0

Gearoljeskift

spurt 2022-06-03 13:56:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Min Merscedes E2oo var nådd garantigrensa på 5år, og jeg hadde bestemt meg for at nå var tiden for å skifte bil, og da til elbil. (Merscedes EQA) Alt var egentlig avgjort,tilbudet var greit, men så var det snakk om innbytteprisen for gamlebilen. Etter noe diskusjon, ble også det akseptert, men så kom sjokket. Bilen hadde gått 42000 km og da påsto selger at de måtte skifte gearolje. Dette skulle de ha kr. 13000 for som da måtte gå til fradrag på innbytteprisen. Som du kanskje forstår, så tok jeg men hatt, takket for meg og gikk. Om jeg gjorde det riktige, vet jeg ikke, men å gå etter kalender og ikke km for gearoljeskift fikk det til å renne over for meg.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-06-04 13:20:40 +0100

Nå har det seg sånn at merkeforhandlere, som jo ofte har et ganske så gedigent selvbilde, har en lei tendens til å ha et sterkt ønske om å unngå biler som nærmer seg utløpet av fabrikk-garantien, eller som i ditt tilfelle, har bikka 5år. Det er så enkelt som at man er veldig glad i å tjene penger, når man skal selge en bruktbil som ikke lenger har fabrikkgaranti, ja da må man ta evnt reklamasjoner på egen kappe. For å gardere seg mot dette, sørger man for et "buffer" gjennom å betale minst mulig for innbyttebiler, en av postene som bygger opp et slik buffer er det vi for enkelhets skyld kan kalle "nødvendig påkost", der hevder man altså at olja på girkassa må byttes. Hvorvidt man virkelig bytter olja, ja det må gudene vite, det har hendt før at man "glemmer" de postene som altså kommer til fradrag på innbyttetaksten. Grei nettofortjeneste da, ikke sant?

Ellers fremstår 13.000 som en heftig pris, her må det være girolje som har et betydelig innslag av flytende gull og mye arbe'. Kanhende en flushing, likevel, stiv pris, uten at jeg har prisene for denne jobben på E200 foran meg. Om motivet for dette har vært å tjene penger - man legger jo full "kundepris " til grunn - eller om man rett og slett ikke ville ha inn din bil i det hele tatt, se det kan vi bare spekulere i. Ja, et merkeverksted kan meget vel ha Mercedes sin serviceinstruks foran seg, der det står "5 år eller ditt og datt km", kanhende man bare vil kundene sine vel? 100.000 km eller 5 år er f.ex ikke et urimelig intervall ifht fabrikkgaranti, men generelt? Da blir det litt bop-bop.

Uansett, når dette skjer i en innbyttesituasjon, der man vel burde vært litt mer ifnormative, litt greiere med en god kune, ville jeg jeg som deg tatt min hatt og gått, det er ikke "rasjonering" på gode alternativer, hadde nær sagt, kjøp BMW isteden - bare på trass! Eller behold bilen i 20 år til. gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold, jevnlig understellsbehandling inkludert, kan denne bilen - med så få kilometer årlig - med letthet gi deg 20 år - TIL - uten nevneverdige bekymringer. Jeg ville ikke vært i tvil, men så jeg også en særling som oppriktig mener at en god bil - den eier man lenge! Det er fakitsk IKKE sånn at en bil ramler fra hverandre når garantien går ut eller man har kjørt det være seg 100', 200', 300', 400' eller 500.000. Tvert om, en god bil blir bare bedre og bedre!

Mhp evnt innbytte: du kan jo få innbyttetakst hos andre, ikke sant? Og skulle det være tema hos andre, kan du få en pris på å bytte girkasseolje hos et uavhengig, autorisert verksted, men NB, velg en seriøs samarbeidspartner, kjenner du ingen selv, spør gode venner og velg noen som gjør godt arbe'. Typisk er timeprisen vesentlig lavere, likeledes literprisen for likeverdig eller identisk olje ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger