Du sier ingen ting om cluchen "røk", i den forstand at den plutselig sluttet å fungere på et eller annet vis, eller om den rett og slett er utslitt. Det er en vesensforskjell her! Men greit, nok, si at den er utslitt: på de fleste moderne biler er det en form for automatisk justering av clutchen. Ja, det kan være feil på denne automatikken, som medfører at clutchen slites raskere, men dette er normalt sett noe verkstedet ville avdekket, og jeg regner med at bilen nå står på et merkeverksted, og at man har gitt deg denne triste beskjeden? Ja, du kan endelig ta en hyggelig samtale med verkstedet og få forklart hva de har avdekket og hvordan, gjerne spørre dem om de har sjekket at det vi kan kalle "autojusteringen" av clutchen fungerer som den skal, det verste som kan hende er at du får en kopp gratis kaffe og den samme triste beskjeden en gang til.
Tipper man også har observert de typiske tegnene på at clutchen har levd et hardt og ikke minst varmt liv, typisk skjer dette hos førere som kjører med en fot på clutchen hele veien, subisidært hører dårlig og har problemer når de skal starte - de gir for mye gass fordi de ikke hører motoren - og er engstelig for å slippe clutchen helt ut. Min mor hørte nesten ingen ting de siste åra hun kjørte bil, det gikk sånn circa en clutch i måneden på slutten. Automatgir kunne vært en løsning, men det var liksom et par andre ting som svikta også, så hun gikk over til rullator isteden. Da hadde hun passert 85, ikke lite bare det.
Om du har kjørt i i 50 år, nærmer du deg 70, om du ikke har passert de 70. I ditt sted ville jeg definitivt fått hjelp av en god venn som hører godt, ta ham med på en kjøretur og spør om hans ærlig mening om kjørestilen din - spesielt clutch-bruken. Ikke vondt ment, vi kommer alle til dette stadiet i livet, jeg er "der" jeg også. Trickset som fungerer er å følge med på turtelleren - dvs bruke turtelleren istedetfor ørene - når de starter. Her skal det legges til at Caravelle er såpass tung at den er litt mer krevende å starte enn en vanlig personbil. Men bla en f.d kollega som hadde praktisk talt null hørsel, klarte fint å kjøre tjenestebilene på jobben med dette trickset med turtelleren. Anbefales på det varmeste!
Som med andre ting som kommer med åra, det kommer gradvis, vi merker det ikke før det altså skjer sånt som at clutchen blir veldig kjapt slitt på uforklarlig vis. Så ja, det kan faktisk være mulig at verkstedet har rett. Sånt skjer, og det er ingen skam. For min del har jeg hatt dårlig hørsel så lenge at jeg har lært meg å leve med det, jeg har kjørt bil med manuell kasse hele livet, bank i bordet, det har gått greit med clutchen på bilene mine til nå. Bla ... (more)