0

Elektrisk vs. fossilt - økonomi

spurt 2022-06-09 15:10:01 +0100

anonym bruker

Anonym

I morgen vil elektrisiteten koste ca 14 øre pr kWh + c 37 øre pr kWh i nettleie. Altså litt over en 50-øre pr kWt totalt. De fleste moderate elektriske biler nøyer seg med 2 kWh pr mil. Da koster det 1 (en) krone å kjøre en mil. Hvor langt kommer dere el-bil motstandere med fossilbilen for 1 krone ?? Hadde nettopp hovedervise på el-bilen. Det kostet under 4.000 kroner på merkeverkstedet. Hvor mye koster hovedservice på fossil-bilen din ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-09 18:53:04 +0100

Pussig, satt akkurat og tenkte i denne retningen når jeg var ute og kjørte med dieselbrenneren min i dag når jeg fikk øye på en NisseLeif ved veikanten: med mitt nåværende pensjonist-kjøremønster kjører jeg gratis i si halvannet år for kostnaden av hjemmeladeren og strømutgifter for hjemmelading for en tilsvarende kjørelengde! Bompenger betaler ikke vi som bor og lever våre liv ute på landsbygda, og den som tar en titt på servicekostnadene for en nognelunde tilsvarende elbil kontra min dieselbrenner ved merkeverkstedet, vil se at det skiller en tusenlapp for "liten" service, mens "stor" service koster tilnærmet det samme. Elbilen må forresten i utgangspunktet serves ved merkeverkstedet, dieselbrenneren får sin service og vedlikehold ved et lokalt uavhengig verksted, rundt halve prisen for service iht fabrikantens instruks inkludert deler og olje! Legger vi til at elbilen er vesentlig tyngre og sliter mer dekk, ja da er den påståtte "besparelsen" long gone allerede her! Som om ikke det var nok, elbilen har en forventet levetid som typisk ligger på halvparten av min dieselbrenner, vooooops, der fløy verditapet til himmels på et elle annet tidspunkt gitt!

Rare greier det derre, i "regnestykkene" til elbilfanboyza har batteripakka evig liv! Vel, til orientering, dagens batteriteknologi er noe bedre enn NiMh og sånt, men også Li-Ion eldres og forringes over tid, spesielt ved hurtiglading! Og hurtiglading er en tvingende nødvendighet for "underveislading", om ikke man skal ta med seg sovepose og legge inn to-tre overnattinger på "Norgesferien" fra Oslo til Bergen! For all del, lev gjerne i troen på at "elbil" er gratis moro, men det er det altså IKKE! Og bare vent, nå som det er tilstrekkelig mange elbiler til at "elbilfordelene" virkelig smerter i sjelen hos avgiftskåte politikere, ligger spennende nye avgifter og økning av bompengene for elbiler like rundt hjørnet! Jeg spår at det også kommer en "bruksavgift" for elbiler, kall det "veibruksavgift"! Likeledes vil det komme en CO2-avgift i en ny engangsavgift for elbiler, basert på utslippene ved produksjonen! Politikernes grådighet og kreativitet når det gjelder avgifter går hånd i hånd! Vi venter i spenning! Og nei, ikke søren om jeg bytter bort dieselbrenneren min og hiver flere hundre tusen ut av vinduet for å kjøpe en elbil som ikke er i nærheten av å kunne fylle samme behov!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-09 18:59:49 +0100

Apropos....i appen fra min strømleverandør gjenspeiles veeeeeeeeeeeeeeeeeldig tydelig at snittprisen for strøm over tid, det være seg det siste halve året har ligget noen kroner over en tilfeldig lav spotpris en time eller tre. Ja, man kan gjerne leke seg med tall og legge til grunn at man har et fantasi-batteri der ute i garasjen som kan lades med nok strøm for si et år i løpet av den ene timen med lav strømpris, men sånn er det faktisk ikke i virkeligheten! Kos deg gjerne med elbilen, men a piece of friendly advice, vær nøkternt realistisk når du setter opp regnestykkene dine, det er regel nummer en om man ikke vil bli skuffet, vonbroten og blakk :-) Mao bør du legge inn litt mer realistiske forutsetninger i regnestykkene fremover :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-11 07:50:26 +0100

Ikke uventet kom den største fossilforkjemperen på banen, og på en utmerket måte svartmaler den elektriske bilparken. Norulf har rett i alt han skriver, isolert sett ! Vi må imidlertid sammenligne epler og epler for å få et godt bilde av virkeligheten. Når du skriver at du ikke vil legge ut flere hundre tusen kroner ekstra for å få en elektrisk bil, tolker jeg at fossil-bilen din er godt nedskrevet og således er en generasjon eller tre eldre enn en moderne elbil. Da blir sammenligningen litt feil, tenker jeg... Det blir litt som å sammenligne posesuppe med en mør god okse indrefilet. JA - du blir mett av begge deler, men det er allikevel ikke det samme ?
Når det gjelder framtidig utvikling på avgifter på elektriske biler, og på strøm - er det vel strengt tatt mer sannsynlig at myndighetene vil fortsette å straffe fosill-bilene i form av høye avgifter på drivstoff, kjørebegrensning i byene og høyere bompenger ? Det er i det minste ikke åpenbart at det blir 12 ganger dyrere å kjøre elektrisk over natten ? Det vil tilsvare dieselforbruk på 0,5 liter pr mil og 25 kroner pr liter. Selv har jeg 40 år erfaring fra fossile biler, og tre års erfaring med elektrisk. Jeg har ikke regnet på eksakt hvor mye jeg har spart ved å kjøre elektrisk, men det merkes tydelig på familieøkonomien ! Med en kjørelengde på ca 25.000 km pr år, og noen kroner spart pr km blir det fort penger av det. Hjemmeladeren var på kampanje og kom på 7900, kroner ferdig montert. 3x16 A. Det er tilstrekkelig til mitt kjøremønster. At det det nødvendig å ha to overnattinger over fjellet fra øst til vest er selvsagt det reneste sprøyt det også. NEI - Norulf; jeg leser med med veldig stor glede alle tekniske tips og gode historier som du gleder oss med, men akkurat når det gjelder elektriske biler må du skaffe deg egen erfaring, og slutte å koke sammen svart maling basert på andres konspirasjoner og det verst tenkelige. Når dieselen passerer 40 kr literen i 2025 blir det vondt å være sta... med mindre en kjører veldig lite hvert år, og egentlig burde reise kollektivt eller med taxi..

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-11 17:24:25 +0100

Nei, les en gang til, jeg svartmaler ikke. Jeg er nøkternt realistisk. Poenget er at trådstarter her var litt i overkant optmisitisk, sånn bortsett fra at det er en smule tendensiøst å legge en fattig time med rekordlav strømpris til grunn, hoppet han bukk over en rekke faktiske kostnader som de fleste av oss må forholde seg til. Sånn er det bare, og suimma summarum, over tid er IKKE elbil noen "free lunch". Det kan man selvfølgelig gjerne forsøke å innbille seg, men det blir litt som smartinger som regner med 200 timer overtid når de setter opp det være seg boligbudsjettet eller budsjettet for å kjøpe bil! Det er som vi vet, en sikker oppskrift på personlig ruin!

Litt sånn er det med bil også,, uansett om det er elbil eller noe annet! At man kan være heldig og kjøpe billig lader "på kampanje"? Joda, men akkurat nå ser jeg at min faste elforbindelse vil ha sier og skriver snaue 16.000 - seksten tusen - kroner for å hive opp en lader. Det er den faktiske prisen jeg må betale om jeg vil ha denne laderen - selv om jeg står og skriker "jeg vil ha kampanjepris" som en annen måke-unge! Likeledes har fakitsk IKKE batteripakka ubegrenset levetid, kfr elbilforeningens nylig publiserte "måling", der et par -tre elbiler viser seg å ha rundt 15-20 % redusert batterikapasitet etter kun få kilometer, mener detdreide seg om 50-70.000 km. I klartekst innebærer det en betydelig redusert restverdi, mao et betydelig verditap. Og som vi vet: det er det faktisk "noen" som betaler i et eller annet ledd, ofte er det han vi ser i speilet om morran!

Nei, jeg har ikke elbil, det passer ikke inn i mine behov, mitt kjøremønster. Sånn er det bare, men jeg har en økonomiutdannelse, jeg har en ingeniørutdannelse, og jeg er ikke så gammel at jeg har glemt å tenke sjæl og regne ennå. Noe kynisk sett: jeg kjører gratis resten av livet for den haugen med tusenlapper jeg må ut med for å bytte min kjære dieselbrenner med en elbil med noe som minner om tilsvarende egenskaper osv.. Med på kjøpet får jeg en "rekkevidde" som i beste fall utgjør tredjeparten av det jeg har i dag, jeg får gleden av å stå i ladekø om jeg skulle tenke tanken på kjøre tur, og ikke minst, når krigen der borte i øst er over og det roer seg, får jeg gleden av å bli stående et sted der borte i russisk Karlia og grine fordi jeg går tom for strøm milevis unna nærmeste ladestasjon! Så takk, men nei takk, elbilfanzen kan kose seg med bilene sine så mye de vil for meg, men tro meg, politikerne vil ødelegge moroa for dere også etterhvert!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-14 07:15:23 +0100

Hei igjen, Norulf. Det hjelper nok ikke med økonomi-utdanning når det er regjeringa gjennom statsbudsjettet som setter rammevilkår for hvorvidt fossilt eller fornybar energi skal være mest økonomisk i bruk. Nå får vi et år til med svært gunstige vilkår for elektrisk - og ingen lette på avgiftene på fossilt drivstoff. Men, hvem vet - kanskje får du rett til neste år ? Eller etter neste stortingsvalg... Ikke gi opp ! Og uansett - takk for mange gode tekniske tips og artige fortellinger fra gamle dager da bilene hadde sveiv :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger