0

Jeg har hatt min bil på 10 års service hos merkeforhandler.

spurt 2022-06-17 12:54:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Den totale fakturaen var på 36.265,- eks mva. Dette syntes jeg var en høy pris generelt.

Det jeg er mest forundret over er prisen de tok for girolje, 838,- eks mva pr. liter. Da hadde de gitt meg 15% rabatt.

Min erfaring er med lastebiler, der koster giroljen ca 174,- eks mva netto til verksted.

Kan denne prisen være rett?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-17 14:18:43 +0100

Rett og rett, for den norske bilbransjen - spesielt der det står "merkeverksted" med små bokstaver under de store bokstavene der det står navnet på et eller annet merke - er "rett "pris" veldig ofte ensbetydende med den høyeste prisen man kan tyne kundene for før du skriker på hjælp og litt til! Noe kynisk sett, dette gjelder over hele fjæla, et eller annet sted på veien skjedde det noe: kall det gjerne et generasjonskifte - inn kom kjekke gutter og jenter i jakkedress med BI-eksamen og snudde opp ned på etablerte verdier: sånt som "fornøyde kunder" ble plutselig litt mindre viktig, på topp kom "Veldig God Inntjening".

At girolje er priset ekstra høyt, skal du få meg til å tro, kfr at "longlife" olje har vært prisa til minst 700+ pr liter! Det er forøvrig noen år siden - vi snakker om Castrol Edge hos bla mekreverkstedene for Norges to mest solgte bilmerker - hos en lokal maskinforretning kosta eksakt samme olje på 4 liters dunk rundt 300 spenn på tilbud dengang om jeg ikke husker feil! Det skremte meg og mange andre over til uavhengige, autoriserte verksteder, ja, olja er ikke gratis der heller, men nprmalt sett snakker vi om typisk mellom 1/2 og 1/3 av prisen pr liter sammenlignet med unevnelige merkeverksteder. Legg til en lavere timesats, merkeverkstedeene mener åpenbart at de er "verdt" en timepris som ville fått en advokat til å rødme! Da er det lett å velge: man finner et uavhengig verksted av den sorten der mekanikerne virkelig kan sine ting - ofte litt eldre av sorten - vips - så er servicebudsjettet betydelig redusert! Ofte i trakten av danske hhv svenske priser!

For din del har du en relativt krevende og avansert bil, men i ditt sted ville jeg sjekka litt rundt med uavhengige verksteder, evnt tatt en telefon til Sverige evt Danmark. En god venn med Mercedes har konsekvent tatt sine servicer og løpende vedlikehold i Danmark en årrekke, også der snakker vi halv pris. Hva det kan være for en engelsk-engelsk bil kan man vel undres på, men det kan fort bli en positiv overraskelse. Be advised: bruk TID på å finne et velrenommert verksted, noen som gjør godt arbe'! Med erfaring fra tungbiler vil du vite hva du skal se etter i verkstedshallen osv.. Og når du finner en god aktør, ja da bruker du dem over tid og bygger opp en god kunderelasjon. Dette meåd slippe noen til på bilen sin er til syvende og sist et spørsmål om gjensidig tillitt og sikkerhet. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger