0

Hvilket drivstoff??

spurt 2022-06-16 11:48:37 +0200

anonym bruker

Anonym

Veldig usikker på hva slags bil jeg skal kjøpe. Bensin, diesel eller el? Har mulighet for å installere hjemmelader ved kjøp av elbil. Men til rundt 200k som er absolutt maks jeg vil bruke på bil per nå så får jeg veldig kjedelige elbiler med 20-25 mils rekkevidde en god sommerdag. Kjører sammenlagt 5 mil til/fra jobb hver dag og vet at med dagens bensinpriser/dieselpriser så er det mye å spare. Dette veier opp for elbil, men jeg er nå også glad i bil og liker å farte når jeg har sjans og orker ikke tanken av å finne lader langs veien hver 20mil (Riktignok en fin sommerdag, med jevn flyt og ingen bakker), og tenker at det trekker veldig ned selvom det er mindre tall av dagene jeg drar på lengre turer enn dagene jeg kun pendler i nærområdet, hvilket elbil funker bra til.

Hvis jeg ser for meg budsjettet mitt på 200k så kan jeg få mange bensin/dieselbiler som er av god kvalitet og slipper å tenke på dette med lading. Jeg vurderer også å gå noe ned i pris dersom valget skulle falle på fossilbil, da man får en god bil for mindre enn dette også. Men når det kommer til elbil må en opp i 200k bare for å få en halveisbrukanes rekkevidde. Så jeg tenker at det heller er smart å bruke rundt 100-150k på en fossilbil, slippe alt som heter lading langs veien også utgjør sikkert forskjellen i innkjøpsprisen og utgiftene til bensin/diesel det samme som å kjøpe litt dyrere elbil og billigere å lade, så regnestykket blir noen lunde likt?

Jeg pendler daglig på motorvei som nevnt 5 mil tur retur. Gjør jeg smart i å velge en dieselbil til rundt 100-150k med tanke på å bruke den opp? Eller blir det urealistisk å ha en dieselbil i Oslo og omegn om 10 år med tanke på dieselpris er så høy nå. Hvordan blir den i årene fremover? Når det gjelder bompenger så kjører jeg akkuratt utenfor bommen slik at her er det hipp som happ hva slags bil jeg kjører i forhold til besparelse på dette.

Er helt lost i hva jeg skal kjøpe så tips og tanker er hjertelig velommen.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-16 14:37:50 +0200

En del av mine f.d kolleger har vært i et lignende pillement, det endte for flere av dem at de i tur og orden gikk for en Ole Brumm: en konvensjonell bil, ofte en grei dieselbrenner som kan brukes til det meste, og en VW EUp hhv Scoda av samme sorten til å kjøre til og fra jobb med - det fungerer iallefall greit i sommerhalvåret og deler av vinterhalvåret. Da har de en bil som dekker familiens behov og ellers passer inn i et "utvidet" kjøremønster, og en grei liten elbil med akkurat nok rekkevidde til å bringe dem til og fra jobb, eller inntil 5 mil hver vei. Med dette utgangspunktet konkluderte de også med at elbilen koster dem omtrent like mye som dieselbrenneren over livsløpet, de tar sikte på å eie elbilene sine 10 år, da er batteripakka sannsynligvis på vei nedover. Om batteripakka gir dem to år til, ja da kan de koste på seg et lite smil. En helt annen ting er at noen av mine kolleger er ganske så kapable, de jobber med bla elektronikk hhv kraftelektronikk, og de er ganske så oppegående garasjemekanikere. Derfor valgte de nettopp EUp, det er en av de få elbiler der det er ganske så greit å bytte batteripakke, en av dem har faktisk alleree sikret seg en batteripakke og kraftelektronikken fra en kondemnert bil - kjekt å ha! Kostet ham litt jobb og en titusenlapp! Premissene her er forøvrig at det også her er en bomring med i bildet, og som sagt, daglig kjøring mellom 5 og 10 mil, pluss litt småkjøring med ungene til trening og sånt på kvelden.

Utgangspunktet var også en tid da dieselprisen lå rundt en si 14 kroner. I dag er det lit annerledes, men ha nå LITT is i maven her, også strømprisene kommer til å gå rett gjennom taket fremover, kfr gass-sirkuset i EU, både Polen og UK har fyra opp kullkraftverkene igjen....hvilken overraskelse! Og flere kommer etter, det er ikke uten grunn! Dernest vil det med sikkerhet komme bruksavgifter på løpene bånd og økte bompenger også for elbiler, så det blir IKKE gratis moro det heller! Men ja, om du har mulighet til å lade hjemme og ellers stort sett kjører innenfor en radius der du kan basere deg på hjemmelading mesteparten av tiden, da er elbil egentlig et ganske ålright valg! Dog - vær nøkternt realistisk: det er altså IKKE gratis. Men når du skriver "Oslo" tenker jeg at det er et av de stedene der elbil kan ha noe for seg, iallefall innenfor en begrenset tidshorisont. Det som kommer til å tvinge seg frem i Oslo, er en enda mer restriktiv politikk til privatbilisme (kall det gjerne individuell transport) innenfor ring 3: jeg spår at politikerne må stikke fingeren i jorda og satse mye, mye mer på kollektivtransport, fortrinnsvis elektrifisert, i årene fremover, og ikke bare gjøre det vanskeligere å kjøpre privatbil, men også innføre forbud mot privatbilisme i store deler av byen. Nå kjenner jeg ikke ditt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger