0

Opel Mokka 1.7 cdti

spurt 2022-06-19 10:02:08 +0100

anonym bruker

Anonym

Har en Opel Mokka 1,7cdti 130 hk diesel 2014 modell manuell girkasse m/ start/stopp funksjon. Siden jeg har spart den for vinterkjøring hittel har den kun gått ca 25000 km. Hverdagsbilen min året rundt er en Opel Agila A 1.0. I den senere tid dvs. 2 - 3 år kansje har den begynt... høres ut som den slår baklengs ved oppstart og gir fra seg en rasle/singlelyd, men kun når den er varm. Etter gjentatte startforsøk (3-4 ganger) kan den starte å gå helt normalt. Lar jeg den stå en stund ca. 20 minutter starter den fint. Kaldstart er ikke noe problem. Siden jeg kun kjører med den i sommerhalvåret og stort sett i pent vær har jeg ikke fått testet ut alt enda, men holder på, men har problemer med å skjønne hva det kan være. Har tatt opp saken med forhandler der jeg har kjøpt den, Auto Askim. Har også langt frem problemet for Mobile Sarpsborg. Der fikk jeg frem problemet etter et par forsøk. Det er nå en gang slik at skal du ha frem problemet for forhandler kan det vise seg å være vanskelig, men får du en stopp i trafikken særlig kø i motbakke kan det være vanskelig å få strart på den raskt, tuting oppstår da gjerne. Ingen forhandler har selvsagt aldri hørt noe om dette og vet heller ingen ting. Askim har jeg fått best svar, men i Sarpsborg skjønner de ingen ting. Verksmester i Askim snakker om hvis turtallet blir for lavt ved igangkjøring vil den stoppe pga. vibrasjoner som kan oppstå. Det dobbelte svinghjulet skal avlaste det som kutter drivstofftilførselen. Dette har jeg jo selvfølgelig merket og det skal være sånn, fordi vibrasjoner som kan oppstå og kan skade sies det. Dette dobbelte svinghjulet er fjæravlaster for å skåne girkasse mot slag da motoren bråstarter med et rykk og gjør det samme når den stopper. Har søkt på nettet angående problemet, men på norsk ingen resultater, men derimot på engelsk viser det seg at flere i England har hatt problemet. Noen har sågar lagt ut en video med lyd som beskriver problemet, og det kjenner jeg igjen. Defekt svinghjul er også vist, da skrangler det noe voldsomt når motoren går på tomgang med forsvinner så fort du trår på gassen. Dette er ikke mitt problem, da den ikke vil starte i det hele tatt når varm, men med gjentatte forsøk kan den starte og gå helt normalt uten ulyder. En gang den ikke startet virket det som den slo baklengs ved start , men plutselig slår kontra og startet uten gjentagning av start på nøkkelen. Har du noen formening om hva dette kan være ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-20 07:25:46 +0100

Jeg anbefaler Opel Mokka 1.7cdti 130 hk manuell girkasse for årsmodell 2014 med start/stopp funksjon. Jeg bygger side Paper Minecraft og er også interessert i bilen din.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-20 12:00:14 +0100

En lang historie med mange variable, noen klar konklusjon og løsning er ikke lett å se her. Jeg er vel så kynisk anlagt at jeg ville nedprioritet denne spennende lyden, en lyd som tydeligvis ikke synes å gjøre spesielt stor skade siden den forsvinner under gitte forutsetninger. Startproblemene er etter mitt syn et større problem, og det er ikke nødvenidgvis noen sammeheng her. Siden det synes å være knyttet til varmstart, ille jeg gjettet på feil blandingsforhold - rett og slett for feit blanding - når du starter på varm motor. Det mest nærliggende på en moderne motor er en temperatursensor som helt eller delvis defekt, i begge tilfeller får bilens syringsystem input med feil temperatur, vips, så blir blandingsforholdet feil. Ja, en bensinmotor er mer "nøpen" på blandingsforholdet, men heller ikke en dieselmotor vil være upåvirket av for feit blanding. Ja, det skal litt til, men det du beskriver, kan antyde at motoren nærmest drukner i diesel. Det vil du i såfall kunne se i form av svart røyk i speilet når du omsider får start, eventuelt også ellers. Kast gjerne et blikk på eksosrøret der bak, bruk gjerne fingeren. Høres banalt ut, men om det er et tykt lagt feit sot der bak, er det en god indikasjon på sporadisk feit blanding.

Dette kan selvfølgelig også ha andre årsaker, uavhengig av hva det måtte være, jeg ville bedt om et kvalifisert råd ved det verkstedet du føler deg mest komfortabel med: mao det verkstedet du har mest tillit til - en best kunderelasjon til. Alternativet kan være et dieselelektrisk verksted - der kan man dette med blandingsforhold og innspørytingsystemer på fingererspissene. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger