Når du sier "100.000" snakker vi om en relativt ny Alfa, dette med "dårlig kvalitet" var dels en historisk greie, dels noe overdrevet. Ja, enkelte modeller hadde meget, meget seriøse problemer med rust, og det skal ikke stikkes under en stol at man hadde i overkant spenstige løsninger, men det dreier seg i stor grad om å behandle bilen deretter: se den gjerne som en litt temperamentsfull kone som må stykes litt med hårene! Her innebærer det litt over gjennomsnittet godt regime for service og vedlikehold, og understellsbehandling, med jevnlig etterbehandling, er sterkt å anbefale....den norske vinteren er som den er, og som vi vet, veivesenet "sparer" på vintervedlikeholdet og bruker kjemikalier fremfor brøyting og strøing med vanlig sand. Det gjør at stålmarken raper av fryd om bilen IKKE blir rustbeskyttet i Norge, uansett bilmerke, og glem ikke at "godstoffet" tørker inn over tid - derav dette med etterbehandling.
Sånn bortsett fra dette, ville jeg aldri tenkt tanken på å kjøpe en Alfa R uten tre ting: sjekke antall eiere og forsikre meg om at bilen ikke er chippet eller "optimalisert".....for mange eiere hhv tukling med bilens styringsystem er en umiddelbar dealbreaker....dernest ville jeg avtalt en NAF-test FØR - FØR - FØR jeg så mye som TENKTE på å underskrive kjøpekontrakt. Koster litt, men dere kan splitte regninga, du får mer trygghet, selger får dokumentasjon på at han har oppfyllt sin opplysningsplikt - win-win for begge. Og som vi vet, det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpet enn ETTER at kontrakten er underskrevet, alternativt et passende prisavslag. Og skulle det være kritiske feil, ja da er det også bedre for begge parter - ikke minst deg - om det kommer for en dag FØR du står der langs veien med en bil som ramler fra hverandre, ikke sant? Og nei, selv en faglært mekaniker klarer ikke å "sjekke" en bil godt nok der ute på tunet hos selger!
The Bottom Line er at både Alfa Romeo og "eieren" Fiat har sine spesielle sider, som sagt, litt som temperamentsfulle kvinner. At vi av og til velger slike "partnere", er fordi det har sin sjarm, som du er inne på, litt spenstigere design, litt annerlderes kjøreopplevelse. For 100.000 får du en grei NIsseleif, for all del, det blir nok litt billigere gjennom bilens eiertid, alt ettersom hvor lenge du kan bruke bilen, men om du har en normalt grei økonomi snakker vi ikke om dramatiske forskjeller. I verste fall noen titusenlapper, i ditt sted ville jeg satt meg ned og tenkt gjennom behov og kjøremønster, og tatt det derfra. Det er tross alt deg som er eksperten her. Deretter setter du opp en prioritert ønskeliste ifh egenskaper bilen bør ha, og begynner å søke litt på finn. Der finner du aktuelle kandidater, grovsorterer, og så ser du nærmere på og prøvekjører de to-tre bilene du kanhende sitter igjen med. Prøvekjør gjerne både en Nisseleif evnt andre alternativer og en Alfa, da har du et grunnlag for å ... (more)