0

Bør jeg kjøpe Alfa Romeo Giulietta?

spurt 2022-06-13 22:10:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har tenkt å kjøpe en bil til ca 100 000kr. Har sjekket mye rundt på Finn. Plutselig dukket Alfa Romeo Giulietta opp. Når valget gjerne står mellom elbil og Giulietta så vet jeg fort hva som frister mest. Dette er en bil som har et knalltøft design, kjøreegenskapene er mer sporty enn konkurrentene og er innenfor mitt budsjett.

Vet at Alfa Romeo har slitt tidligere med dårlig kvalitet. Er det derfor et sjansespill å kjøpe en slik bil? Har vært innom Broom sin bruktbilguide, her et det nesten bare positive tilbakemeldinger. Har du noe tips på hva jeg må sjekke før jeg skal kjøpe en slik bil? Eller bør jeg droppe det og heller kjøpe et mer «vanlig merke» til denne prisen? Hilsen bilentusiast

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-07-08 07:49:41 +0100

updated 2023-07-08 07:56:21 +0100

Kjøpte selv en 2012 Giulietta her for et par måneder siden og brant meg litt på at jeg ikke sjekket den grundigere på forhånd. Ikke noe alvorlig, men det gikk noen tusenlapper i bytte av bærebruer foran, litt utbedring av rust og permanent klut under den ene bakdøren. Ellers er det som regel pålitelige biler der det gjelder (motor og drivverk). Få en tilstandsrapport på den, sjekk at servicer er tatt og når neste registerreimbytte er og sjekk at alt av det elektriske virker. Se særlig om alle lys på bakluken fungerer og om bakviskeren går som den skal og stopper i utgangsposisjonen når du skrur den av. Kablene i overgangen mellom taket og bakluken har en tendens til å ryke, og da vil du merke at bakluken oppfører seg rart, varierende radiodekning og baklys som «kommer og går». Ingen dyr feil å fikse, men det er litt knot. På mange biler er dette utbedret allerede.

Sjekk ellers for rust eller boblende lakk nederst på innsiden av bakluken, i hjulbuer og neders på dørene. De aller fleste biler har lakkslipp og rust rett bak forhjulene (skvetto-lappo er ukjent i Italia), men sjekk at dette ikke har gått for langt. Sjekk også om gulvet ved baksetene er tørt. På en del biler kan bakdørene lekke. Se etter spor av vanninntrengning på undersiden av dørpanelet, der plastpanelet møter metall.

Min erfaring så langt er at Giulietta på ingen måte er en bil å frykte så lenge den er tatt godt vare på. 1.4 liter bensin med 120hk er en overraskende sprek motor som i tillegg er drivstoffgjerrig og driftssikker. 170hk med multiair gir litt mer guff, men her er det særlig viktig å sjekke at bilen har hatt jevnlige oljeskift med rett olje. Multiair-modulen er kresen på akkurat dette, og de har en tendens til å ta kvelden på biler med noe over 150k km. Det er dyrt å bytte. Dieselmotorene er stort sett gode, men her har jeg mindre kunnskap.

Med ditt budsjett ville jeg sett etter en velholdt 120hk bensin med lav kilometerstand. I 2014 kom det en facelift med DAB, Bluetooth musikkavspilling og bedre støydemping, som nok er å foretrekke om du har råd. Nyere pre-facelift (2012 og 2013) er på ingen måte en dårlig bil, og har kvittet seg meg mange barnesykdommer.

Deler er som regel rimelig og det finnes et trivelig alfa-miljø som ofte har gode svar på det man lurer på.

Godt Alfakjøp og husk hilseplikten!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-14 13:29:51 +0100

Det sies i bilverden at alle bør ha eid en Alfa en gang i løpet av livet, ja som Mr N Wolf sier det er litt utemmet veddeløpshest der man aldri kan forutspå resultatet men så kan det også være at den gav alt du trengte for en lysende flott bilopplevelse ang lyd fra motor, millimeter presisjon fra understell osv. Jo en Naf test ville jeg nok tatt den på da tilogmed nyere Alfaer ruster spesiellt i noen sammenføyninger i bakre gulv og kanal system. Alfaer er ellers som den Italienske folkesjelen nemelig temperaments fulle men det har sin sjarm også. Jeg bodde og arbeidet i Italia i 3 år og angret aldri på det snarere tvert imot men jeg hadde en Fiat leasingbil og ble riktig glad i den og vurderte å importere den til Norge men leasing selskapet skulle ha litt vel mye for den så var ikke lønnt den gang i år 2000.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-14 09:37:30 +0100

Når du sier "100.000" snakker vi om en relativt ny Alfa, dette med "dårlig kvalitet" var dels en historisk greie, dels noe overdrevet. Ja, enkelte modeller hadde meget, meget seriøse problemer med rust, og det skal ikke stikkes under en stol at man hadde i overkant spenstige løsninger, men det dreier seg i stor grad om å behandle bilen deretter: se den gjerne som en litt temperamentsfull kone som må stykes litt med hårene! Her innebærer det litt over gjennomsnittet godt regime for service og vedlikehold, og understellsbehandling, med jevnlig etterbehandling, er sterkt å anbefale....den norske vinteren er som den er, og som vi vet, veivesenet "sparer" på vintervedlikeholdet og bruker kjemikalier fremfor brøyting og strøing med vanlig sand. Det gjør at stålmarken raper av fryd om bilen IKKE blir rustbeskyttet i Norge, uansett bilmerke, og glem ikke at "godstoffet" tørker inn over tid - derav dette med etterbehandling.

Sånn bortsett fra dette, ville jeg aldri tenkt tanken på å kjøpe en Alfa R uten tre ting: sjekke antall eiere og forsikre meg om at bilen ikke er chippet eller "optimalisert".....for mange eiere hhv tukling med bilens styringsystem er en umiddelbar dealbreaker....dernest ville jeg avtalt en NAF-test FØR - FØR - FØR jeg så mye som TENKTE på å underskrive kjøpekontrakt. Koster litt, men dere kan splitte regninga, du får mer trygghet, selger får dokumentasjon på at han har oppfyllt sin opplysningsplikt - win-win for begge. Og som vi vet, det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpet enn ETTER at kontrakten er underskrevet, alternativt et passende prisavslag. Og skulle det være kritiske feil, ja da er det også bedre for begge parter - ikke minst deg - om det kommer for en dag FØR du står der langs veien med en bil som ramler fra hverandre, ikke sant? Og nei, selv en faglært mekaniker klarer ikke å "sjekke" en bil godt nok der ute på tunet hos selger!

The Bottom Line er at både Alfa Romeo og "eieren" Fiat har sine spesielle sider, som sagt, litt som temperamentsfulle kvinner. At vi av og til velger slike "partnere", er fordi det har sin sjarm, som du er inne på, litt spenstigere design, litt annerlderes kjøreopplevelse. For 100.000 får du en grei NIsseleif, for all del, det blir nok litt billigere gjennom bilens eiertid, alt ettersom hvor lenge du kan bruke bilen, men om du har en normalt grei økonomi snakker vi ikke om dramatiske forskjeller. I verste fall noen titusenlapper, i ditt sted ville jeg satt meg ned og tenkt gjennom behov og kjøremønster, og tatt det derfra. Det er tross alt deg som er eksperten her. Deretter setter du opp en prioritert ønskeliste ifh egenskaper bilen bør ha, og begynner å søke litt på finn. Der finner du aktuelle kandidater, grovsorterer, og så ser du nærmere på og prøvekjører de to-tre bilene du kanhende sitter igjen med. Prøvekjør gjerne både en Nisseleif evnt andre alternativer og en Alfa, da har du et grunnlag for å ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger