Kjøpte selv en 2012 Giulietta her for et par måneder siden og brant meg litt på at jeg ikke sjekket den grundigere på forhånd. Ikke noe alvorlig, men det gikk noen tusenlapper i bytte av bærebruer foran, litt utbedring av rust og permanent klut under den ene bakdøren. Ellers er det som regel pålitelige biler der det gjelder (motor og drivverk). Få en tilstandsrapport på den, sjekk at servicer er tatt og når neste registerreimbytte er og sjekk at alt av det elektriske virker. Se særlig om alle lys på bakluken fungerer og om bakviskeren går som den skal og stopper i utgangsposisjonen når du skrur den av. Kablene i overgangen mellom taket og bakluken har en tendens til å ryke, og da vil du merke at bakluken oppfører seg rart, varierende radiodekning og baklys som «kommer og går». Ingen dyr feil å fikse, men det er litt knot. På mange biler er dette utbedret allerede.
Sjekk ellers for rust eller boblende lakk nederst på innsiden av bakluken, i hjulbuer og neders på dørene. De aller fleste biler har lakkslipp og rust rett bak forhjulene (skvetto-lappo er ukjent i Italia), men sjekk at dette ikke har gått for langt. Sjekk også om gulvet ved baksetene er tørt. På en del biler kan bakdørene lekke. Se etter spor av vanninntrengning på undersiden av dørpanelet, der plastpanelet møter metall.
Min erfaring så langt er at Giulietta på ingen måte er en bil å frykte så lenge den er tatt godt vare på. 1.4 liter bensin med 120hk er en overraskende sprek motor som i tillegg er drivstoffgjerrig og driftssikker. 170hk med multiair gir litt mer guff, men her er det særlig viktig å sjekke at bilen har hatt jevnlige oljeskift med rett olje. Multiair-modulen er kresen på akkurat dette, og de har en tendens til å ta kvelden på biler med noe over 150k km. Det er dyrt å bytte. Dieselmotorene er stort sett gode, men her har jeg mindre kunnskap.
Med ditt budsjett ville jeg sett etter en velholdt 120hk bensin med lav kilometerstand. I 2014 kom det en facelift med DAB, Bluetooth musikkavspilling og bedre støydemping, som nok er å foretrekke om du har råd. Nyere pre-facelift (2012 og 2013) er på ingen måte en dårlig bil, og har kvittet seg meg mange barnesykdommer.
Deler er som regel rimelig og det finnes et trivelig alfa-miljø som ofte har gode svar på det man lurer på.
Godt Alfakjøp og husk hilseplikten!