Snaue 200.000 er ikke et problem om bilen ellers er passet normalt godt på. Det er antall år på veien som er mest effektivt for å ta rotta på en bil, ikke kjørelengde. Ellers er dette neppe en taxikjørt bil, en taxi ruller normalt 4-500.000 før den kommer ut i bruktmarkedet. Jeg tipper vi snakker om en eier som har pendlet langt, subisidiært en som har kjørt egen bil i jobben. I begge tilfeller er det overveiende sannsynlig at bilen i stor grad er langkjørt, med de fordeler dette har for slitasje mv.. Det jeg vile vært spesielt opppmerksom på, er rust, rust og atter rust, også Mercedes ruster, selv om man har tatt seg i nakken etter rustskandalene for noen år siden, og BOS er en av de importørene som IKKE uten videre understellsbehandler bilene når de kommer til Norge. Mange kunder gjør det på eget initiativ, og det finnes merkeforhandlere som bistår med dette og leverer bilene med norsk understellsbehandling, men uansett: med 5 år på veien er det på tide med enten full understellsbehandling eller etterbehandling. Om du kjøper bilen, er altså dette det første du bør gjøre - det er den beste investeringen du kan gjøre om du skal eie bilen en stund. Tilsvarende sørger du for et normalt godt regime for servie og vedlikehold, og glem ikke dette med etterbehandling med to-tre års intervaller! Velg gjerne et verksted i Mercasol-kjeden, de har gjennomgående god opplæring av sine ansatte, og gjør godt arbe'.
Men - tilbake til KJØPSITUASJONEN: Glem aldri at selv en faglært mekaniker ikke har en snøballs sjanse på en varm sommerdag til å klare å "sjekke" en bruktbil grundig nok der ute på tunet hos selger. Ja, du kan ta ut en sjekkliste fra internett og sjekke det du kan, men for å være rimelig trygg, avtal at selger sørger for en NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten. Splitt gjerne regningen, om en av dere er NAF-medlem får dere så alikevel en hyggelig pris. NAF-testen er win-win for begge parter, du får et minium av trygghet, og selger får dokumentasjon for at han har oppfylt opplysningsplikten. Og ikke minst, det er mye mer ryddig å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler evnt et passende prisavslag FØR kjøpekontrakten er underskrevet enn ETTER. Og nei, verken en "tilstandsrapport" eller "nylig EU-kontroll" forteller spesielt mye om bilens faktiske stand
Der ligger den store fordelen med en NAF-test for din del: du får en grei oversikt over bilens faktiske stand, for din del er det viktigste ved et bruktbilkjøp nettopp det: å velge en bil som er i best mulig stand. Koster litt, men i verste fall - si at det avdekkes en kritisk mangel - er det bare å gå videre - det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute.
Ellers er dette etter mitt hode en grei bil på alle vis. Jeg har selv kjøpt biler som er kjørt både 200' og 300' + når jeg overtok dem, det har vært helt problemfritt, en god bil ... (more)