0

Skoda octavia scout salg

spurt 2022-06-13 04:56:01 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Solgte en skoda octavia scout 2007 mod som hadde gått 293000km for kr 23000. Dette var privatsalg. Etter 2 uker kommer kjøper tilbake og vil heve kjøpet pga gåent svinghjul og at jeg måtte ha visst dette før salg. Meka det viss bare i høye hastigheter og helst i 5-6 gir Bilen fungerte fint for oss og ikke noe vi har merka til. Hadde bilen i 6 år. Hva kan ein forvente av ein bil til denne prisen?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-13 11:13:41 +0200

Kjøpekontrakten og formuleringene der kan være avgjørende her....! Ellers ville jeg vel sagt at et svinghjul som etterhvert må skiftes - kfr at kjøper synes å å anstrenge seg ganske så kraftig for å "merke" dette - er for en bagatell å regne her: bilen er kjørt noen kilometer og du har lagt deg på en pris der kjøper etter min vurdering kan skifte både svinghjul og en drøss andre deler om så skulle være, uten å kjenne det noe sted. Noe kynisk sett: ja, du har en opplysningsplikt når du selger bilen, men dette er noe du som vanlig dødelig meget vel kan ha oversett, du er tross alt ikke en "proffesjonell part" her. Samtidig har kjøper en UNDERSØKELSESPLIKT, når kjøper IKKE merket dette under prøvekjøringen etc....vel....da er det åpenbart IKKE en feil som har ligget rett opp i dagen. Ja, i etterpåklokskapens navn kan man si at du burde solgt bilen med NAF-test og vist til denne i kjøpekontrakten, da har du dokumentasjon på at du har gjort alt du kan for å oppfylle opplysningsplikten, og heller IKKE NAF ville nok registert dette påstått "gående" svinghjulet....tipper kjøperen kan kjøre leeeeeeeeeeeeeeeenge før dette MÅ skiftes....!

Om kjøper kan få "medhold" hos forbrukermyndighetene? Neppe. Kfr bla saken med den ekstreme kverulanten som reiste en sak fordi en bil med mange år på veien og noen hundre tusen kilometer på kilometertelleren hadde "slitte bremseskiver"....! Et sted går pinadø grensen, dette svinghjulet er en kjent problemstilling som holder så og så lenge, når kjøperen med åpne øyne kjøper en bil som er sånn passe innkjørt, og attpå til får den så billig at han kan kjøre den i si et år og la den bli til spiker, og likevel le hele veien til banken, ja da burde han pinadø bare smile og kjøre så lenge bilen går! Jeg vil tippe at han med letthet kan kjøre bilen i både to og fire år til uten å gjøre annet enn å fylle drivstoff, at det er et "problem" som han "merker" om han sitter med stetoskop eller whatever i "høye hastigheter" på ditten og datten gir? So what? Det er hans problem: du har opplyst om bilens kjørelengde, du har ikke jukset ham på noe vis! Spist er spist og kjøpt er kjøpt, her ville jeg dobbeltsjekka formuleringene i kjøpekontrakten og tatt det derfra. Er du medlem av NAF, kan du be om et kvalifisert råd derfra, ellers kan du sjekke på forbrukerrådets hjemmesider, evnt ta en telefon til forbrukerrådet....min tese er at du sannsyligvis kan sove rolig....og anbefale kjøperen å selge bilen videre om han mener den er så ræva-ræva. Han får lett samme pris for den - også om han opplyser om svinghjulet...slik han jo bør gjøre nå som han vet om det. Men DU visste neppe om det - dette er IKKE en "feil" som bokstavelig talt LYSER OPP i dashbordet eller på annen måte merkes sånn uten videre. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-17 11:20:01 +0200

En bil har en slitekurve fra ny til den går til evig hvile hos en opphogger, en 2007 model med 300 000 km har allerede passert middagshøyden og slitedeler som clutch og svinghjul er som regel allerede eller nær slitasje grensene sine. De moderne masse svinghjulene er nå normalt en vanlig slite del og spesielt var det problem på mange VW og Skoda modeller. Det gir ikke allverdens problemer annet enn at det kan pulsere litt i clutch pedalen og føre til litt knakkelyder samt at bilen fks kan være litt vrien å få i fks andre gir. Neida er ikke alle som finner dette som et problem og bilen kan fungere fint i mange km til. Har man betalt 22000 kr for en bil så er det nesten opplagt at kjøper selv må sjekke om dette er ok i forhold til vanlige feil på disse bilene men det utelukker likevel ikke at selger må opplyse om det han vet om bilen. Selger har sikkert merket noe her men at det har ført til at det regnes som noe problem hor han er jo ikke sikkert. En Clutch , svinghjul jobb koster normalt et par og tyve tusen så er nok på grensen til at det er verdt reprasjonen. Heving av kjøp er vel knapt aktuellt og heller ikke å koste på reprasjon men om man gjør det for husfredens er en annen sak. Tror ikke kjøper får noe medhold fra hverken forliksråd eller fra forbrukerråd her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-17 14:31:51 +0200

Trampeklapp til kamerat Wizard som vanlig! Må nesten tilføye en ting her: min kjære f.d Passat B5 rulle snaue 500.000 før den ble smadra av den berømte idioten bak svingen som vrengte over i min kjørebane.. Nå var det aldri aktuelt å selge den, jeg hadde lett kjørt den 500' til, bilen var som ny å se til og teknisk sett i topp stand, bla 0 anmerkninger på EU-kontrollen kort tid før den ble smadra. Herunder hadde den original clutch - ingen antydning til problemer - den hadde orignal vannpumpe - og original ditt og datt. Om den hadde blitt solgt, kunne helt sikkert en gjøk som f.ex "testet" bilen ved å slure på clutchen eller kjøre bånn gass i åttetall klart å ødelegge et eller annet, men at han hadde fått medhold i noen som helst instans? Nada! Ellers - med norsk forbrukerlovgivning osv - hadde jeg ikke engang tenkt tanken på å selge bilen uten en NAF-test og en kjøpekontrakt med klar og sterk henvisning til denne. Greit nok at det er mange kjeltinger som selger bruktbiler, men jeg er ikke en av dem.

Da ville jeg naturlig nok beskyttet meg mot en annen type kjeltringer: kverulanter som skal ha alt gratis og kjøper bilen billig, for i neste omgang å klage og forlange ditt og datt! Uten at det nødvendigvis er det som ligger i bunnen i tilfellet nevnt innledningsvis, det er helt på trynet å kjøpe en billlig bil med snaue 300¨på kilometertelleren og klage for det som i realiteten er en bagatell i ettertid! Et svnghjul og en clutch er rett nok dyrt å få skiftet på et merkeverksted, men det finnes uavhengige verksteder som gjør jobben til vesentlig lavere pris, og kjøper kan gjøre det sjæl - evnt leie en garasjemekaniker til å gjøre det. Nok av muligheter til å holde en billig bil på veien noen år til - det er noe de fleste finner ut av. og ærlig talt: jeg har kjørt biler som er kjørt lenger enn langt store deler av livet, spennende lyder følger av og til med, men ærlig talt, so what? Man kan kjøre flere hundre tusen med sånne ting, f.ex en sliten clutch kan holde leeeeeeeeeeeeeeenge om man bare lar være å "prøve" den i tide og utide! Verre er det ikke - billig bil er billig bil - man må regne med litt spenning i hverdagen da! Jeg tenker jo at kjøper burde betalt minst 30.000 ekstra for å få en bil som er ferdig innkjørt, en bil smaker best etter 300.000 i min verden :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger