kan selger kreve at jeg selger bilen tilbake til dem når det er en reklamasjonssak?

spurt 2022-06-21 17:21:46 +0100

I januar 2021 kjøpte jeg en e-Golf fra Albjerk Bil i Drammen (en autorisert VW forhandler). Ettersom jeg dessverre har hatt vannlekkasje på mine 4 siste VW Golf og en Polo, spurte jeg selgeren eksplisitt om det hadde vært noen som helst form fo vannlekasje på bilen før jeg kjøpte den. Dette ble avkreftet på det sterkeste.

Utover våren kjente jeg lukt i bilen, og den dogget på innsiden. Jeg tok umiddelbart kontakt med Møller Bil i Ålesund etter at det rant inn vann under døren på venstre side bak.

Det viste seg å være lekkasje i pakningen rundt høytaleren bak. Disse ble da skiftet på alle 4 dører fordi det var et kjent problem på denne modellen.

Fuktlukten har ikke forsvunnet og det dogger i bilen uten at det er noen grunn.

Det viser seg også at Albjerk Bil i Drammen har forsøkt å reparere rust på bakluken der vannet skal renne ut. Ved skadesenteret hos Møller Bil i Ålesund, så de at dette ikke var skikkelig utført og at dette derfor måtte bli en reklamasjonssak mot den som hadde forsøkt å reparere skaden. Som følge av dette ville skaden ikke dekkes av nybilgarantien på bilen.

Nå hevder Albjerk Bil i Drammen at dette ikke er en reklamasjonssak, men at jeg skal selge bilen tilbake til dem mot at de trekker fra etter at de har taksert bilen.

Jeg er ikke interessert i å stå som selger av bilen til dem og jeg er ikke interessert i at de takserer bilen etter eget forgodtbefinnende og reduserer prisen jeg får for bilen uten at jeg har noen som helst kontroll med hva de skal trekke for på en slik takst.

Jeg har kjørt bilen 9000 km etter at jeg kjøpte bilen og det er kun jeg som har kjørt bilen uten passasjerer. Bilen er like strøken både utvendig og innvendig som den var da jeg kjøpte bilen fra dem.

Dette er jo en reklamasjon og bilen er innenfor nybilgrantien.

Det siste han skriver er at jeg kan kontakte en avdokat dersom jeg ikke er fornøyd med denne løsningen.

De har bevisst holdt tilbake opplysninger om bilen som jeg hadde rett til å bli kjent med.

Har du noe forslag til hvordan jeg skal gå frem videre?

Kan jeg anmelde dem til politiet for svindel ettersom de bevisst har holdt tilbake opplysninger om bilen som jeg eksplisitt spurte om?

Mvh Charlotte Michelsen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-21 18:28:44 +0100

Først og fremst, om jeg er litt djevelens advokat her ville jeg påpekt at det er deg som sitter med bevisbyrden ifht tilbakeholdte opplysnisninger. Om forholdet med bakluka ikke er nevnt i kjøpekontakten, og verkstedet i Ålesund har gitt deg en skriftlig uttalelse som bekrefter at reparasjonen er slett utført, da har du et greit utgangspunkt. I tillegg ville jeg sørget for å innhente en utskrift av bilens verkstedshistorikk. Her har Møller - og flere andre importører etablert en uheldig praksis der man skylder på "personvernet" og holder denne tilbake, men bla NAF er tildels sterkt uenige i dette. Uansett, når du som et minimum har de to førstte punktene på plass, kan du fremme en kortfattet, konsis reklamsjon overfor Albjerk bil, herunder forslag til løsning. Det være seg en reparasjon - for at du skal kunne kreve kjøpet hevet må forhandler ha fått en rimelig sjanse til å utbedre mangelen - subisidiært kan du vise til de forholdene du nevner over, der det for meg fremstår som om man faktisk ikke ønsker å utbedre skaden - og foreslå heving av kjøpet på normale premisser - med såpass kort kjørelengde ville jeg foreslått full refusjon av kjøpsummen inkludert omtregisteringsavgift - med et rimelig bruksfradrag og bedt om et konkret tilbud ifht til dette - kall det gjerne et motforslag.

At man skal "taksere" bilen fremstår som noe spesielt, ja, man må selvfølgelig vurdere om bilen er påført skader eller slitasje ut over det som normalt sett inngår i et skjønnsmessig bruksfradrag, men derfra til noe i retning av en innbyttetakst, med et fradrag for si et års verditap, det fremstår som urimelig gitt at man rent faktisk har tilbakeholdt opplysninger.

Om man ikke kommer deg i møte - etter mitt syn burde det være mulig å inngå et kompromiss her som gjør begge parter like fornøyd eller like misfornøyd, alt ettersom, fremfor at forhandler - som jo er den som har solgt deg en bil med en mangelfull reparasjon - skal legge lista her. Om man fortsatt er uvillig, ja da samler du det du måtte ha av dokumentasjon, putter det i kopimaskinen og henvender deg til forbrukertvistutvalget. Vær oppmerksom på at ting tar tid om du går den veien, på den annen side, det koster deg ikke mer enn tid og litt arbeid. Du finner mer om dette HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Når det er sagt: du kan jo også sende en klage til Møller sentralt med kopi av sakens dokumenter og påpeke at Albjerk har utført dårlig arbeid ved en garantireparasjon og rett og slett be Møller sentralt om et råd tl hvordan du skal håndtere saken, subisidiært om man kan gå inn i saken og ta sin merkeforhandler en stripe. Det henger jo ikke på greip at man skal behandle kundene på denne måten, det ødelegger en ellers god merkevare.

Advokat? Tja, uavhengig av om du er medlem eller ikke, NAF har samarbeidende advokater landet rundt med relevant spisskompetanse. Normalt sett får du uansett et fritt rettsråd, er du NAF-medlem får du dobbelt så mye ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger