0

Volvo Hybridbiler

spurt 2022-06-14 10:18:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny :) Nå når elbiler over 500 tusen får mva også, gjelder dette også hybridbiler, grunnen jeg spør er om brukte hybridbiler får dette så bruktprisen stiger til himmels,

pris eksempel fra finn idag Volvo V90 T8 390hk AWD Inscription aut PANORAMA/TEK.PRO/VOC/

Totalpris 489 000 kr https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Hva vil denne koste om 5 år når man nå får mva , kan du benny gi et svar på dette

Mvh Ha ei fin uke videre :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-14 18:58:30 +0100

Hybridbiler har alltid hatt full mva uinsett hvilken variant over temaet vi snakker om. En helt annen ting er at avgiftsskruen stadig er skrudd hardere til for hybridbiler, men som vi vet, det er flere forhold som påvirker etterspørselen - og derved prisen - på en gitt bruktbil enn avgiftsøkinger, eller for den sakens skyld, avgiftsreduksjoner. Det er altså ingen fasitløsning for verdiutviklingen av en Volvo ditt eller datt X år frem i tid. Skal vi være nøkternt realistiske, kan det være en tommelfingerregel å tenke at verditapet fremover i tid vil være omtrent i samme størrelsesorden som historisk verditap. Sjekk nyprisen på den bilen du underes på, da har du verditapet for de første 4 åra eller deromkring. I Norge er "knekkpunktet" der verditapet flater ut i trakten av 10-12 år, dvs at den aktuelle bilen - som jo vil være ca 9-10 år om 5 år - kan forventes å ha et verditap som prosentvis sett ligger i sånn circa samme leie som de første 4 årene sett under et og delt på 4.

Nei, på ingen måte vitenskapelig, men atskillig mer treffsikkert enn en krystallkule eller "tenk-på-et-tall". En helt annen ting er at dagens "multikrise", der en artig liten proxykrig kombinert med en tildels ekstrem handelskrig, har en voldsom påvirkning på forsyningskjeden for hele gullrekka av kritiske innsatsfaktorer som gjør det mulig å produsere nye biler! Alt fra basis "commodities" som energi til stål, nikkel, edelgasser, palladium, diverse sjeldne jordmetaller - stikkord chip-produksjon - påvirkes i et omfang som vi aldri har sett maken til noen sinne i moderne historie. Om ikke dette kommer under kontroll, vil det kunne bli mangel på nye biler i markedet, og det vil igjen øke etterspørselen etter gode bruktbiler. Men glem nå ikke at du må ut og kjøpe i det samme markedet da - om bruktbilen har lavere verdifall, ja da vil den bilen du eventuelt skal bytte til, også bli dyrere! Det du vinner og litt til forsvinner altså som dugg for solen!

På den andre siden kan vi meget vel havne i en global ressesjon. Lille Norge med 5 mill innbyggere og ufattelige naturresurser pr innbygger vil selvfølgelig kunne stå stormen sånn nogenlunde av, men ikke helt og holdent: også nordmenn vil måtte stramme inn livreima om pilene fortsetter å peke nedover - kfr aksjemarkedene de siste månedene. Da går naturlig nok etterspørselen etter bruktbiler ned - prisen likeså. Da får du et høyere verditap. Sånn er det bare, og det får du ikke gjort noe med.

Mitt stalltips: har du grei økonomi og har lyst på en sånn bil som V90 ditt og datt, kjøp en bil i best mulig stand - stikkord NAF-test - og kos deg med den i det være seeg 5 eller 10 år, om du gir bilen jevnlig understellsbehanlding og ellers et greit regime for service og vedlikehold, kan du kjøre en sånn bil både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. Poenget? Om det skulle vise seg at verditapet blir større enn du setter pris på, kan du like godt kjøre bilen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger